Co bude mít vliv na budoucnost aftermarketu?

26. listopadu 2018, 18:11

Na 13. Kongresu motoristického průmyslu a obchodu ve Varšavě se velmi diskutovalo o budoucnosti celé motoristické branže. Rádi bychom se zamysleli nad několika probíranými tématy, která budou mít na evropský aftermarket v příštích letech nesporný vliv.

6 megatrendů, které mění aftermarket

1. Konsolidace na trhu
První trend, který nyní hýbe trhem s náhradními díly je konsolidace. Tento jev se týká hlavně výrobců a distributorů náhradních dílů, českého trhu nevyjímaje. Vždyť jenom v tomto roce jsme na našem webu psali o několika fúzích. Vzpomeňme například Magneti Marelli (https://motofocus.cz/vyrobci/44022,firmy-calsonic-kansei-a-magneti-marelli-se-spojuji), Federal Mogul (https://motofocus.cz/vyrobci/37071,tenneco-koupilo-federal-mogul) nebo stále nedořešenou koupi firmy Stahlgruber společností LQK Corporation, která v Evropě kupuje, co může (https://motofocus.cz/udalosti-aftermarketu/39020,lkq-corporation-dokoncil-proces-prevzeti-spolecnosti-stahlgruber-gmbh). Otázkou je, co takové změny trhu přinesou, pozitiva nebo negativa?

Autoservisů se prozatím konsolidace tolik netýká, ale tato situace se bezpochyby může v dohledné době změnit v důsledku překotného technologického vývoje, právních změn nebo nedostatečné generační výměny.

2. E-commerce
Druhý megatrend se dotýká prakticky všech odvětví. V případě automobilové branže se však jedná především o prodej náhradních dílů, a to hlavně koncovým zákazníkům, kteří nejsou odborníky. Pro autoservisy je nákup dílů přímo zákazníkem rizikový, protože mechanici nechtějí za takové díly převzít odpovědnost, především co se týče záruky. Další motivací nedopouštět takovou praxi jsou pro mechaniky nemalé slevy, které jim na díly distributoři poskytují.

Pro autodílny znamená nákup dílů na internetu prodloužení času opravy, protože musí počkat na dodání balíčku, např. kurýrem. Nemluvě o možných problémech týkajících se reklamací nebo nesprávné identifikace dílů. Doufejme, že u náhradních dílů nenastane situace jako např. u pneumatik.

3. Carsharing
Carsharing neboli sdílení aut. V současné době se tento trend týká především největších měst, ale je považován za řešení, které v blízké budoucnosti může konkurovat veřejné dopravě. Rozvoj carsharingu má nepochybně pozitivní význam v řešení urbanizačních otázek, nedostatku parkovacích prostor a garáží pro vozidla. Ale kdo bude opravovat „sdílené“ vozy? Budou to autorizované sítě nebo nezávislé servisy, bude to sporadicky a náhodně nebo spíše na základě podpisu smlouvy, například exkluzivní? Nebudou totiž o tom rozhodovat miliony řidičů, ale pár majitelů flotil. Odpověď na tyto otázku přinese až čas a vývoj carsharingu.

4. Elektromobilita a autonomní vozidla
Výroba a prodej elektrických automobilů je téma, které lze nyní slyšet na každém kroku. Hovoří se o něm hlavně v souvislosti s ekologií a minimalizaci znečištění, nicméně z pohledu výrobců náhradních dílů pro konvenční vozidla, a tím i distributorů a majitelů autoservisů, je elektromobilita považována za velkou hrozbu. Je to dáno skutečností, že elektrické automobily jsou vyrobeny z mnohem menšího počtu dílů, takže se dá předpokládat, že i příjmy výrobců a distributorů budou menší. Autoservisům zase hrozí, že si při opravě takového auta nebudou vědět rady.

S rozvojem elektromobility je spojený další trend současnosti – provoz autonomních vozidel. Odhaduje se, že by se do roku 2040 na světových silnicích měly objevit zcela autonomní vozidla a do roku 2030 ty, které se budou pohybovat bez větší kontroly. Tento trend je diskutabilní nejenom z hlediska bezpečnosti na cestách, ale také z hlediska údržby takového vozu.

5. Telematika a Big data
Problémem pro nezávislé autoservisy je také neustále se rozvíjející telematika, stále nové systémy zaváděné výrobci automobilů, kteří by nejraději k nim chtěli zablokovat přístup. Nedávno jsme psali o vyhrané bitvě o konektor OBD, ale jak se říká, vyhrát bitvu ještě neznamená vyhrát celou válku. V budoucnu se jistě dočkáme dalších pokusů o omezení přístupu k řídícím jednotkám vozidel jejich výrobci.

Od 31.3.2018 vstoupilo v platnost nařízení, podle něhož každý nový model automobilu prodávaného v Evropské unii bude muset být vybaven systémem eCall. Kromě systému eCall mohou být automobily vybaveny i jinými telematickými systémy, jako jsou bCall (breakdown call) a sCall (service call), které jsou schopny sledovat jízdní parametry a technický stav automobilů. Výrobci si samozřejmě budou chtít nechat tyto informace jen pro sebe. Kromě toho se zavádějí stále nové právní normy a státy Evropské unie ne vždy přesně ví, jak je v praxi dodržovat.

6. Průmysl 4.0
Všechny zmíněné trendy a vývoj celé ekonomiky se dokonale hodí do problematiky Průmyslu 4.0, který se již v některých podnicích rozvíjí. Co to znamená v praxi? Jedná se především o změnu způsobu práce díky robotizaci a automatizaci, s velkým vlivem nastupující umělé inteligence. Bude nezbytně nutné investovat a vynakládat velké finanční částky, což může pro některé firmy představovat překážku.

Všechny zmíněné trendy nepochybně ovlivní ve větší či menší míře celý automobilový průmysl. Něco jiného se dotkne výrobců a distributorů a něco jiného bude důležité pro majitele servisů. Nicméně je nutné se na nadcházející změny již nyní začít připravovat, protože pouze ti připravení přežijí.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!