Věděli jste, že kýchnutí při rychlosti 95 km/h může znamenat 20 metrů „jízdy naslepo“? Ford proto do svých vozů zabudoval nový systém filtrace vzduchu, který pohltí téměř veškerý oxid dusičitý – hlavní spouštěč astmatu – a 99 procent pylů, plynných emisí a pachů.
Nová technologie je pro posádku vozu doslova závanem čerstvého vzduchu. Ford při zkouškách zjistil, že koncentrace oxidu dusičitého a pevných částic jsou uvnitř takto vybaveného automobilu stejné nebo nižší než ve vzduchu venkovských oblastí – a to i tehdy, když se testovací vozy pohybovaly po městě, na dálnici, v dopravních zácpách nebo v tunelech.
Pokročilá filtrace vzduchu je jednou z mnoha inovací Fordu, jež vznikly s cílem zvýšit bezpečnost jízdy a zlepšit smyslové vjemy řidičů. Mnohé z nich přicházejí na svět ve vývojovém oddělení Ford European Research & Innovation Centre v německých Cáchách, které letos slaví výročí 20 let od založení.
Technologie, díky nimž se nekýchá
Nový systém filtrace vzduchu, představený v nových modelech Mondeo, S-MAX a Galaxy, využívá aktivní uhlí podobné tomu v plynových maskách, respirátorech či vesmírných skafandrech. Senzor kvality vzduchu sleduje koncentraci oxidu uhelnatého a oxidu dusičitého vně vozu a v případě potřeby zastaví přívod vzduchu zvenčí. Pokud je to nutné, zároveň také automaticky spustí systém pokročilé filtrace a recirkulace vzduchu. Nový filtr je o 50 procent účinnější než dosud používaný a dokáže zachytit i nejjemnější částice, které jsou tisíckrát menší než průměr lidského vlasu. Více než čtvrtina Evropanů trpí pylovou alergií. U takto indisponovaných řidičů je o třetinu vyšší pravděpodobnost, že se stanou účastníky nehody.
Robot, který poslouchá
Speciální robot Fordu přezdívaný RUTH (Robotised Unit for Tactility and Haptics – robotizovaná jednotka pro hmat a haptiku) může být naprogramován tak, aby se uvnitř vozu choval stejně jako člověk. Tento robot, ve skutečnosti velké rameno se šesticí kloubů, slouží k zaznamenávání a rozboru obtížně měřitelných parametrů – například pocitu pohodlí nebo vnímání kvality materiálů. RUTH se používá během celého procesu navrhování interiéru. Předepsané robotické testy zahrnují předběžné zkoušky vzorků materiálu, zkoušky panelů obložení pomocí vrypů, práci s otočnými ovladači, mačkání tlačítek a měření komfortních vlastností sedadla a loketní opěrky.
Díky dalšímu vývoji jsou nyní designéři a konstruktéři schopni využívat robota k zaznamenávání, izolování a analýze zvuků, jež se ozývají uvnitř vozu – například cvakání tlačítek nebo zvuku zavírání dveří. Na základě těchto zjištění podniká Ford taková opatření, aby zvuky, které se dostanou k uším posádky, zněly co nejpříjemněji. Ve snaze dále zlepšit odhlučnění interiéru Ford v novém Fordu Mondeo Vignale představil technologii aktivního potlačování ruchů Active Noise Control. Tři mikrofony strategicky rozmístěné v interiéru vozu sledují pronikání hluku od motoru do kabiny. Systém následně přes reproduktory audiosystému vysílá opačné zvukové vlny, které vyruší zvuk motoru a tím sníží úroveň hlučnosti v interiéru.
Chytré světlomety
Dobrý výhled je klíčovým předpokladem bezpečného řízení. Pokročilý systém předních světlometů Ford Advanced Front Lighting System vychází z již nabízených technologií adaptivních světlometů a rozpoznání dopravních značek. Výsledkem je lepší osvětlení vozovky na kruhových objezdech a na křižovatkách, kde má řidič dávat přednost. V kombinaci s informacemi z GPS dokáže systém také předvídat, lépe osvětlit a zapamatovat si zatáčky na cestě.
Technologie Spot Lighting vyhledává a sleduje až osm osob nebo větších zvířat včetně psů. Dva speciální LED světlomety umístěné vedle předních mlhovek tyto objekty ozáří paprskem světla. Uvnitř vozu se takové potenciální nebezpečí, které systém rozpozná až na vzdálenost 120 metrů, zobrazí jako varování na displeji.
Uvidí za roh
V nových modelech S-MAX a Galaxy je již nyní dostupná technologie Front Split View Camera rozšiřující zorné pole řidiče v provozu na 180 stupňů a umožňující mu tedy výhled směry, které by jinak zůstaly v zákrytu. Tato technologie, v daném segmentu využitá poprvé, se aktivuje stisknutím tlačítka. Kamera s rozlišením jeden megapixel je umístěna v masce chladiče, její obraz se v reálném čase promítá na 8palcový dotykový displej. Systém nabízí výhled do stran pokrývající oblast 180 stupňů před vozem. V nepřehledné křižovatce může řidič díky kameře snadněji zpozorovat přibližující se vozidla, chodce nebo cyklisty. Speciální tryskový ostřikovač, který se aktivuje automaticky při ostříknutí čelního skla, udržuje optiku kamery čistou.
Rozpozná chodce a vozidla v okolí
Vozy Ford už dnes nabízejí řadu dalších technologií, jež umí pomocí radarů, kamer a senzorů rozpoznat osoby a vozidla. V případě, že řidič nereaguje na varování některého z asistenčních systémů, dokáží tyto technologie automaticky brzdit.
Systém Pre-Collision Assist s detekcí chodců umí rozeznat chodce v cestě – i ty, již se teprve chystjí křížit směr jízdy – a automaticky brzdit, pokud řidič nereaguje na varování. Tato technologie, která se představila v novém Fordu Mondeo a je dostupná také pro nový S-MAX a Galaxy, dokáže snížit závažnost srážky nebo případně pomoci řidiči zcela zabránit nehodě. Aby systém vybavený radarem a kamerou rozeznal člověka od neživých předmětů, porovnává objekty před vozem s databází „tvarů postav chodců“.
Active City Stop využívá kameru namířenou dopředu a senzor vzdálenosti. Neustále sleduje odstup od vpředu jedoucího vozu a propočítává riziko srážky s pomalu jedoucím nebo statickým objektem. Díky tomu dokáže v rychlostech do 50 km/h snížit závažnost nárazu do zádě jiného vozidla a v některých případech i zcela zabránit nehodě. Pokud řidič včas nereaguje na zpomalující nebo stojící vozidla v cestě, systém začne automaticky brzdit, sníží výkon motoru a spustí výstražné osvětlení.
Komentáře