Systém recirkulace výfukových plynů má přímou souvislost s emisemi, a proto má rozhodující význam při projektování moderních spalovacích motorů. Úkolem systému recirkulace výfukových plynů je přivádět výfukové plyny obtokovým potrubím zpět do sacího systému a dodat je do palivové směsi, aby došlo ke snížení emisí NOx, které jsou pro člověka toxické. AGR moduly, zodpovědné za tuto činnost, mívají často problémy a motor VAG 1.6 TDI, dobře známý také z Octavie, je toho příkladem.
Systémy recirkulace výfukových plynů moderních spalovacích motorů mají modulární konstrukci. Konstrukčně integrují řídicí a výkonné systémy a pro zvýšení účinnosti mají vlastní systém chlazení. Příkladem takového modulu je modul febi č. 100562 (OE č. 03L 131 512 DQ) určený pro koncernové motory 1.6 TDI (66 kW) s označením CAYB, které se montovaly například do vozu VW Golf VI (5K1) vyráběného od 02/2009 do 11/2012, obr. 1.
![AGR modul febi AGR modul febi](https://motofocus.cz/wp-content/uploads/2021/12/agr_febi.png)
Nesprávná funkce systému recirkulace výfukových plynů u motoru 1.6 TDI (66 kW) s označení CAYB se projevuje následujícími chybami, které je možné diagnostikovat:
- P040000 – chybná funkce systému recirkulace výfukových plynů,
- P040100 – omezený průtok výfukových plynů systémem,
- P040200 – zvýšený průtok výfukových plynů systémem,
- P040300 – chybná funkce ventilu recirkulace výfukových plynů umístěného v AGR modulu.
Na tyto chybové kódy má vliv funkčnost elektromagnetického ventilu, obr. 2, který je zodpovědný za podtlakovou regulaci průtoku výfukových plynů do chladicího systému AGR modulu.
![Elektromagnetický ventil febi Elektromagnetický ventil febi](https://motofocus.cz/wp-content/uploads/2021/12/elektromagneticky_ventil_febi.png)
Elektromagnetický ventil pro ovládání chladicího systému AGR modulu má dvoukolíkový elektrický konektor. Diagnostika spočívá v organoleptické kontrole ventilu, elektrické instalace a pojistek na možné mechanické poškození a vyhoření. Ve dvoukolíkovém konektoru je pin 1 zodpovědný za napájení.
Napájecí napětí mezi kolíkem 1 (+) a zemí na straně kabelového svazku (svazek odpojen) a při zapnutém zapalování by mělo být mezi 12 a 15 V.
Poté se zkontroluje hodnota odporu mezi kontakty ventilu. Měření odporu se provádí při vypnutém zapalování a odpojeném elektrickém svazku. Hodnota odporu by se měla pohybovat mezi 25 a 45 Ω. Provoz ventilu je založen na modulovaných signálech. Charakteristiku U = f(t) řídicích signálů lze zkontrolovat pomocí osciloskopu připojeného mezi kontakty 1 a 2 konektoru elektrického systému při běžícím motoru. Činnost elektromagnetického ventilu ovládání chladicího systému AGR modulu je zřetelně slyšitelná.
Nesprávná funkce ventilu i přes dosažení výše uvedených parametrů může být známkou závady ventilu, poškození řídicího modulu, zkratu nebo přerušení napájecího obvodu.
Spolehněte se na náhradní díly febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment dílů motoru společnosti bilstein group a více technických informací najdete v online katalogu na adrese: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka febi je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Více informací je k dispozici na adrese: www.bilsteingroup.com.
Komentáře