Goodyear a NASA vyvinuli „pružinovou pneumatiku“ pro použití na Měsíci

23. září 2009, 0:00

Nová „pružinová pneumatika” s 800 nosnými pružinami je navržena pro přepravu mnohem těžších vozidel na mnohem větší vzdálenosti než pneumatika s drátěnou sítí, která byla dříve použita na lunárním vozidle Apollo (Apollo Lunar Roving Vehikle – LRV).

Nová pneumatika umožní širší průzkum a případný rozvoj a údržbu lunární základny. Podle Vivake Asnaniho, vedoucího vědeckého pracovníka NASA v Glennově výzkumném centru (Glenn Research Center) v Clevelandu, byla inovace nutná především kvůli značně rozdílnému zadání. „Vzhledem ke zvýšeným požadavkům na zatížení a životnost jsme museli původní měsíční pneumatiku zásadním způsobem pozměnit,” řekl. „To, co tým Goodyear-NASA vyvinul, je inovativní, přesto jednoduchá síť protkaných pružin, která splňuje všechny požadavky. Při pohledu zpět se konstrukce jeví jako samozřejmá, stejně jako většina dobrých vynálezů.” Pružinová pneumatika byla instalována na lunárním elektrickém testovacím vozidle NASA Rover a uvedena do provozu v Johsonově vesmírném centru „Rock Yard” v Houstonu, kde úspěšně prošla testy. "Tato pneumatika má extrémní životnost a je abnormálně energeticky efektivní,” poznamenal Jim Benzing, hlavní inovátor společnosti Goodyear v tomto projektu. „Pružinová konstrukce přilne k povrchu, po kterém jede, a zajistí trakci. Ale všechna energie, která je využita k deformaci pneumatiky, se vrátí zpět, když se pružina propne. Nevytváří teplo jako normální pneumatika.” Z prohlášení inženýrů společnosti Goodyear vyplývá, že vývoj původní pneumatiky pro měsíční misi Apollo a nové pružinové pneumatiky byl veden skutečností, že tradiční gumová, vzduchem plněná pneumatika používaná na Zemi má na Měsíci malé využití. Vlastnosti gumy se velmi výrazně mění při extrémně nízkých a naopak vysokých teplotách, vyskytujících se na Měsíci ve stínu a v oblastech s přímým slunečním svitem. Navíc nefiltrované sluneční záření znehodnocuje gumu a vzduchem plněná pneumatika čelí nepřijatelnému riziku ztráty tlaku. Jak zdůrazňuje Asnani, pružinová pneumatika nemá slabé místo. „Například tvrdý náraz, který může způsobit defekt a ztrátu tlaku vzduchem plněné pneumatiky, by u této pneumatiky pouze poškodil jednu z 800 nosných pružin. Kromě těchto vysoce záložních vlastností se pneumatika vyznačuje tuhostí a současně ohebností, což umožňuje terénním vozidlům rychlou jízdu v náročném terénu s přenosem relativně malých otřesů na vozidlo.”NASA byla pneumatikou tak ohromena, že se rozhodla tento projekt vyzdvihnout v průběhu nedávného NASA Day on the Hill – výstavy v Rayburn House Office Building ve Washingtonu, DC. „Hovořil jsem s deseti až patnácti členy Kongresu a asi šedesáti zaměstnanci,” poznamenal Asnani. „Skutečně každý, s kým jsem o tom mluvil, byl unesen myšlenkou, že tato technologie může být jednoho dne použita nejen pro mimozemská vozidla, ale také pro vozidla zde na Zemi.”Navíc NASA vyzdvihla tento technologický pokrok ve svém každoročním televizním seriálu Hallmarks of Success. Seriál ukazuje nejúspěšnější projekty společných týmů NASA. Společnost Goodyear byla jednou z pouhých jedenácti společností – a jediným výrobcem pneumatik – v tomto seriálu.

O měsíčních pneumatikách můžete také zhlédnout video na adrese http://www.nasa.gov/offices/ipp/video/hallmarks_moontires_index.html.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 23. září 2009, 0:00 0 0

kupuju!
- mimozemšťan

Odpověď

Anonym, 23. září 2009, 0:00 0 0

chlapci se snaží, to by mě zajímalo jestli se to objeví "někdy" i pro normální auta
- beran

Odpověď