Deník Mladá Fronta DNES zveřejnil dne 13.ledna 2015 v příloze test 6 autoservisů, tří autorizovaných značky Škoda, tří nezávislých. Již v minulosti bylo deklarováno, že se SAČR nehodlá dostat do pozice, kdy bude reagovat na každý článek či pořad v médiích, který se týká údržby a oprav silničních motorových vozidel. V tomto případě je však třeba odmítnout některé pasáže z průvodního komentáře zmíněného testu.
1. Zvýrazněný titulek na první straně MF DNES "Hříchy autoservisů. Kradou olej. Velký test. Nejčastější triky a fígle mechaniků. Na co si dát pozor?" ve stylu obecného oznámení o "zlodějských" autoservisech a "fíglech" mechaniků, považujeme za nepravdivý, za urážku pracovníků mnoha poctivých autoservisů a účelový. Ačkoliv lze pochopit snahu novin co nejvíce zaujmout a zvýšit tím zejména stánkový prodej, seriózní deník by se k tak laciným, spíše bulvárním praktikám uchylovat neměl.
2. Opakovaně zdůrazňujeme, že snahy některých médií, ať už z těch či oněch pohnůtek, rozdělovat z hlediska kvality autoservisy na značkové/autorizované a neznačkové/nezávislé, paušalizovat to a rádoby odborně hodnotit, je nesprávné, nepřesné a zavádějící. Pokud už někdo chce autoservisy nějak takto klasifikovat, pak na "dobré" a řekněme "méně dobré". V tom je třeba spatřovat rozdíl. Kvalitní práci a služby může totiž zcela nesporně poskytovat jak autorizovaný, tak nezávislý autoservis, velký či malý autoservis. Ostatně žádný "autoservis" jako takový nikdy žádný automobil neopravil. To dělají vždy konkrétní lidé. Ti jsou vynikající, dobří či průměrní nebo i podprůměrní. Ale to platí pro autorizované i nezávislé autoservisy. Autorizované autoservisy mají své specifické přednosti, své a priori plusy, ale totéž lze říci i o těch nezávislých. Vybavení mohou mít dnes obě skupiny prakticky stejné. Jsme přesvědčení, že je v zájmu zákazníků i hospodářské soutěže v České republice, aby na daném trhu působily jak autorizované, tak nezávislé autoservisy. Co nejlepší autoservisy, třikrát podtrženo!
3. Redaktoři, pod jejímž vedením se takové testy autoservisů provádějí, by se měli v rámci korektnosti a objektivnosti vyvarovat nejrůznějších hodnocení a zevšeobecňování, která vyžadují odborníka v daném oboru. Skutečného odborníka! Nebo je prezentovat jen jako vlastní názor. Často jde totiž z jejich strany o zjevnou neinformovanost, někdy o porovnávání pomyslných "jablek" a "hrušek" a to i v problematice cen za opravy, náhradních dílů apod.
4. Výsledek testu v autoservisu sítě BestDrive v Praze-Stodůlkách v daném konkrétním případě v pořádku zjevně není. Servis se své zodpovědnosti nemůže zbavit tím, že se odkáže kupříkladu na rady od servisu autorizovaného. Určitou profesní neodbornost a nedostatečnou kompetentnost nelze omluvit. Stejně ale jako nelze na základě jediné zakázky šmahem zpochybnit celou činnost a kvalitu služeb. Ani u tohoto zmiňovaného autoservisu, ani u nějakého jiného.
Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky (SAČR) se při všech příležitostech ve smyslu článku 1 stanov zasazuje o důsledné dodržování profesionální etiky svých členů i obecně. Jako profesní sdružení především autorizovaných prodejců a servisů a nezávislých autoservisů se vůbec nebrání testům kvality práce služeb, ani jakékoliv fundované a objektivní kontrole. A to nejenom ze strany kompetentních kontrolních orgánů, ale i tiskových médií, rozhlasu či televize. Samozřejmě ani oprávněné kritice, zejména ze strany zákazníků. Vždyť ti podstatnou měrou rozhodují o podnikatelském úspěchu a prosperitě každého autoservisu.
Většina českých autoservisů se trvale snaží o co nejlepší služby, o spokojenost svých zákazníků, o získávání nových klientů a hlavně o loajalitu těch stávajících. V tak vysoce konkurenčním prostředí to ostatně ani jinak nejde. Celková úroveň autoservisů v České republice nijak nezaostává za západoevropským průměrem. Jak ve smyslu odbornosti mechaniků a dalších jejich pracovníků, tak z hlediska technického vybavení. Taková je realita.
Samozřejmě, že řada zákazníků, a mnohdy oprávněně, není s prací a službami autoservisů spokojená. To jsou ale zcela konkrétní případy, zcela konkrétní reklamace a ne nízká úroveň oboru jako celku. Ostatně nejinak je tomu i v mnoha dalších oborech služeb. Stoprocentní dokonalost při opravách tak složitých produktů jako je moderní automobil, je prostě v praxi nedosažitelná. Tím nechceme za každou cenu obhajovat jakékoli pochybení ze strany kteréhokoli autoservisu. Stejně jako dříve jsme rovněž připraveni podílet se na aktivitách směřujících ke stálému zlepšování služeb v našem oboru.
Některé z výše uvedených závěrů již uvedl prezident SAČR v diskusním pořadu Českého rozhlasu 1 – Radiožurnálu bezprostředně po zveřejnění testu MF DNES.
Ing.Josef Lhoták
prezident SAČR
Anonym, 20. ledna 2015, 8:08 0 0
Dobrý den. Podle toho co čtu, mám pocit, že "někdo" potřeboval mít nějaký super článek do novin. Zajímalo by mě, kolik zaplatila Skoda za reklamu v daných novinách, což by mnohé vysvětlovalo. Připomíná mi to pořad v Autosalonu na Primě, kde také srovnávali Autorizované servisy se servisy neautorizovanými. Když si tento pořad pořádně prohlédnete v místě, kde popisujou rozdíly mezi originální a neoriginální brzdovou deskou, tak se nebudete stačit divit. Ukazujou jak vypadá originál potisk na brzdové desce, ale ve finále do třmenů mechanik ve Skodovce strká desku NEORIGINÁLNÍ. Já osobně jsem byl svědkem nespočetně krát, když mechanici ze škodovky nakupujou díly v Auto Kelly, oleje ve velkoobchodech a pak to prodávají jako originál díl. Nás samotné pošpinil zaměstnanec na přjmu oprav společnosti Auto Heller, když klientovi sdělil, že jsme mu namontovali neoriginální díl - napínak rozvodového řetězu na Fabii.Mimochodem, ten napínák jsme koupili přímo u daného prodejce jako ORIGINÁL. Až po té, co jem se zákaznikem do zmíněné společnosti došel a na prodejce udeřil s dokladem o koupi přiznal barvu a řekl, že se jedná o výrobní vadu. Bohužel ale takové špinění funguje běžně. Chyby jsou i na straně neautorizovaných opraven, které chtějí se zákaznika sedřit mnohdy kůži, jen aby jim zbylo co nejvíce za nehty. A co se týká odbornosti? Za to může naše školství. Když jsem nastupoval na obor Automechanik, nesměl jsem mít průměr horší, než 2,1. Dnes berou do tohoto oboru uplně každého "lempla" hlavně aby naplnili kvótu pro státní příspěvek a podle toho to potom také vypadá.
Je mechanik a Mechanik, tak neházejme všechny do jednoho pytle.
S pozdravem Lukáš Gelnar
Odpověď
Anonym, 20. ledna 2015, 12:05 0 0
Dobrý den,
pracuji v oboru autoopravárenství od doby kdy jsem jako mladý mechanik dělal vše a byla to škola na celý život. Dnes je největší problém v systému vzdělávání v oboru autoopravárenství. Jsem jeden ze spoluvlastníků autoservisu který poskytuje kompletní služby s určitou specializací k jednotlivým značkám, ale vždy podle mechanika který je v určitých značkách v tzv. v obraze a má zájem se sám zdokonalovat. Některý zákazník přichází s informacemi o cenách z internetu a vyzbrojen radami internetových teoretiků a volí diskuzi o postupu opravy a cítí se být nesprávně informován pokud jeho názor není v souladu s jeho názorem.Proto radím
(v návaznosti na postup při zmiňovaných simulovaných testech) být v kontaktu se zákazníkem během opravy a varuji před neschválenými opravami a před rozdílem v odhadované ceně a ceně skutečné.
Provozovat nezávislý autoservis je finančně hodně náročné a názor že se servis snaží zákazníka podvádět je na opravdu dlouhou diskuzi. Pořád má zákazník možnost při sjednávání opravy od realizace ustoupit. Dnes se zákazníci dívají na každou opravu velmi pozorně a stanovení ceny bývá často mimo jeho finanční možnosti a volí servis nabízející výhodnější podmínky a s tím se otevírá cesta ve většině případů k následné kritice a nespokojenosti z jeho strany. V nabídce musí vždy zaznít cena originálního dílu a dílů neoriginálních pokud jsou použity a to ještě v různé kvalitě. Jsme součástí servisní sítě AUTO KELLY a ta v náhradních dílech zákazníkovi nabízí právě možnost výběru. Je třeba mít na paměti že ten koho majitel zvolí ke kontaktům se zákazníkem musí být opravdu profesionál a ne zlatokop.Takový pracovník je schopen postupně dostat servis do velkých potíží. Reklamace, kterým se nikdo nevyhne jsou a budou a jejich řešení není vždy tím příjemným pro servis a vždy je to ztrátová činost a to hned dvakrát.
Ještě se zmíním k problematice kvality automechniků, v současné době opravuje auta opravdu kde kdo a v různých podmínkách a velmi často na ŽL bez jakékoliv kontroly. Jsou to mechanici po ztrátě zaměstnání, v podstatě nezaměstnaní ponechaní napospas obživy svou profesí, to je velmi špatná situace.Když jsem já obdržel ještě za minuléhpo režimu legální povolení k autoopravám, tak jsem musel prokázat kde budu činost vykonávat. Pro autorizované servisy a nezávislé servisy je to řada pravidelných kontrol na všechno co souvisí s provozem a taky posouzení podmínek za kterých činost vykonává.Toto odpadá tzv. soukromníkům a ve velmi častých případech stejně zákazník končí v autoservisu.
Všechny tyto aspekty jsou ve světle zmiňovaných problémů následně logickým důvodem ke kritice práce autoservisů.Každý zákazník má dnes možnost si vybrat komu své auto svěří do opravy a je to jako ve všech ostatních oborech.Levné opravy vždy budí nedůvěru a jsou vždy něčím ošizeny i když často s vědomím klienta. Pokud se pak vyskytne reklamace, ten kdo zvolí tuto levnou alternativu svůj podíl na výsledku těžko přizná.
Je mi po těchto řádcích třeba zkonstatovat, že moje subjektivní představa o soukromém podnikání v oboru autoopravárenství po revoluci a v současné době nenaplňuje moje očekávání.Je poněkud vzdálena profesionální cti v oboru.
Jak bylo zmíněno v ohlasu SAČRu na článek MF opravu nedělá servis, ale lidé v něm zaměstnaní a to od vedení až samotný výkon opravy.Na toto téma by bylo možné diskutovat mnoho hodin a výsledek by byl stejný. Profesní čest a profesionální výkon Jsem však velmi rád, že se odborné kruhy a lidé z praxe ozvali na obranu těch co ctí profesi. Všem přeji co nejméně problémů a radím: Mluvte se zákazníkem co nejvíce a věnujte se mu a pokud se mu věnujete buďte skutečnými odborníky. Rád se do vašeho servisu bude vracet.Vždyť to jsou právě ty finanční prostředky které tolik všichni chceme.
Za nezávislý servis AUTO BMW SERVIS s.r.o. Jarek Pavlíček
Odpověď
Anonym, 20. ledna 2015, 12:16 0 0
Dobrý den. Ten blábol v MF Dnes nebo jak se ten plátek jmenuje jsem nečetl a ani číst nebudu. Stačí mi ty reakce, komentáře a diskuse okolo. Mne, jako slušného mechanika to na rozdíl od SAČRu nechává naprosto klidným. Já se za svoji práci stydět nemusím a urazit mne může jen inteligent. A těch je v redakci MF opravdu poskrovnu. Ale hlavně, není nic staršího než VČEREJŠÍ NOVINY!!! Jak říká pan Gelnar, je mechanik a Mechanik. A je úplně jedno jakou ceduli má na vratech dílny. Vždycky to bude nakonec jen a jen o člověku. A Škodovka? To je jedno velké ZOUFALSTVÍ. Počínaje vývojem, výrobou, prodejem a reklamou. Ale pro stádo i Škodovka dobrá. Ale kvantitou kvalitu nedohoníš. Ale s kinedrilem nebo svačinou tlustě namazanou trpělivostí a shovívavostí se i oprava Škůdky nechá absolvovat bez ztráty soudnosti. Pěkný den s úsměvem, Miroslav Pecha.
Odpověď
Anonym, 28. ledna 2015, 8:29 0 0
Zdravím, pracuji v autodílech prozatím sedm let, To s čím se potkávám u zákazníků ba i u služebních vozidel když odjeli z autorizovaného servisu, tak z toho se mi zvedá kufr řádně.Pokud si někdo účtuje takové peníze za práci, pak by měl pracovat poctivě. Když se podíváte co pracuje v takových servisech, najdeme tam čerstvě vyučené, či mladé kluky kolem 25 bez zkušeností, jak se jim říká měniči. A česká hlavička je chytrá, pročpak bych si nevzal támhleten olejíček a támhleten filtříček, ušetřím a nechám mu tam starý, ono přeci jen se zákazník nepodívá, protože on sám zapomněl, jak se tyhle věci kontrolují a doplácí tak na důvěryhodnost. Do autorizovaného servisu nejezdím mám se třemi dost zlou zkušenost, ať už je to servis škodovky, či fiatu (autorizované). Mám svého servisáka, který tohle dělá s poctivostí a řekne ti narovinu co se opravit dá a co ne. Pane Pecha, ve vaší odpovědi je cítit rčení, že potrefená husa nejvíce kejhá. Nicméně nikdo tu nepíše článek o Vaši osobě!
Odpověď