Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než ta elektrická

, 27 ledna 2020, 9:51

Jaká jsou k přírodě nejšetrnější auta, která se pohybují po silnici? Podle žebříčku německého autoklubu ADAC zdaleka neplatí, že jde o elektromobily. Naopak, mezi vůbec nejčistší auta s nejlepším hodnocením se probojovaly jen dva. Zbytek tvoří vozy na stlačený zemní plyn (CNG) a jeden hybrid.

Zjištění jsou součástí každoročního žebříčku Ecotest, který ADAC pravidelně zveřejňuje v polovině ledna. V něm uvádí výsledky měření emisí a dalších škodlivin u desítek aut, jenž prošly jeho laboratořemi. Auta boduje podle produkce škodlivých látek a spotřeby, pro lepší orientaci jim uděluje také hvězdičky.

Na rozdíl od politiků nebo výrobců ale ADAC nevidí elektromobily jako auta s nulovými emisemi. Jistě, v daném místě a čase se elektrické auto pohybuje zcela bez emisí, jenže autoklub započítává do jeho ekologické stopy i emise, které vznikly při výrobě elektřiny. Ta je měřena podle německého energetického mixu. U elektromobilů se také počítají nejen spotřeba, ale i ztráty při dobíjení, které se dohromady převádí na odpovídající množství oxidu uhličitého.

Vůbec nejčistšími auty, která prošla laboratořemi ADAC, jsou hned dva modely Volkswagenu – Polo 1.0 TGI a Golf 1.5 TGI. Obě auta jezdí na benzin nebo CNG. Ze emise CO2 obdržely 45 bodů z 60 možných za další škodliviny pak maximální počet bodů, tedy 50. Výsledkem je 95 bodů a pětihvězdičkové hodnocení. Na třetím místě skončilo BMW i3 ve 120 Ah provedení, čtvrtým je další auto na CNG – Seat Arona 1.0 TGI. Páté a šesté místo zbylo na hybridní Toyotu Corolla a elektrickou Kiu e-Niro. Tím pětihvězdičkové hodnocení končí.

Velmi dobře dopadly i vozy Škoda. Mladá Boleslav se do první dvacítky nejčistších aut na trhu probojovala se Škodou Fabia 1.0 TSI. Ta se svým benzinovým motorem dostala 80 bodů, přesněji 40 za CO2 a plných 50 za škodliviny. Ve třetí desítce pak najdeme Škodu Scala 1.0 TSI se 79 body. Za pozornost stojí i fakt, že se mezi velmi čistá auta dostaly i vozy s naftovými motory v čele s Citroënem C4 Cactus BlueHDi 100, který skončil jedenáctý.

Následující tabulka ukazuje dvacítku nejčistších vozů za rok 2019 podle měření ADAC včetně použitého paliva, bodů za CO2 a další škodliviny sečtených dohromady a počtu hvězdiček.

Pořadí Model Palivo Body Hvězdičky
1. Volkswagen Polo 1.0 TGI CNG 95 *****
2. Volkswagen Golf 1.5 TGI BlueMotion CNG 95 *****
3. BMW i3 (120 Ah) Elektřina 93 *****
4. Seat Arona 1.0 TGI CNG 92 *****
5. Toyota Corolla 1.8 Hybrid Benzin 91 *****
6. Kia e-Niro (64 kWh) Elektřina 91 *****
7. Toyota Prius 1.8 Hybrid Benzin 89 ****
8. Kia e-Soul (64 kWh) Elektřina 89 ****
9. Tesla Model 3 Standard Range Plus Elektřina 86 ****
10. Volkswagen Caddy 1.4 TGI BlueMotion CNG 84 ****
11. Citroën C4 Cactus BlueHDi Nafta 82 ****
12. Volkswagen Golf 1.6 TDI Nafta 81 ****
13. Tesla Model 3 AWD Elektřina 80 ****
14. Škoda Fabia 1.0 TSI Benzin 80 ****
15. Kia Ceed Sportwagon 1.6 CRDi Nafta 80 ****
16. BMW 320d Steptronic Nafta 80 ****
17. Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi DCT Nafta 79 ****
18. Peugeot 508 SW 1.5 BlueHDIi 130 EAT8 Nafta 79 ****
19. Seat Ibiza 1.0 TSI Benzin 79 ****
20. Toyota Camry 2.5 Hybrid Benzin 79 ****

Ani jedno auto v žebříčku ADAC sice nedostalo jen jednu hvězdičku, ale dvouhvězdičkových je celá řada. Nepřekvapí, že mezi ně patří rozměrná SUV, výkonné crossovery nebo sportovní vozy. Nejméně k přírodě ohleduplným autem je Volvo XC90 se svým vznětovým motorem D5.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!