Michelin: proč Formule E? Když FIA požádala své potenciální technické partnery o projevení zájmu v kontextu nového Mistrovství světa Formule E, byl Michelin první, kdo projevil svůj zájem o představení svých výsledků. Bylo to strategické rozhodnutí ve smyslu technologie, ale takto soutěž také představuje perfektní soulad pro Skupinu a pro Michelin Motorsport, a to ze 3 hlavních důvodů.
1. Otázka mobility
Mistrovství světa Formule E se zaměřuje na sadu problémů, které vždy trápily Skupinu Michelin: jak posunout mobilitu kupředu. Naše motto 'Lepší cesta kupředu' byla a je naším hlavním principem již od roku 1889. Díky tomu je také Formule E pro Michelin zcela jasným partnerem.
2. Místo akce
Toto nové mistrovství je pevně spjato s městskými centry 10 velkých měst. Toto nastavení a novelizovaná podoba závodu – trénink, kvalifikace a závod, to vše v jednom dni – propojí Michelin s celou novou skupinou městského publika, které nemusí nutně představovat jen diváky, kteří milují motoristické závody. Díky e-Village s různými workshopy a aktivitami konajícími se vedle závodního okruhu nabízí nové příležitosti vzdělávat lidi v tom, jakou roli hrají pneumatiky v udržitelné mobilitě.
3. Pokrytí médii
Michelin vidí Formuli E jako mistrovství budoucnosti, takové, které přitáhne silné pokrytí médii trvající celou sezónu a zajistí tak naší Skupině větší vizibilitu a reálnou šanci vypíchnout hodnoty, které Michelin vyznává. Média vnímají Formuli E jako nové mistrovství spojené s lidmi přemýšlejícími nad tématy jako je například zlepšení městské mobility nebo také jako mistrovství podporující čistější, lépe propojené vozidlo budoucnosti.
4 klíčové faktory: závody jako výzkumný a vývojový nástroj
V každé z kategorií, ve které se účastní, testuje Michelin Motorsport nové technologie, které by měly být součástí dalších generací pneumatik. Formule E, exkluzivní doména automobilů se silnými elektrickými motory, poskytuje Michelinu uživatelské informace v oblasti zlepšování energetické účinnosti pneumatik – a nejen jich – u elektrických vozidel. Lepší valivý odpor bude přínosem pro všechny klienty francouzské společnosti ve snaze uspořit palivo, ať se již jedná o benzín, naftu či elektrickou energii.
Každý krok se počítá
Zejména máme zájem dělat to, co pomůže všem pochopit, že v oblasti udržitelné mobility neexistuje nic jako malý krok kupředu. Vezměte si například Renault ZOE, 100% elektrické vozidlo: jeho dojezdová vzdálenost vzrostla o 6% díky použití pneumatik Michelin Energy EV coby originální výbavy. Je to samozřejmě jen první krok na cestě inovací, po které se Michelin vydal, ve skutečnosti se však jedná o velký technologický pokrok a to takový, ze kterého budou mít brzy prospěch i další pneumatiky z řady Michelin.
MICHELIN Pilot Sport EV: ojedinělá revoluce v oblasti pneumatik
Současné motoristické závody již brzy přivítají jedinečnou pneumatiku svého druhu. Pod exteriérem "produkční pneumatiky" MICHELIN Pilot Sport EV se ve skutečnosti skrývá revoluční pneumatika schopná skvělého výkonu, jakému není v soutěžích rovno, a to ani v kategorii závodů jednosedadlových vozidel.
MICHELIN Pilot Sport EV, který byl speciálně vyvinut pro vozidla Formule E závodící v úplně prvním mistrovství elektrických vozidel, vypadá stejně jako MICHELIN Pilot Sport Cup 2, kterou je v současnosti možné vidět na supersportovních vozech po celém světě: vozech, jako Ferrari 458 Speciale, Mercedes SLS-AMG Black Series nebo Porsche 918 Spyder, u něhož je součástí originální výbavy.
Vše na MICHELIN Pilot Sport EV, od bočnic se sametovým efektem (výsledek Michelin Velvet TechnologyTM) přes přední a zadní rozměry (respektive 245/40R18 a 305/40R 18) a dokonce i dezén naznačují, že tato pneumatika pro jednosedadlová vozidla není ve skutečnosti standardní pneumatika. Pravda je, že to je geniální závodní pneumatika, do které jsou zapracovány nejnovější technologické výdobytky a jejíž výkon na všech úrovních zvedne pár obočí.
Jeden závod, jedna pneumatika
Poprvé ve světovém závodě, zejména jednosedadlových vozidel, budou mít tato vozidla k dispozici jen jednu sadu pneumatik, která jim má vydržet celý den (na trénink, kvalifikaci i závod) bez ohledu na počasí. Ať již na suché nebo mokré trati, za tepla či v zimě, všichni závodníci si ponechají stejné pneumatiky, aniž by jakkoliv přišli o bezpečnost či výkon. V tom spočívá skutečná síla pneumatik MICHELIN Pilot Sport EV: jejich velká univerzálnost, která také znamená, že Michelin může snížit počet pneumatik, které je potřeba vyrobit a dopravit na každý závod (kolem 200 pneu pro 40 vozidel), což představuje menší dopad na životní prostředí. Pro srovnání, i přes 40% snížení povolených pneumatik v posledních dvou letech by jeden závod konaný v rámci FIA WRC vyžadoval 1 500 pneumatik pro stejný počet vozidel.
18-ti palcová revoluce
Michelin předložil návrh – a FIA se ho ujala. Rámy kol pro Mistrovství Formula E měří 18 palců. Proč trvat na této velikosti? Za prvé, Michelin vždy hlásal svou preferenci závodních vozidel, která používají kola a pneumatiky podobné velikosti vlastních vozidel motoristů ve snaze udržet svou motivaci přenášet technologie ze závodní dráhy na silnice. Například ve Formuli 1 jsou ráfky 13ti palcové, zatímco pneumatiky mají také silné bočnice a jsou velmi široké, díky čemuž je nemožné odvodit z nich jakoukoliv užitečnou informaci pro masově vyráběné pneumatiky. Přijmutím pneumatiky MICHELIN Pilot Sport EV s rozměrem 245/40R 18, která se dnes široce používá na silničních automobilech, se Formule E stane efektivní testovací základnou pro příští generaci masivně vyráběných pneumatik Michelin. Druhý důvod pro přijetí 18ti palcového průměru pneumatik má co dělat s výzkumem energetické účinnosti. Pneumatika s nízkými bočnicemi je při otáčení předmětem menší deformace, což snižuje zahřívání se a jeho dopad na spotřebu paliva.
Kouzlo 'propojené' pneumatiky
Jeden z klíčů k úspěchu v motoristických závodech je získávání dat a jejich analýza sloužící k lepšímu pochopení všeho, co se děje uvnitř auta. Stejné uvažování se skrývá za rozhodnutím zapracovat RFID (Radio Frequency Identification Device) čip do pneumatik MICHELIN Pilot Sport EV. Tento čip, který by měl být umístěn v bočnicích, pomůže sledovat období od výroby pneumatiky až po okamžik, kdy jsou vráceny do továrny na recyklaci. Ale tato elektronická paměť skládající se z mikrosoučástek, tedy čipu, který tvoří tandem s teplotními a tlakovými sensory, uloží každý kousek dat o zátěži, které je vynaložena na pneumatiky. Tato cenná data pomohou inženýrům z Michelinu zanalyzovat chování pneumatiky v každé fázi a rychle využít zjištěné informace jak při výkonu na dráze, tak ve výrobním procesu.
Pneumatiky, energetická účinnost a mobilita: situace, ve které jsou všichni vítězi
– Pneumatiky přispívají zásadním způsobem k udržitelné mobilitě: nejen že je možné zleošit jejich vlastní dopad na životní prostředí, ale mohou také pomoci vozidlům, která je využívají, ušetřit energii. Jak? Čtěte dále = je to velmi jednoduchá rovnice …
– Snížení valivého odporu, méně hmoty, delší živostnost, větší univerzálnost = snížená spotřeba energie, vetší řada, snížené emise a méně nerostných surovin …
– …a to stojí za bližší pohled.
Nižší valivý odpor: 20% spotřeby energie připadá na pneumatiky u vozidel se spalovacím motorem a 30% u elektrického vozidla. Čím vice můžeme snížit valivý odpor pneumatiky (a technologie znamenají, že to můžeme dnes provést bez toho, aniž by byly kompromitovány ostatní vlastnosti pneumatiky), tím méně paliva potřebujeme na pohon vozidla.
Méně hmoty: váha je nepřítel, zejména v případě automobilů. To proto, že méně hmoty znamená méně energie potřebné k tomu, aby se hýbala. Michelin neustále snižuje váhu svých pneumatik, a zároveň zachovává a dokonce zlepšuje jejich výkon. Použití méně materiál je především také iniciativou za čistější životní prostředí. Dokázat vice s méně je možné díky novým technologiím a iniciativě inženýrů Michelinu.
Delší životnost: každý výrobce automobilů chce nabídnout co největší počet najetých kilometre – a tady vyniká Michelin. Klíčem je zachovat stejné vlastnosti při 30 nebo 40 000 najetých kilometrech nebo po třech či čtyřech letech provozu. To je další silná stránka pneumatik Michelin. Řečeno ekologickými termíny, čím déle nemusíte měnit své pneumatiky, tím méně jich spotřebujete za celou dobu životnosti svého vozidla.
Větší univerzálnost: zatímco většina kategorií vyžaduje výměnu pneumatik podle počasí si opotřebovaní, závodní vozidla Formula E budou používat stejné pneumatiky od začátku závodního dne až do konce. To je univerzálnost, ke které by měl motosport směřovat a součást každé smysluplné ekologické iniciativy.
JAK SE ČÍSLA SČÍTAJÍ
JAK SE ČÍSLA SČÍTAJÍ
Méně spotřebovaného paliva nebo energie: to je první přínos vycházející z úsilí, které Michelin vložil do designu svých pneumatik a umožnil tak výrobcům automobilů snížit spotřebu paliva díky lehčím pneumatikám se sníženým valivým odporem.
Rozšířená řada: coby důsledek předchozí položky, ať již mluvíme o jakémkoliv vozidle. Co se týče nerostných paliv, nižší spotřeba paliva přirozeně znamená rozšířenou řadu. Stejný princip se vztahuje na baterie v elektrických vozech, ve kterých je uložena jejich energie, čímž se zvyšuje možnou dojezdovou vzdálenost mezi dobitím baterií. Například pneumatika MICHELIN Energy EV, pokud je jimi vybaven vůz Renault ZOE, nabídla 6% nárůst dojezdu baterie, významnou úsporu energie.
Nižší emise: snížení spotřeby paliva pomáhá, ale to není to jediné. Celý průmyslový proces navrhování, výroby a přepravy byl podroben zkoumání, které nás přivádí zpátky k naší základní rovnici. Méně nerostných surovin plus lepší energetická účinnost pneumatic se rovná úsporám emisí díky celému řetězci od výroby až po recyklaci.
Méně nerostných surovin: ochrana nerostných surovin paralelně s úsporami nerostných surovin při výrobě, a když se pneumatika využívá v dobře řízeném životním cyklu.
V rámci životního cyklu pneumatiky je mnoho knoflíků, které může Michelin stisknout v rámci podpory životního prostředí a udržitelné mobility. Od výběru nerostných surovin až po způsob jejich dobývání, přepravu, zpracování a uvedení na trh před recyklací používá Michelin procesy šetrné k životnímu prostředí, zatímco procesy vývoje pneumatik , ze kterých budou profitovat jak výrobci různých vozidel, tak samozřejmě koncoví uživatelé.
Ze okruhu na silnici: nová řada MICHELIN Pilot Sport
V souladu s plánem MICHELIN Total Performance, jehož cílem je rozvíjet různé navzájem si odporující parametry pneumatik, chce Michelin zvýšit potěšení z jízdy a bezpečnostně uvědomělý sportovní výkon své nové řady MICHELIN Pilot Sport EV, určené jak pro masové využití, tak pro motosport.
Všechny tyto pneumatiky mají jedno společné: všechny byly vyvinuty v souladu s vozidlem, na kterém jsou osazeny. A více než kdykoliv před tím platí, že nejlepší pneumatiky z této řady jsou integrální součástí stroje, což znamená, že řidiči na závodním okruhu nebo na silnici mohou dostat ze svých vozů to nejlepší – a ve smyslu závodů to znamená předevsím čas jednotlivých kol.
MICHELIN Pilot Sport Cup 2: tato pneumatika zcela mění význam definice 'nejlepší z celé řady' pro super sportovní vozy díky úzké spolupráci s výrobci již od prvních fází vývoje nového modelu. Díky tomuto přístupu je možné nabídnout jak výrobcům automobilů, tak motoristům pneumatiku specificky navrženou pro jakýkoliv model. Pneumatika obsahuje technologie získané díky závodění jako je například použití různých směsí pro vnitřní a vnější dezén, ultraodolný aramid pro minimalizaci deformací pneumatiky a technologii Track Variable Contact Patch 3.0TM pro optimalizaci tlaku v pneumatice v místě kontaktu s povrchem, díky čemuž získala pneumatika ideální stopu a schopnost udržet se na silnici. MICHELIN Pilot Sport Cup 2 je součástí originální výbavy exklusivních modelů jako je Ferrari 458 Speciale, Mercedes SLS-AMG Black Series a Porsche 918 Spyder.
MICHELIN Pilot Sport EV: tato pneumatika byla speciálně vyvinuta pro Mistrovství Formule E pro kategorii jednosedadlových závodních vozů řízených silnými elektrickými motory. To znamená, že tyto specifické pneumatiky musí být také schopné absorbovat točivou sílu na startu i nabídnout skvělý záběr při zatáčení v průběhu závodu. Pneumatika MICHELIN Pilot Sport EV, která je vyrobena čistě pro elektrická vozidla, musí také nabídnout optimalizovaný valivý odpor, aby bylo možné udržet rozsah dojezdu baterie. A v neposlední řadě pak směs použitá na dezénu využívá technologie nejnovější generace, díky kterým je možné pneumatiku používat jak na mokré, tak na suché závodní trati, což je radikální změna proti tomu, na co jsme zvyklí v ostatních kategoriích a podtrhuje to mimořádné vlastnosti vytěžené z této nové technologie.
MICHELIN Pilot Sport H4/S4: tato asfaltová pneumatika je speciálně vyrobena pro WRC. Varianty H4 (tvrdá směs) a S4 (měkká směs) jsou zcela nové ve smyslu stavby, struktury a dezénu. Byly představeny koncem července na Rallye Finsko a očekává se, že budou mít svůj závodní debut na Rallye Francie – Alsasko 2014 9.-12. října. Tato pneumatika, která je založena na stejné platformě jako MICHELIN Pilot Sport Cup 2, se zaměřuje na univerzálnost – poradí si s potřebou pneumatik do deště v nevlídném počasí. Stejně jako MICHELIN Pilot Sport EV využívá 18ti palcové ráfky (pneumatiky MICHELIN pro štěrkové rallye používají 15ti palcové rámky).
Sametové bočnice: poznávací znamení toho nejlepšího z řady pneumatik Michelin
Máme zde Velvet TechnologyTM, technologii Michelinu, díky které je možné vytvořit kontrast na určitých sekcích vnějších bočnic díky použití mikroegeometrické techniky, která absorbuje světlo.
Řada pneumatik MICHELIN Pilot Sport je ukázkou zkušeností s vysoce výkonnostními pneumatikami a zvýrazňuje benefit, které přináší motoristům. Řada také dobře ilustruje poznatky získané při závodech a jejich rychlý přenos na další generaci silničních pneumatik.
Michelin: Formule E otevírá dveře k inovacím
Formule E se neliší od ostatních disciplín, do kterých se MICHELIN zapojil v tom smyslu, že bude využita k testování technologických řešení a společnost se poučí z technických lekcí, které budou v budoucnosti přínosem pro rozvoj masově vyráběných pneumatik. Ale existuje jeden významný rozdíl – Formule E je nové mistrovství a to znamená, že se začíná od začátku.
Dobré místo pro start
Je to vlastně velká výhoda a velmi vzrušující vidina, protože inženýři Michelin Motosportu museli při vývoji pneumatiky MICHELIN Pilot Sport EV začít s čistým stolem. Ve stejnou dobu se formulovalo i samotné závodní vozidlo. Byl to plán útoku, který jim umožnil přijít s ideální pneumatikou pro jednosedadlová závodní vozidla. Jednalo se o společný úkol, který sloužil také ako připomínka výrobcům, že je potřeba navázat co nejužší vazby s výrobci, se kterými pracují.
Organizátoři se rozhodli odstartovat toto nové mistrovství dodáním identických vozů soutěžícím, ale technická pravidla pro druhou a poté další sezóny toto pravidlo zruší. To znamená, že týmy budou moci vyvíjet nové technologie na svým vlastních vozech nebo ve spolupráci s výrobci vozů či univerzitními výzkumníky. Je to velmi důležitý krok v zdůraznění podstaty této nové kategorie jako geniální testovací půdy pro budoucí mobilitu.
Auto budoucnosti: jsou potřeba jiné pneumatiky
Nafta je stále vzácnější. Bude nahrazena ne jedním typem paliva, ale několika různými alternativními zdroji energie. Současní vedoucí závodníci (někteří stále ještě používají benzín) preferují hybridní systémy (benzín nebo diesel plus elektrické motory), dobíjecí hybridy (dojezd mezi 20 až 50 km na samotnou elektřinu před tím, než vůz přejde zpět na spalovací motor), vodík (palivový článek přeměňující vodík na elektřinu) nebo plně elektrická vozidla a zatímco dnešní vozidla, dieselová nebo benzinová, již používají pneumatiky, které vyhovují jejich technických specifikacím, bude mnohem vice potřeba vyladit pneumatiky, které budou na vozidla osazeny v budoucnosti. Váha, kontrolní systémy záběru, aerodynamika, potřeba upřednostnit řadu na základě dalších kritérií – to vše může znamenat, že každý typ motoru a dokonce každý model budou schopné optimálně využít své specifické pneumatiky. Takže na míru vytvořená technická řešení jsou klíčem k šancím Michelinu maximalizovat svůj přínos k lepší mobilitě.
Přínosy multidisciplinárního přístupu
Michelin již používá jedinečnou strategii při vývoji svých pneumatik – jedná se o MICHELIN Total Performance. Znamená to pracovat simultánně na všech parametrech pneumatiky tak, aby fungovala co nejlépe. Čtyři klíčové osy zlepšování vlastností pneumatiky představují její vnitřní stavba, použité materiály, profil a dezén. Michelin vždy vyvíjí nebo zlepšuje své řady pneumatik, ať již pro závodní dráhu nebo na silnici, tak, že pracuje zároveň na všech těchto faktorech. Tento "komplexní přístup" přináší jednu velkou výzvu, kteoru jsou jisté vlastnosti pneumatiky, o kterých se obecně má za to, že si vzájemně odporují. Díky tomu je velmi těžké rozvíjet je společně, protože se zde uplatňují zákony fyziky. Aby je bylo možné obejít, spoléhá se Michelin na jednu metodu – inovace, klíč k novým technologiím.
Nové konstrukce, nové profily navržené inženýry, nové materiály zdokonalené chemiky, nové vzorky dezénu navržené specialisty na míru – zde se spojuje zcela nový vývojový tým díky nevyčíslitelným vývojovým a výzkumným možnostem, které mohou nabídnout právě jen závody.
Každá z těchto disciplín přispívá svou vlastní klíčovou informací k výzkumným a vývojovým aktivitám Skupiny. Na Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA (WEC) je například cílem Michelinu studovat a zlepšit propojení mezi časy kol, univerzálností pneumatiky v různých povětrnostních podmínkách a konsistenci výkonu jedné sady pneumatik v průběhu závodu. Takto získaná data pomáhají vyvíjet ty nejlepší pneumatiky pro zavedené trhy. Na Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA (WEC) se na druhou stranu Michelin zaměřuje na vazbu mezi výkonem, životností pneumatiky a její odolností. Je to skvělá testovací půda pro navrhování pneumatik pro rozvojové země, jejichž silniční sítě se stále tvoří a silnice samy jsou pak většinou nehotové, špatně provedené nebo ve zvlněném terénu.
Formule E představuje další cihlu v pomyslné výzkumné zdi Michelinu – vztahu mezi výkonem a energetickou účinností. To je základ vývoje pneumatik pro vozy budoucnosti. Například Exagon Furtive e-GT, 100% elektrický sportovní vůz vyrobený ve Francii a Porsche 918 Spyder vyžadují od svých pneumatik Michelin mimořádnou úroveň vlastností, od kterých se také očekává, že přispějí k lepší výdrži baterie vozů.
Stručná lekce z historie
Michelin byl vždy pionýrem v oblasti mobility a nabízel motoristům různé služby zaměřené a na lepší, bezpečnější motorismus – a dokonce lepší kvalitu života. Od doby svého vzniku v roce 1889 Michelin stál bok po boku motoristům, nabízel mapy a průvodce pro nejlepší itineráře a dokonce pomáhal zlepšovat úspory paliva a omezovat dopad cest motoristů na životní prostředí.
Michelin byl vždy šampionem v oblasti mobility a udržitelné mobility zvlášť; byl také klíčovým hráčem v některých významných dobrodružstvích v historii motorismu. Když elektrický vůz JAMAIS CONTENTE, jel poprvé 29.dubna 1899 více než 100 km za hodinu, bylo to samozřejmě na pneumatikách Michelin. Proč by tedy Formule E měla být jiná?
MICHELIN Total Performance na Formuli E: velký průlom
Kdykoliv řidič usedne za volant, musí mít naprostou důvěru ve své vozidlo a samozřejmě i ke svým pneumatikám. Jízda, udržení se na silnici a brzdná vzdálenost, stejně jako odolnost, silniční hluk a narůstající valivý odpor (faktor ve spotřebě energie), u toho všeho se očekává, že budou vynikající. Bohužel některá z těchto kritérií sama sobě odporují: brzdná vzdálenost a přilnavost v zatáčkách například nejdou dohromady s dlouhou životností pneumatiky, a dobrý valivý odpor a krátká brzdná vzdálenost představují skutečný technologický hlavolam.
Přes různá omezení způsobená zákony fyziky je díky novým materiálům a pokrokovým technologiím možné, aby inženýři Michelinu rozvinuli všechny parametry u jedné pneumatiky, aniž by bylo potřeba kompromisu v jedné jediné oblasti. Michelin má pro tento jedinečný proces jméno, které je středobodem jeho strategie – záruka MICHELIN Total Performance.
Lze ho aplikovat na každou třídu pneumatik Michelin, a pokaždé, když proběhne homologační proces s výrobcem vozidel. Značka se snaží najít nejkomplexnější řadu pro každé z nich, aby bylo možné uspokojit potřeby zákazníků v každém segmentu trhu.
Formule E jako výstavka
Pravděpodobně bychom měli očekávat nějaká překvapení s tím, jak se auta vyvíjí – ve skutečnosti je revoluce už na cestě!
Virtuálně může nyní každý výrobce nabídnout hybridní a/nebo elektrická vozidla. Noví hráči v rozvojových zemích spoléhají na nové technologie, že jim pomohou s růstem jejich podílu na celosvětovém trhu. Vznikly nové, plně elektrické sportovní značky vozidel jako je například Exagon. Nejprestižnější výrobci sportovních vozů uvedli na trh hybridní 'supervozy': McLaren, Ferrari a Porsche, jehož vůz 918 Spyder například přichází na trh exkluzivně s pneumatikami MICHELIN Pilot Sport Cup 2 vyvinutými společně s vozem samotným.
Tato nová generace vozidel povznáší mobilitu na jinou úroveň, která je jak čistější, tak účinnější, a pneumatiky Michelin patří mezi komponenty schopné udržet krok s touto změnou. Potřeba jasného výkonu je nyní spojena se stejnou potřebou energetické účinnosti – před Michelinem se otevírá nový prostor, který s sebou přináší příležitost upevnit roli firmy coby světového lídra v oblasti technologie pneumatik.
Formule E je pevně spojena s tímto technologickým neklidem: jednosedadlová závodní auta jsou 100% elektrická a mají zcela nový design, který mohou výzkumníci Michelinu dále rozvíjet. MICHELIN Pilot Sport EV, vyvinutý s ohledem na Formuli E, je nejlepším důkazem toho, co inženýři Michelinu dokáží, protože pneumatika byla navržena již teď, i když mnoho požadovaných aspektů v této nové kategorii nebylo ještě pevně stanoveno.
Díky práci odvedené především na stimulátorech byla vyrobena pneumatika s výbornou přilnavostí jak na mokrém, tak na suchém povrchu díky čemuž má mimořádnou životnost a vydrží jak trénink, tak kvalifikaci a samotný závod E-Prix. Mimoto může absorbovat náročné úrovně točení (elektrické motory mistrovství Formule E jsou schopné dosáhnout maximální točivé síly již od startu) a umožňují kratší brzdění tak, jak by tomu mělo být u jednosedadlových vozidel. S 18ti palcovým průměrem a zabudovanými technologiemi je tato nová pneumatika také velmi energeticky účinná.
Pneumatika MICHELIN Pilot Sport EV je i přes své mimořádné kvality jen prvním krokem. Skupina má zájem využít Formuli E jako průlomovou záležitost. Způsob, kterým se vozidla vyvíjejí, je sám o sobě výzvou, protože týmy budou mít již v druhé sezóně možnost hledat svá vlastní originální technická řešení. Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) bude také brát vznikající technická řešení pro budoucí Mistrovství Formule E jako katalyzátor inovací, což znamená, že inženýři Michelinu budou muset přijít s rychlými odpověďmi odpovídajícími vyvíjejícími požadavkům třídy.
Formule E skvěle doplňuje vlastní hodnoty Michelinu: poskytuje obchodu příležitost posunout dále masovou výrobu pneumatik na základě poznatků ze závodního okruhu. Tento pionýrský duch je součástí DNA Michelinu již od doby, kdy byla společnost před 120 lety založena.
Program Legacy: trvale přispívat k lepšímu životu ve městech
Organizátoři Formule E spustili Program Legacy, aby se ujistili, že mistrovství zanechá trvalou stopu na každém z měst, které navštíví. Michelin tento program podporuje a plánuje aktivity, ze kterých budou mít prospěch právě lidé žijící v těchto městech, zejména v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Od května 2011 je francouzská Skupina zapojena spolu s FIA do iniciativy Akce pro bezpečnost silničního provozu. Jeden ze základních principů této iniciativy je celosvětové šíření 10ti "zlatých pravidel"; akce motosportu s velkými počty těch, kteří je sledují, tak jako Formule E E-Prix, poskytují ideální příležitost pro takovouto kampaň a lépe upozorňují motoristy na potřebu slušného chování na silnici s ohledem na bezpečnost.
10 zlatých pravidel, která FIA a Michelin prosazují po celém světě:
- Vždy si zapněte bezpečnostní pás
- Respektujte pravidla silničního provozu
- Věnujte pozornost omezením rychlosti
- Kontrolujte tlak v pneumatikách a jejich opotřebení
- Nepijte před jízdou
- Chraňte své děti a ujistěte se, že jsou připoutány
- Za jízdy zůstaňte bdělí
- Zastavte, pokud se cítíte unaveni
- Při jízdě na motorce mějte vždy helmu
- Buďte ke svým kolegům motoristům slušní
Tento program se také zaměřuje na další otázky jako je, například odpovědný motorismus a životní prostředí, ať již při jízdě ve městě nebo při recyklaci materiálů, které nějakým způsobem přispívají k mobilitě.
Iniciativy MICHELINU v oblasti bezpečnosti silničního provozu v kontextu Programu Legacy
V případě pneumatik nehraje v případě bezpečnosti pneumatiky ani tak roli věk nebo její sjetí jako tlak. Pneumatika jen o 0,5 baru podhuštěná – což je něco, co není lidskému oku na první pohled zřetelné – vystavuje ty, kteří sedí ve vozidle, riziku při jízdě ve vyšších rychlostech, kdy je větší pravděpodobnost, že se pneumatiky mohou přehřát nebo prasknout. Trpí také spotřeba paliva: podhuštěné pneumatiky mohou znamenat až 10% nárůst nákladů. A v neposlední řadě pneumatika, na které se jezdí na jiný než na správný tlak, bude zřejmě nestejnoměrně sjetá a bude potřebovat dříve vyměnit.
Aby bylo možné dopady podhuštěných pneumatik zvrátit, Michelin instaloval na řadě míst po celé planetě vzduchové pumpy BIBENDUM; nabízejí příležitost zdarma zkontrolovat a upravit tlak v pneumatikách, pokud je to potřeba. Tyto velké 'BIB pumpy' budou vidět při každém závodu Formule E; budou pak zřízeny v každém hostitelském městě jako přetrvávající znamení toho, že tam byl právě Michelin. Michelin také vytvoří specializované workshopy na téma mobilita budoucnosti a přípravy na ni v rámci posílení své přítomnosti v E-village a na závodních drahách tak, aby mohla Skupina vzdělávat lidi o různých rolích, které mohou hrát pneumatiky.
Životní cyklus pneumatiky
Udržitelná mobilita ohleduplná k životnímu prostředí by s ohledem na pneumatiky nic neznamenala, kdyby nebylo neexistovaly dobře zorganizované, efektivní recyklovací procesy. Životní cyklus pneumatiky je poměrně jasný: jakmile je pneumatika vyvinuta, otestována a uvedena na volný trh, prodává se po celém světě. Pak, když je vyzvednuta profesionálními službami, vybere pneumatiku specializovaná recyklovací společnost. V dnešní době je 100% sebraných pneumatik recyklováno; všechny materiály použité v pneumatikách jsou samo o sobě také recyklovatelné. Nejběžnější recyklované výrobky představuje výroba protihlukových bariér a v některých zemích také sportovních hřišť. Použité pneumatiky je také možné slisovat na palivo; poté v podobě granulí představují další ekologickou úsporu, protože mohou nahradit naftu, dřevo a uhlí coby palivo.
Formule E a Michelin Bibendum Challenge: společná práce na zlepšování mobility ve vnitřním městě
Díkysvému dlouhotrvajícíu závazku usnadňovat motorismus MICHELIN pravidelně vyzdvihoval otázku udržitelné mobility v nejvyšších kruzích a pokoušel se najít odpovědi na stále přetrvávající problémy a otázky pohybů populace, zejména ve vnitřních městech.
Přecpanost našich center měst, i těch nejskromnějších, je v současné době velkou a stále rostoucí bolestí hlavy. Počet obyvatel naší planety neustále roste; je stále více a více aut; městské oblasti přetékají do superměstských… to vše znamená, že centra měst jsou stále méně a méně dostupná pro řidiče, protože jsou velmi blízko bodu totálního nasycení. Zároveň jsou sítě veřejné dopravy stále více neschopné udržet s tímto růstem krok, protože nepředpokládaly tak rychlé rozšíření se do krajiny.
MICHELIN Bibendum Challenge: jeden za všechny, všichni za jednoho
Tato celosvětová událost, kterou poprvé pořádal MICHELIN před 15 lety, je koncipována tak, aby spojila výrobce automobilů, výrobce součástek, energetické specialisty, politiky a další instituce, které mohou přispět svými nápady či skutky k trvale udržitelné mobilitě. Je to „think and action tank" zaměřený na generování nových nápadů jak se lépe pohybovat a změnit ve finále slova na činy. MICHELIN Bibendum Challenge již bylo možné vidět v roce v akci ve všech 4 částech světa, ale v roce 2014 se vrátí již po třetí do Číny (Chengdu, 11.-14. listopadu). Publikum MICHELINU skládající se z pozvaných specialistů se zaměří na několik klíčových témat, z nichž hlavní bude problematika přístupu do městských center, ať již pro rezidenty, turisty nebo lidi jedoucí do práce. Dalším převládajícím tématem bude poslední doručovací kilometr, tedy problém toho, jak dostat zboží do samotného centra města, kde jsou nákupní ulice s obchody.
Formule E: propagace elektrických vozidel a diverzity
Zhruba 80% znečištění center měst je způsobeno 20% nejvíce znečišťujících vozidel. Kromě toho je nutné snížit věk flotil vozidel – nejen osobních aut, ale také komerčních a rozvážkových vozidel, které zdůrazňují skutečnost, že nasycenost městských center a stojící vozidla s běžícími motory jsou zodpovědné za velký objem škodlivého plynu a emisí CO2. Takže jediným způsobem, jak zvrátit rostoucí grafy znečištění, je udělat auta čistějšími a modernějšími a zároveň rozvinout síť veřejné dopravy, která bude používat čistější palivo a jsou připravena na tento náročný úkol. Mistrovství Formule E je mimořádným ambasadorem elektrických vozidel, která jsou v současní době zcela jasně nejlepší volbou pro městskou dopravu. Ale když budou existovat infrastruktury, které budou efektivně pracovat a povzbuzovat lidi, aby diverzifikovali (nechali auto se spalovacím motorem mimo město a pokračovali pěšky, autobusem tramvají nebo například sdíleným elektrickým vozidlem), pak můžeme také dlouhodobě snížit znečištění v centrech měst.
Michelin a Formule E sdílejí společný závazek podporovat alternativní zdroje energie a hledat nova řešení, která budou pro mobilitu a ekologicky šetrnou dopravu přínosem.
FIA Mistrovství Formula E: nová kategorie, nový začátek
FIA Mistrovství se dostává až tam, kam se motosport předtím zřídka kdy dostal: každý závod se pojede v centru města, což představuje několik výhod jak pro soutěžící, tak pro diváky a pro životní prostředí.
Běžně se prakticky se každý závod různých mistrovství, ať již se jedná o rallye nebo grand prix, koná na místech mimo města, aby se minimalizovalo rušení místních obyvatel hlukem, nebo na uzavřených cestách, díky čemuž musí závodníci ujet mnoho kilometrů na silničních úsecích. A nejen to, tyto akce také vyžadují pohyb a přesun stovek tisíců lidí, takže to nejsou jen závodníci a jejich podpůrné týmy, které znečišťují životní prostředí, ale také velký počet diváků v pohybu.
Formula E bude uhlikově nejneutrálnějším mistrovstvím FIA. To, že se závod koná v centru města, bude samozřejmě znamenat menší zátěž pro rezidenty a diváky, kteří nebudou muset cestovat, aby se dostali na místo konání. A protože tato elektrická vozidla nedělají žádný mechanický hluk, bude zároveň zachován klid a mír.
Michelin k tomu přispívá svým vlastním způsobem, v podobě pneumatiky MICHELIN Pilot Sport EV. Tento technologický zázrak, který byl navržen tak, aby vydržel na trati celý den (trénink, kvalifikace a závod) za jakéhokoliv počasí, uchrání lidi z logistiky Michelinu od nutnosti převážet na každý závod příliš mnoho pneumatik. Pro vybavení 40ti závodních vozů bude každý víkend potřeba méně než 200 pneumatik.
E-village pro všechny – propagace udržitelné mobility
Fanoušci motoristických závodů budou následovat své závody, to je zkrátka dané: ale bude zde také velký počet diváků, kteří zrovna nejsou blázni do motosportu; jsou to ale městští lidé, kteří se zajímají o technologie a chtějí se podívat právě na závody poháněné elektřinou. Možná se nikdy neobtěžovali jet na nějaký vzdálený okruh, ale přenést závod k nim, přímo do centra měst, je pozitivní krok. Michelin očekává, že se mu podaří vybudovat povědomí o mobilitě u zcela nového segmentu lidí, a zároveň to osvětluje vše, co Skupina dělá pro životní prostředí. Kromě komerčních zájmů to bude také velká příležitost nabídnout lidem zcela nový pohled na francouzskou společnost a vše, co dokáže.
Měli bychom také vypíchnout, že po každém závodu bude E-village zázemím pro koncert, který bude zakončením úžasného dne, který byl možný díky novému druhu motosportu na vysoké úrovni. Každý jeden divák bude mít příležitost dozvědět se něco vice o tom, co Michelin a FIA dělají pro ochranu životního prostředí a podporu mobility, což otevírá novou svobodu rozhodování pro další generaci motoristů.
Jak je všechno propojené: Michelin Motorsport vyvíjí MICHELIN Pilot Sport EV
Vývoj závodní pneumatiky představuje vždy něco zvláštního, zejména pokud je daná pneumatika určena pro elektrický závodní vůz, které sám stále ještě vzniká a tvaruje se a který se bude účastnit prvního mistrovství FIA svého druhu.
Ale Michelin si libuje v technologických výzvách, a ví, že má vysoce kvalifikované lidi a prokazatelně fungující vývojové procesy, na které se může spolehnout.
Prvním krokem při navrhování nové MICHELIN Pilot Sport EV bylo vytvoření vývojové skupiny, která by dohlížela na projekt z pozice řídící struktury Michelin Motorsportu. Na vývoji pneumatiky se v průběhu jednohu roku sešla celá škála specializovaných techniků. Každý z inženýrů, kteří se na projektu podíleli, s sebou přinesl do skupiny specifický druh expertízy, ať již se jedná o strukturu, design, chemii, informační technologie atp.
Prvním úkolem skupiny bylo načrtnout stručný technologický profil nové pneumatiky v souladu s technickými nařízeními FIA. Tento dokument musel brát v úvahu celou řadu parametrů. První přišly na řadu úrovně výkonu, kterou by koncoví uživatelé (tedy jezdci Mistrovství Formule E) očekávali v oblasti přilnavosti, brzdění, valivého odporu a životnosti. Dále skupina zjišťovala, jak naložit s klimatickýmu požadavky – deštěm nebo extrémními teplotami. MICHELIN Pilot Sport EV byla navržena tak, aby poskytla bezprecedentní univerzálnost: má prořezaný dezén, který z ní činí první pneumatiku, které nabízí bezpečí a výkon na mokrém i suchém povrchu. Je třeba mít na paměti, že rozložení tratí E-Prix (různé druhy asfaltu, vlakové či tramvajové koleje, dlažební kostky – tak přeci vypadají okruhy ve středech měst) bylo v době, kdy byla pneumatika navrhována, stále neznámé, zatímco technické specifikace jednosedadlového vozu Spark Racing Technologies byly stále ještě finalizovány. Proto tedy určité množství práce bylo věnováno nastavení simulací, které ve finále umožnily inženýrům Michelinu příjít s první verzí pneumatiky MICHELIN Pilot Sport EV.
Informační technologie pomáhají životnímu prostředí
Jakmile byl sestaven profil pneumatiky, bylo možné začít s jejím navrhováním. Ale stále existuje hodně rozdílů mezi pneumatikami. Každá pneumatika má 4 klíčové faktory své podoby: svou vnitřní strukturu, použité nerostné suroviny, profil a dezén. Každý z těchto faktorů se velmi liší u různých typů pneumatik, ale všechny byly vyvinuty v harmonii – zkrátka nemůžete pracovat izolovaně jen na jednom z nich.
Michelin byl vždy průkopníkem v oblasti šetrnosti k životnímu prostředí, který používá velmi účinný simulační software pro testování různých technických řešení pro pneumatiky budoucnosti raději než by vyráběl stovky prototypů, které by z dlouhodobého hlediska bylo nutné recyklovat. Software Michelinu dokáže simulovat tisíce různých jízdních situací a nakombinovat všechny možné techniky ve stavbě a dezénu pneumatiky. Dokud nebude doladěn technologický balíček, bude před tím, než proběhnou testy na trati a v laboratoři, vyrobena jen malá várka prototypů pneumatiky.
Poslední – zásadní fáze
Prototypy pneumatik se po mechanické stránce testují primárně v laboratořích. Bezpečnost je pro Michelin zásadním předpokladem, takže robustnost pneumatiky se bude kontrolovat tak, že na pneumatiku budou vyvinuty síly a náklad, které vysoce přesahují to, co vydrží v běžném provozu. Takovéto testování proběhne také v oblasti životnosti pneumatiky. Jakmile skončí, pneumatiky budou osazeny na vozy testovacích jezdců nominovaných Michelinem. Testování pneumatiky MICHELIN Pilot Sport EV na voze Formule E v rámci konečné specifikace vlastností pneumatiky sledovali inženýři odpovědní za vývojový projekt za asistence zkušených řidičů, kteří podrobili pneumatiky detailnímu závěrečnému zkoumání.
Dynamické testování pneumatik zahrnuje jak objektivní, tak subjektivní parametry v přírodě. Jezdci MICHELIN Motorsportu zahájili tuto ošemetnou fázi výběrem rozmístění, díky kterému bude schopnost udržet se na silnici ve středu pozornosti. Každá zatáčka byla rozdělena na 4 zóny: brzdění, vjezd do zatáčky, vrchol a výjez ze zatáčky. Pocit řidiče byl poté porovnán se záznamy akcelometru, aby bylo dosaženo co nejspolehlivějšího výsledku.
Finální testování procesu vývoje pneumatiky MICHELIN Pilot Sport EV, které se konalo loni v dubnu na okruhu Issoire Auverdrive za účasti všech technických partnerů Formule E, bylo svědkem čtyř možností testovaných před tím, než byla finálně vybrána pneumatika pro tyto nové závodní vozy.
Jakmile bylo dokončeno, výroba se přesunula do zařízení Cataroux v Clermont-Ferrand ve Francii.
Za čistější pneumatiky: Strategie Michelin Performance and Responsibility (PRM)
Zelené pneumatiky možná ve skutečnosti nejsou zelené – ale skutečně existují. Ochrana životního prostředí a snižování ekologického dopadu na životní prostředí v různých fázích životního cyklu pneumatiky jsou pro Michelin klíčovou záležitostí. Výsledkem je skutečnost, že pneumatika může sama o sobě přispět k úsporám energie.
Pokud existuje jen jeden prvek v automobilovém světě, který opravdu může něco udělat pro životní prostředí, pak je to pneumatika. Zlepšování jakékoliv úrovně svého vlastního ekosystému je přímým přínosem pro koncového uživatele.
Michelin aplikuje ekologicky šetrný přístup v každé fázi životního cyklu pneumatiky. Formule E skvěle ilustruje přístup Skupiny k životnímu prostředí, který také představuje hlavní pilíř strategie Michelin Performance and Responsibility strategy (PRM). Již několik let uplatňuje tato francouzská firma strategii trvale udržitelného rozvoje. Její základní principy vládnou všem aspektů podnikatelských aktivit společnosti v rámci interdisciplinárního přístupu, který přijali všichni zaměstnanci a do kterého Michelin velmi vážně investuje.
PRM v pneumatikách Michelin
Michelin celosvětovým specialistou na pneumatiky; přirozeně se proto hlavní investice Skupiny v oblasti pneumatik zaměřují na snižování dopadu na životní prostředí. V případě Michelinu tvoří životní prostředí regulérní komponent v technické specifikaci sestavované pro každou pneumatiku, tedy dokumentu, který stanovuje parametry a nabízí inženýrům výchozí platformu pro vývoj pneumatiky.
Vezměme si jeden příklad za všechny: v případě vývoje MICHELIN Pilot Sport EV se Michelin rozhodl vyrobit pneumatiku, která by byla použitelná na mokrých i na suchých tratích a to i přes to, že jízda na stejné pneumatice ve dvou různých extrémech přilnavosti se až do teď zdála nemožná. S těmito novými pneumatikami pro Formuli E se Michelin také zaměřil a dosáhl životnosti, která pokrývá celou škálu každé soutěže: trénink, kvalifikaci i závod samotný. Tyto dvě vlastnosti – univerzálnost a životnost – jsou zásadní při snižování počtu pneumatik používaných při závodech. Je tak možné snížit celkový počet pneumatik vyrobených, převezených a recyklovaných po použití.
Množství nerostných surovin, které vstupují do výroby pneumatik, má samo o sobě také významný dopad na životní prostředí. Proto Michelin udělal z navržení nové generace lehčích pneumatik svou další prioritu. Inženýři francouzské společnosti nastartovali revoluci tím, že vyvinuli nové směsi a výrobní procesy, které nejen že zachovávají, ale dokonce zlepšují bezpečnost pneumatik, a zároveň poskytují významnou úsporu váhy. Nejnovější pneumatiky dodávané výrobcem pneumatik z Clermontu pro motosport, a zejména pro mistrovství světa v rallye (WRC) a vytrvalostních závodech (WEC), jsou výrazně lehčí než jejich předchůdci – ve skutečnosti jsou prototypy pro LMP1 2014 lehčí o celé dva kilogramy. Michelin dosáhl tohoto snížení váhy díky 15ti procentnímu snížení velikosti pneumatiky aniž by to jakkoliv ovlivnilo bezpečnost, výkon nebo životnost. Michelin právě uvedl na trh novou řadu pneumatik Pilot Sport určenou pro rallye, která je o půl kila na pneumatiku lehčí než předchozí generace. Je potřeba mít také na paměti, že jakékoliv snížení váhy také podporuje palivovou ekonomičnost.
Valivý odpor je oblast, do které Skupina intenzivně investuje již více než 20 let. Otáčející se pneumatika trpí deformacemi a zahřívá se; teplo představuje ztrátu energie, za kterou se skrývá 20% spotřeby paliva u automobilu se spalovacím motorem a 30% v případě elektrického vozidla. Michelin využil těchto 20 let k vývoji jedinečných technologií, což znamená, že francouzská společnost může výrobcům nabídnout pneumatiky, které jsou "připravené k použití", což znamená, že mohou snížit emise svých vozidel, aniž by bylo potřeba provádět jakékoliv mechanické úpravy na vozidlech samotných. Formule E přináší Michelinu příležitost pokračovat ve výzkumu a vývoji v této oblasti a pozvednout laťku v oblasti energetické účinnosti pneumatik ještě výše.
PRM ve výrobních procesech Michelinu
Paralelně se svou snahou navrhovat pneumatiky, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, Michelin také podrobuje své výrobní procesy podrobnému zkoumání a stále hledá způsoby, jak je vylepšit.
Co se týče závodních pneumatik, a zejména nových pneumatik MICHELIN Pilot Sport EV, Michelin dosáhl významných úspěchů díky použití nejnovějších simulačních nástrojů. Díky použití simulačního software a testovacích nástrojů navržených a vyrobených samotnou Skupinou může nyní francouzská společnost vyvíjet nové pneumatiky téměř výhradně v laboratořích. Nejen že to urychlí vývojové procesy a zkrátí reakční dobu, ale také to znamená dramatické snížení počtu pneumatik, které je potřeba vyrobit pro testování a najetí počtu kilometrů potřebných pro analýzu jejich chování. Pro Formuli E stačilo poměrně málo testovacích jízd pro dokončení celého vývojového procesu.
Komentáře