Zatímco 9. listopadu bylo v Praze podle šetření společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech na zimních pneumatikách pouhých 67,0 procenta vozidel, přesně o měsíc později jich bylo již 92,5 procenta. Potvrzuje se tak, že ačkoli je v České republice již pátým rokem zimní obutí vozidel od 1. listopadu prakticky povinné, skutečně pádným argumentem pro přezutí na zimní pneumatiky pro české řidiče zůstává až hrozba sněhu. Současně ovšem nový průzkum odhalil, že významný podíl, zhruba dvacet procent pneumatik, nesplňuje zákonem předepsanou hloubku dezénu.
Při náhodné kontrole na čerpací stanici v centru Prahy výzkumný tým na projíždějících vozidlech provedl měření hloubky dezénu pomocí digitálního hloubkoměru. Zjistil přitom, že zhruba každé páté pneumatiky na přední nápravě nesplňují zákonnou minimální hranici hloubky dezénu 4 milimetry, při níž pneumatiky přestávají být na zasněžené vozovce funkční. Ve většině případů se sice jednalo jen o poměrně nízké překročení stanovené hodnoty, ale ani to není podle zákona přípustné a může být velmi nebezpečné. V případě jednoho zahraničního, jihoevropského vozu ovšem měření odhalilo pneumatiky opotřebené dokonce až na skutečně alarmující hloubku jednoho milimetru.
„Ukazuje se, že čeští řidiči si začínají uvědomovat, že se musí na zimní sezónu dostatečně připravit. Měli by si ovšem být ještě vědomi i toho, že se pneumatiky při jízdě opotřebovávají a hloubka dezénu nové pneumatiky se z původních nejčastěji osmi milimetrů za sezónu může v závislosti na využití snížit až o několik milimetrů,“ řekl k výsledkům průzkumu marketingový manažer Goodyear Dunlop Tires Czech pro Českou republiku a Slovensko Jiří Vodička. „A protože platí, že čím menší hloubka dezénu, tím menší přilnavost, důrazně jim doporučujeme pravidelnou kontrolu, alespoň vizuální, ale nejlépe hloubkoměrem nebo v případě některých typů pneumatik pomocí zabudovaného indikátoru jejich opotřebení. Už při stanovených čtyřech milimetrech by totiž mohli mít problémy na čerstvě napadlé sněhové pokrývce vůbec vyjet,“ dodal.
Zimní pneumatiky mají měkčí směs a zaručují mnohem lepší trakci i brzdné vlastnosti na sněhu a ledu. Zákon řidičům ukládá povinnost vybavit jimi motorové vozidlo kategorie M nebo N v období mezi 1. listopadem a 31. březnem již od roku 2011. Povinnost platí, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, ale i v případě, že vzhledem k povětrnostním podmínkám lze vznik takových nepříznivých podmínek během jízdy předpokládat. Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik je zákonem stanovena na 4 milimetry.
Za jízdu na letních pneumatikách v nepříznivých zimních podmínkách nebo na označených úsecích silničních komunikací hrozí řidičům ze strany Policie ČR bloková pokuta až ve výši 2000 Kč. Ještě větší risk pro ně ovšem představuje to, že pojišťovna jim má v případě nehody plné právo odmítnout pojistné plnění. „Podobné sankce řidičům samozřejmě hrozí i v případě, že se prokáže, že jejich pneumatiky nesplňují zákonné požadavky na hloubku dezénu,“ konstatoval Jiří Vodička.
Komentáře