V České republice bylo za 1. pololetí 2015 vyřazeno celkem 93.729 ks osobních automobilů, z toho bylo 59.769 ks trvale zrušeno a 33.960 ks exportováno.
Na růstu vyřazených osobních automobilů se podílel zejména jejich export, který ve srovnání s 1. pololetím roku 2014 meziročně vzrostl o 47,81%, zatímco počet trvale zrušených vozidel se zvýšil jen o 2,34%.
Uvedená čísla nezahrnují údaje o vozidlech administrativně zaniklých (trvale zrušených) k 30. 6. 2015 na základě neukončení tzv. „polopřevodů“. Jedná se tedy pouze o vozidla, která měla konkrétní vlastníky.
Celkové počty vyřazených vozidel (= trvale zrušené + exportované) jsou z pohledu obměny vozového parku stále nízké. Nejvyšší roční počet vyřazených osobních automobilů byl zaznamenán za rok 2009 – celkem 251.753 ks, z toho 239.712 ks trvale zrušeno a 12.041 ks bylo exportováno. Mezi roky 2009 a 2008 byl současně zaznamenán dosud poslední pokles průměrného věku osobních automobilů v ČR (z 13,82 roku k 31. 12. 2008 na 13,65 roku k 31. 12. 2009). Nutno podotknout, že v roce 2009 došlo k zavedení poplatků za registraci a první přeregistraci ojetých vozidel neplnících zákonem dané emisní normy (EURO 2 a nižší) a současně probíhala kampaň kanceláře pojistitelů. Od roku 2009 se pak průměrný věk vozového parku osobních automobilů každoročně zvyšoval, neboť postupně docházelo k „vyčerpání potenciálu“ vzniklého zavedením poplatků (ty se hradí pouze jednou za celou dobu provozu vozidla v ČR) a také obcházením plateb účelovou krátkodobou přeregistrací na osoby ZTP. Je možno konstatovat, že efekt opatření zavedených v roce 2009 působil po dobu cca 2 až 3 let.
Připočteme-li k výše uvedenému ještě trvale se zhoršující věkovou strukturu dovážených osobních automobilů, pak je logické, že se průměrné stáří vozidel na českých silnicích stále zvyšuje.
Tento negativní trend pokračuje i v roce 2015. Za 1. pololetí tohoto roku se oproti stejnému období roku 2014 zvýšil dovoz ojetých osobních automobilů ve věku nad 15 let téměř o 80%.
Komentáře