0 na 238 mil/hod v rekordním čase: Top Fuel Bike je jedním z nejrychleji akcelerujících vozidel na dvou kolech. Profesionální motocyklový závodník Ian King se spoléhá na lakovací materiály Spies Hecker.
Jsou bleskurychlé a velmi silné. Jakmile se dostanou do pohybu, jejich ohlušující zvuk motoru prořízne napjaté, soustředěné ticho. Čtyřválcový motor Top Fuel Bike se může pochlubit až 1500HP, téměř dvakrát tolik, jako závodní Formule 1. Dosahují rychlosti přes 235 mil za hodinu do pěti sekund, přičemž na jezdce i motorku působí síla kolem 3,5G. Proto jsou nároky na povrchovou úpravu motorky tak výjimečné.
Ian King je závodník a zároveň vedoucí týmu Gulf Oil Drag Racing, který byl založen v roce 1999. Tento britský rodák závodí více než 20 let a za tu dobu se stal osmkrát evropským šampionem v závodech Drag Race Championships pro Top Fuel Bike. Tyto závody mají svůj prvopočátek již ve dvacátých letech minulého století a až o třicet let později pro ně byla teprve nastavena bezpečností pravidla. V současné době se jedná o závodní sport vozidel různých kategorií, rozšířený do celého světa.
Postavení nové Top Fuel Bike vyjde na 125 000 Euro. Když přijde na jejich lakování, Ian King se spoléhá na značku Spies Hecker. "Povrch musí vydržet náročné podmínky. Musí být vysoce odolný vůči teplu, agresivnímu palivu i mechanickému namáhání, kterému je vystaven během závodu," vysvětluje King.
Palivo používané pro Top Fuel Bike – Nitromethan – je vysoce výbušné a zajišťuje, že stroje jsou nejrychleji akcelerující jednostopá vozidla na světě. Díky této vysoce koncentrované síle Top Fuel Bike dosáhne nejvyšší rychlosti za méně než šest sekund. Setiny sekundy pak rozhodují o vítězství nebo porážce v závodě. V klasickém závodě Drag Race proti sobě jedou vždy dva stroje na vzdálenost čtvrt nebo osminu míle. Během zrychlení je závodník vystaven síle asi jako astronaut při startu rakety. „Proto řízení těchto motorek vyžaduje hodně zkušeností a odvahy," dodává King. Jen velmi málo jezdců může závodit na těchto strojích, ale jedna věc je jistá: musí to být adrenalinoví blázni.
Technické podrobnosti Kingova stroje Top Fuel Bike:
Výkon:
• cca 1500 HP
• 1/8 míle za 3,835 sekundy (204 mph)
• 1/4 míle za 5,878 sekund (236 mph)
Motor:
• 1585 m³
• palivo Nitromethan
Další příslušenství:
• HPS 2.1 RC kompresor
• Multi-level MTC spojka
• Měření točivého momentu NCTE
• Řízení Goodridge hydraulické
Konstrukce:
• 5 galonová ProAlloy palivová nádrž
• Hliníkový rám
• Hyperpro-Suzuki GSXR-1000 vidlice a tlumiče
Komentáře