Mletá guma v asfaltu přispívá ke snížení hluku i nebezpečí smyků

15. května 2013, 9:25

Když se majitel vozu rozhodne přezout pneumatiky, ojeté „gumy“ se stanou odpadem, který se může opět vrátit na silnice. Tentokrát však jako součást protihlukových asfaltových povrchů, kde odpadní mletá guma nachází své další využití. O tom, jak lze odpad z pneumatik použít pro stavbu vozovek, přednášel na symposiu Odpadové fórum při konferenci APROCHEM 2013 za společnost Paramo, a.s. Jiří Plitz, vedoucí odboru vývoje paliv a asfaltů.

„Zpracování mleté gumy do asfaltových vozovek představuje v současnosti nejlepší využití ojetých pneumatik,“ uvedl na prezentaci Jiří Plitz a zdůraznil, že využití pro kryty vozovek by mělo dostat přednost před jejich energetickým spalováním v elektrárnách a cementárnách. Význam gumoasfaltových pojiv ve vozovkách přitom spočívá nejen v tom, že pomáhají lépe tlumit hluk, ale zároveň snižují pravděpodobnost smyků aut.

Použití mleté gumy v silničním asfaltu je momentálně populární i ve světě a jde o technologii, která je v souladu se snahou o trvale udržitelný rozvoj. Jiří Plitz přiznal, že výroba asfaltových směsí je technologicky náročná, její zvládnutí však podle něj slibuje zajímavé vyhlídky. „Pokud se vše podaří, můžeme se těšit na více tichých vozovek a lepší životní prostředí, “ tvrdí pan Plitz. Samotné použití mleté gumy z ojetých pneumatik je nákladově nenáročné.

Silniční „gumoasfalt“ odborníci znají už od 60. let minulého století a v průběhu historie se jej snažili použít různým způsobem, často ovšem bez úspěchu. V současnosti se ve využití gumového granulátu pro úpravu asfaltu prosazují v zásadě dva různé trendy. Prvním trendem v přípravě těchto pojiv a směsí je výroba koncentrovaného „gumoasfaltu“, který se nejvíce rozšířil v severní Americe, druhým je pak méně koncentrovaný, tzv. „terminálový“ způsob výroby, jenž je možné provozovat v rafineriích.

Společnost Paramo má v sortimentu právě gumoasfaltové silniční pojivo terminálového typu, a to pod názvem Mofalt RMB (Rubber Modified Bitumen), jehož vlastnosti jsou na úrovni polymerem modifikovaných pojiv se zvýšenou výkonností. Snížení hlučnosti povrchu vozovek je aktuální i v tuzemsku (například v Pardubicích, kde letos proběhla výměna asfaltového povrchu v severní části hlavního průtahu městem). V souvislosti s tím se přednáška pana Plitze brzy objeví v upravené podobě také v odborném časopisu Odpadové fórum.

Tisková zpráva Paramo

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!