Věk osobních automobilů se zvyšuje, struktura dovozů ojetin se zhoršuje. V České republice bylo za leden až duben 2015 vyřazeno celkem 58.258 ks osobních automobilů, z toho bylo 38.570 trvale zrušeno a 19.688 exportováno.
Počet v ČR trvale vyřazovaných osobních automobilů vykazuje klesající tendenci. Zatímco v roce 2012 bylo za leden až duben trvale zrušeno 47.463 osobních aut, za stejné období tohoto roku to bylo o 18,7% méně. Na druhé straně export ojetých osobních automobilů vzrostl ve srovnání stejných období 2015/2012 o 159,8%.
Uvedený trend ve vyřazování osobních automobilů má negativní dopad zejména na zpracovatele autovraků, jejichž kapacity jsou připraveny na mnohem vyšší počty vozidel určených k ekologické likvidaci. U smluvních partnerů oficiálních dovozců a výrobců přitom v roce 2014 skončilo jen necelých 10% trvale zrušených osobních automobilů a malých užitkových vozidel.
Celkové počty vyřazených vozidel (= trvale zrušené + exportované) jsou z pohledu obměny vozového parku stále nízké. Nejvyšší roční počet vyřazených vozidel (osobních + malých užitkových) byl zaznamenán v roce 2009 – celkem 263.043 ks, z toho 249.151 ks trvale zrušeno (239.712 osobních a 9.439 malých užitkových) a 13.892 ks bylo exportováno (12.041 osobních a 1.851 malých užitkových). Mezi roky 2009 a 2008 byl současně zaznamenán dosud poslední pokles průměrného věku osobních automobilů v ČR (z 13,82 roku k 31. 12. 2008 na 13,65 roku k 31. 12. 2009). Nutno podotknout, že v roce 2009 došlo k zavedení poplatků za registraci a první přeregistraci ojetých vozidel neplnících zákonem dané emisní normy (EURO 2 a nižší) a současně probíhala kampaň kanceláře pojistitelů. Od roku 2009 se pak průměrný věk vozového parku osobních automobilů každoročně zvyšoval.
Je možno konstatovat, že efekt opatření zavedených v roce 2009 působil po dobu cca 2 až 3 let. Obdobně tomu bylo i po roce 2000 (přechod na povinné smluvní pojištění), kdy rovněž došlo k trvalému vyřazení značného počtu vozidel a tím i snížení průměrného stáří vozového parku osobních automobilů. Z výše uvedeného nepřímo vyplývá, že rozhodující vliv na snížení průměrného stáří vozového parku má vyřazování starých vozidel z provozu.
Připočteme-li k výše uvedenému ještě trvale se zhoršující věkovou strukturu dovážených osobních automobilů, pak je logické, že se průměrné stáří vozidel na českých silnicích stále zvyšuje.
Tento negativní trend pokračuje i v roce 2015. Za leden až duben tohoto roku se oproti stejnému období roku 2014 zvýšil dovoz ojetých osobních automobilů ve věku nad 15 let o více než 82%.
Komentáře