Deník Mladá Fronta DNES v příloze svého úterního vydání 13.1.2015 zveřejnil Test autoservisů. U vozu Škoda Yeti redaktoři nasimulovali několik závad a testovali, jaký bude výsledek u jednotlivých náhodně vybraných autoservisů. Testovali 3 značkové autoservisy Škoda a tři nezávislé autoservisy, zařazené do některých ze servisních sítí. Je nám líto, že ani tentokrát se v očích problematice znalých nejeví tento test jako nezávislý, a že se opět snaží škatulkovat a dělit servisy na „značkové“ a „neznačkové“, nikoliv na kvalitní a nekvalitní. Samotné závěry nám pak připadají minimálně nevhodně komentované.
Jedním z testovaných nezávislých autoservisů byl tentokrát i pražský autoservis AutoRUPEXIM, ze servisní sítě Q-service, který na svém webu www.rupexim.cz ihned uveřejnil doplňující informace a svůj komentář.
Jelikož se jedná o stále „žhavé“ téma, které jsme tu již v minulosti i se zástupci Auto RUPEXIM diskutovali, přečtěte si jejich, jakožto zúčastněných, doplňující informace:
"I přes výsledek testu se domníváme, že je třeba některé informace doplnit a nad některými výroky redaktora se přinejmenším zamyslet.
Ve výsledku je komentována oprava kabelového svazku dveří. Ano, dle výrobce je doporučená výměna celého kabelového svazku. Je to ale to správné a očekávané řešení pro zákazníka, který nehodlá zbytečně platit výměny ve značkových autoservisech a hledá jiný přístup? O životnosti takové opravy lze diskutovat.
Chtěli bychom i zmírnit tvrzení, že ke správné diagnostice je třeba jen špičková "značková" diagnostika. Ano, dnešní moderní vozy vyžadují špičkovou diagnostiku a proškolené mechaniky, tím vším však disponují i kvalitní nezávislé autoservisy. Navíc autoservisy zařazené do některé z kvalitních servisních sítí podléhají podobné neustálé kontrole, jako značkové servisy ze strany výrobce. Tím je i zde zaručena vysoká kvalita a úroveň služeb.
Jak ale z testu vyplývá, při výběru nezávislého servisu se musí mít zákazník na pozoru a vybírat i podle rad, které redaktor v článcích uvádí. Není totiž servis, jako servis.
Závěrem bychom uvedli, že porovnávání cen za opravy mezi značkovým a nezávislým autoservisem na diagnostice závad za 3.000,-Kč je hodně nepřesné. Rozdíl v ceně oprav mezi značkovým a nezávislým autoservisem se projeví především při následných opravách.
V článku MF DNES je dále uvedena cena za následně provedené opravy na testovaném voze Škoda Yeti ve značkovém autoservisu, která se dle redaktora vyšplhala na 38.000,-Kč.
Provedli jsme kalkulaci stejné opravy přesně dle normočasů výrobce bez aplikace jakýchkoliv zvýhodněných cen či slev. A výsledek?
Zákazník by ušetřil minimálně 5.000,-Kč, přičemž je otázkou, proč bylo nutné měnit celou hnací hřídel levého kola, která tvoří téměř čtvrtinu ceny opravy. Nebylo i zde k dispozici levnější řešení?
Na základě reakcí kolegů z oboru i ostatních, kteří článek v MF Dnes četli, ještě doplníme několik poznatků z testu:
1) Redaktor v předmluvě uvádí, že nasimulovaná chyba EGR ventilu způsobí hlášku na diagnostickém přístroji "snímač zpětného vedení výfukových plynů – signál příliš malý" a tedy, že každý mechanik, který věci rozumí, ví, že je problém v elektroinstalaci, neboť hláška pro vadný EGR ventil by byla jiná. Přesto je následně ve výsledku testu u nejlépe hodnoceného značkového servisu uvedeno, že nejprve navrhoval výměnu EGR ventilu a až následující den se opravil a navrhl již pouze opravu konektoru. Redaktor to ve výsledku testu kvituje jako férové jednání, nebylo to spíš štěstí?
Jak je vidět, i ve značkových autoservisech je to o lidech stejně tak, jako všude jinde. Nejde tedy o to, zda je daný servis značkový, nebo nezávislý.
2) Výsledek testu je přinejmenším taktéž k zamyšlení, konkrétně pak hodnocení servisu na třetím místě
a) Ve značkovém servisu na třetím místě trvala oprava a diagnostika o den déle než u ostatních servisů, nepočítáme-li dva poslední
b) V servisu na třetím místě při prohlídce vozu neodhalili ani vadné ložisko kola, auto je prý "v cajku"
3) Když značkové servisy dodržují výrobcem předepsané normočasy a ceny originální dílů, jak je možné, že cena za jednoznačně danou výměnu kabelového svazku dveří je v každém z testovaných značkových servisů jiná a to dokonce v rozmezí od 2.000 Kč do 3.500 Kč.
Je tedy výsledek relevantní? Není opět z testu a článků cítit jistá podpora „Škodovky“?
Auto Rupexim
http://www.rupexim.cz/cz/clanek/test-autoservisu-mf-dnes
Komentáře