Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly.
Hlavní informace:
– roste zájem zákazníků o ojeté vozy tuzemského původu, které nyní tvoří téměř tři čtvrtiny prodaných ojetin
– klesá zájem o velmi levné ojetiny, roste zájem o dražší a průměrná cena vzrostla na 198 tisíc korun
– preference zákazníků se stále více soustředí na vozy staré mezi 4 a 6 lety
– vozidel s udávaným stavem tachometru přes 200 tisíc kilometrů se stále prodává do 13%, což neodpovídá spektru stáří prodávaných ojetin
– zákazníci více kupují ojetiny v lepším stavu
– roste zájem o bílé vozy, což odpovídá celosvětovému trendu
– průměrná doba prodeje ojetého vozidla v autobazaru se výrazně zkrátila na průměrných 69 dní
– mezi ojetými vozy převládá zájem o značky Škoda, Volkswagen a Ford
Původ ojetých vozidel
Dlouhodobě roste zájem zákazníků o ojeté vozy, které pocházejí z tuzemska. Ty tvoří téměř tři čtvrtiny ojetých vozidel prodaných během letošního prvního pololetí. Ojetá vozidla, která jsou dovážena buď autobazary, dovozními firmami nebo přímo spotřebiteli tvoří aktuálně přibližně čtvrtinu všech prodávaných ojetin.
V meziročním srovnání vzrostl prodej ojetin s českým původem na úkor ojetých vozidel individuálně dovezených ze zahraničí o 3 procentní body. U dovozových vozidel vrostl podíl německých a klesl podíl italských ojetin. Ostatní země mají minoritní podíl na úrovni 1 až 2 procent. Řada vozidel z jiných zemí se však dováží přes Německo, kde jsou jen krátce zaregistrovány, a údaje tak mohou být zkreslené.
Prodejní cena
Zákazníci nejčastěji kupují ojeté vozy s cenou do 100 tisíc korun. Jejich podíl však v meziročním srovnání klesl ze 42% na 39%. Na druhé straně stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 tisíc. Poptávka po dražších ojetých vozech je znát i z nárůstu průměrné ceny. Zatímco v prvním pololetí loňského roku průměrná cena ojetiny činila 150 tisíc, letos ve stejném období byla již 198 tisíc korun.
Stáří ojetých vozidel
V prvním pololetí roku 2014 byla nejčastěji prodávána ojetá vozidla 4 až 6 let stará. Podíl těchto vozidel na celkových prodejích v daném období činil 39%. Ve stejném období loňského roku podíl 4 a 6 letých vozidel tvořil 26%. Podíl prodaných vozidel starších 12 let je však stále vysoký a meziročně dokonce stoupl ze 14% na 15%.
Stav kilometrů na tachometru
Udávané stavy kilometrů na tachometru nevykazují výrazný meziroční posun. Stále naprostou většinu tvoří vozidla, u nichž prodejci uvádí stav tachometru do 200 tisíc kilometrů (88%, resp. 87%). Vzhledem ke spektru stáří prodávaných ojetin by přes 200 tisíc kilometrů měla mít na tachometru reálně více než třetina ojetin. Vozidla, která mají skutečně najeto kolem 200, až 300 tisíc kilometrů se nejčastěji stáčejí na hodnotu mezi 100 až 150 tisíci. Průměrný udávaný stav tachometru se dlouhodobě pohybuje kolem 120 tisíc km.
Stav vozidla
Lidé kupují letos vozidla v lepším stavu než vloni. Vyplývá to z analýzy kategorií stavů, které prodejci definují při prodeji. Podíl vozů v kategorii „perfektní“ a „velmi dobrý“ byl v prvním pololetí loňského roku 76%, zatímco v prvních 6 měsících letošního roku 80%.
Pouhé 1% vozidel má udávaný stav „havarovaný“. Takto definovaný stav tak lze chápat jako aktuální, tzn. vozidlo je prodáváno jako havarované a neopravené. Zdali vozidlo bylo v průběhu jeho používání havarované a opravované či nikoliv, tak zjistí zájemce jedině pomocí odborné prohlídky.
Nejoblíbenější barvy
Nepopulárnějšími barvami ojetých vozidel byly letos stejně jako vloni modrá a šedá. Podle americké společnosti PPG Industries je celosvětově nejoblíbenější barvou bílá, jejíž obliba již delší dobu roste i u nás mezi ojetými vozidly. Zatímco v první polovině loňského roku bylo bílých 10% prodaných ojetých vozidel, letos to bylo již 12%.
Celosvětově nejoblíbenější barvy nových aut podle PPG Industries v roce 2013:
1. Bílá – 25%
2.-3. Stříbrná – 18%
2.-3. Černá – 18%
4. Šedá – 12%
5. Červená – 9%
6. Přírodní barvy – 8%
7. Modrá – 7%
8. Zelená – 2%
9. Ostatní – 1%
Doba prodeje
Při meziročním srovnání je patrné výrazné zkrácení doby prodeje. Vloni v prvním pololetí trval prodej ojetého vozidla průměrně 81 dní a letos ve stejném období jen 69 dní. Nejčastěji jsou prodávány vozy dokonce do 30 dní, letos takto rychlé prodeje tvoří již 61 %.
Délka prodeje, tedy doba od příjmu vozidla na sklad prodejce do jeho prodeje zákazníkovi, je podstatným parametrem například pro autobazar, ale je i tržním indikátorem ukazujícím míru zájmu zákazníků o ojetá vozidla.
Nejprodávanější modely
Prodejům ojetých vozidel stále vévodí značka Škoda. Zatímco však zájem o model Octavia meziročně roste (z 9,8% podílu na 10,3%), zájem o Fabii klesl z 8,8% na 7,9%. Podobně u značky Volkswagen roste zájem o model Golf (z 2,3% na 2,5%), prodeje modelu Passat klesají, a to z 2,5% na 1,9%. Poměrně výrazně dlouhodobě roste prodej ojetých vozů Hyundai i30, který letos v průběhu prvního pololetí dosáhl již 1,8% podílu na trhu.
Komentáře