Trvale udržitelné materiály při výrobě pneumatik? Recyklovaná pryž, plastové lahve i slupky z rýže

8. března 2023, 10:27

V závislosti na použití, prostředí a ročním období musí pneumatiky splňovat specifické požadavky. To je vidět například na dezénu běhounu. Jinde, například ve složení gumové směsi, nejsou tyto změny tak snadno patrné. Pneumatiky pro osobní automobily Continental se skládají až ze stovky různých surovin.

Přesné složení surovin má zásadní vliv na pneumatiky a jejich jízdní výkon. Schopnost používat různé materiály s jejich jedinečnými vlastnostmi a specificky je propojit je pro inženýry a odborníky na materiály společnosti Continental složitou záležitostí, aby bylo dosaženo potřebné rovnováhy. Pouze tehdy, když jsou všechny materiály ideálně sladěny, mohou být vytvořeny bezpečné, energeticky účinné, odolné a vysoce výkonné pneumatiky.

Přírodní kaučuk je stále nezbytný

Přírodní kaučuk je stále nezbytný, neboť jeho specifické rysy zajišťují vynikající výkon pneumatik. Tento přírodní produkt zahrnuje 10 až 40 procent celkové hmotnosti moderních pneumatik s vysokým výkonem.

Mezi jeho speciální vlastnosti patří vysoká pevnost a trvanlivost, způsobené krystalizací pryže vyvolanou namáháním. Pneumatikářský průmysl je největším spotřebitelem celosvětové výroby kaučuku, upotřebí ho více než 70 procent. Společnost Continental však považuje přírodní kaučuk za udržitelný materiál pouze tehdy, pokud pochází ze zodpovědných zdrojů. Výrobce pneumatik spolupracuje s partnery na industrializaci extrakce přírodního kaučuku ze speciálně pěstovaných pampelišek.

Výplně do pneumatik na rostlinné bázi

Kromě kaučuku jsou při výrobě pneumatik nezbytná také plniva, jako je oxid křemičitý. To mimo jiné pomáhá optimalizovat vlastnosti pneumatik, jako jsou přilnavost, valivý odpor
a životnost.

V budoucnu bude podle společnosti Continental možné používat rýžové slupky jako výchozí materiál pro udržitelně vyráběný oxid křemičitý. Jde o odpadní produkty při produkci rýže, které nelze použít jako potraviny nebo krmivo. Oxid křemičitý získaný z popela z rýžových slupek je při výrobě ještě energeticky účinnější než křemík získaný z konvenčních materiálů.

Rostlinné oleje – například řepkový olej a pryskyřice na bázi zbytkových materiálů
z papírenského a dřevařského průmyslu – již nabízejí alternativu k plnivům na bázi ropy
v pneumatikách Continental. Používají se pouze oleje, které splňují technické normy kvality
a nejsou vhodné ke spotřebě. Oleje a pryskyřice umožňují flexibilitu ve směsích pneumatik, čímž zlepšují přilnavost materiálu.

Recyklovaná pryž z pneumatik na konci životnosti

Kromě pyrolýzy používá společnost Continental také mechanické zpracování pneumatik na konci životnosti. Zejména pryžové, ocelové a textilní šňůry jsou od sebe odděleny jedinečně promyšleným procesem. Pryž je poté připravena k opětovnému použití jako součást nových kaučukových směsí.

Společnost Continental má dlouhou historii důsledné práce při zavádění pneumatik
s ukončenou životností do oběhového hospodářství. Materiál známý jako „Conti-Reclaim“ je od roku 2013 získáván jako součást procesu protektorování nákladních pneumatik v závodě Stöcken v Hannoveru. Již řadu let se ve společnosti Continental používá při výrobě pneumatik. Pro rozšíření využití recyklovaného kaučuku a optimalizaci vlastností pro různé oblasti použití používá společnost Continental nejen „Conti-Reclaim“, ale také recyklovaný kaučuk od jiných dodavatelů.

Společnost Continental například spolupracuje s partnery na získávání vysoce kvalitní polyesterové příze pro své pneumatiky z recyklovaných PET lahví. Tyto lahve často končí ve spalovnách nebo na skládkách. Díky technologii ContiRe.Tex vyvinul výrobce pneumatik energeticky účinnější a ekologičtější alternativu, která mu umožňuje znovu použít devět až patnáct plastových lahví na každé pneumatice v závislosti na velikosti pneumatiky. Recyklovaný PET již nahradil konvenční polyester ve strukturách některých skořepin. Použité PET lahve pocházejí výhradně z regionů, kde neexistuje uzavřený recyklační řetězec.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!