Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) vyjadřuje jednoznačný souhlas s požadavkem pana ministra Mládka na zavedení trestnosti stáčení tachometrů. Zároveň ale důrazně nesouhlasí s plošným odsuzováním autobazarů tak, jak zaznělo v tiskové zprávě České obchodní inspekce.
APPAA se zároveň podivuje, že ze strany ČOI a Ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic. Podle APPAA je ze strany státu krajně neférové přenést veškerou odpovědnost na prodejce a neumožnit jim stejné kontrolní možnosti jako má například ČOI.
Autobazary totiž nemají podle Přikryla stejné podmínky jako ČOI. Ta může například požádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. „To žádný autobazar nemůže. Žádný importér, servis ani dealer neposkytne informace o vozidle“, říká Přikryl a pokračuje: „Stejně nepřístupně se chová stát. Spravuje sice Registr vozidel, kde je ohromné množství servisních informací o vozidlech, ale informace nechce poskytovat. Několikrát jsme žádali, aby tento registr byl veřejně dostupný, klidně i za poplatek. Není. Kde a jak tedy mají autobazary vozidla kontrolovat“.
Podle Přikryla navíc nelze házet všechny autobazary do stejného pytle „Na trhu je podle dostupných informací přibližně 850 prodejců ojetých automobilů a zdaleka ne všichni se chovají tak, jak je v tiskové zprávě ČOI uvedeno“. Podle Přikryla je na trhu velké množství autobazarů, které prověřování vozidel a poskytování záruk věnují mimořádnou péči a nemalé finanční prostředky. „Stát jim v tom ale nikterak nepomáhá. Prostě si informace mají sehnat, kde chtějí. Následně je ale pokutuje, když nestandardními, a pro autobazar nedostupnými, postupy zjistí, že vozidlo je například stočené“. Podle Přikryla je tento postup v rozporu s právem svobodného přístupu k informacím, tedy k informacím držených státem.
Komentáře