Potěšení z ekologické jízdy ve sportovním elektromobilu ERA se zelenými pneumatikami

8. srpna 2011, 0:00

Inovativní a rychlý sportovní elektromobil ERA vyvinutý na helsinské univerzitě Metropolia ve Finsku se ve dnech 1.-5. srpna zúčastní rallye e-miglia 2011, které představuje nejtvrdší reálný test elektromobilů a první mezinárodní rallye pouze pro elektrické vozy.

Elektromobil ERA neprodukuje žádné škodlivé emise CO2 a spotřebuje extrémně nízké množství energie: 14,5 kilowatthodin (kWh) na 100 kilometrů, což odpovídá pouhým 1,6 litrům paliva. Za šest sekund zrychlí na 100 km/h a může dosáhnout maximální rychlosti 220 km/h. Nejnovější technologie elektromotorů umožňují maximální výkon 449 koní (330 kW) a kontinuální výkon 272 koní (200 kW). Čistý elektropohon se čtyřmi motory, pokrokový bateriový systém z lithium-titanových baterií, ekologické pneumatiky Nokian s nízkým valivým odporem a extrémně lehká karoserie jsou důkazem toho, co vše je dnes již v praxi možné.

Inovativní sportovní elektromobil ERA jezdí na energeticky úsporných pneumatikách Nokian, které mají nízký valivý odpor a vynikající bezpečnostní vlastnosti.

Náklady na spotřebu proudu na 100 km činí u prototypu ERA pouhých 3,48 eur, což je citelný pokles ve srovnání se třemi tradičními sportovními vozy nejprodávanějšími v Německu v roce 2011, u nichž náklady na benzín činí 11, 63 eur na 100 km při průměrné spotřebě 7,4 litrů na 100 km a odpovídajících výkonech.

Elektromobil ERA (Electric RaceAbout) zvítězil v četných soutěžích: stal se vítězem rallye Challenge Bibendum 2011 v Berlíně, kde byl oceněn za hospodárnost paliva, množství CO2, emise a design, a získal druhé místo na Automotive X-prize 2010, mezinárodní soutěži palivově nejúspornějších automobilů. Dojezd tohoto sportovního elektromobilu, jehož čistá váha je 1 720 kg, činí prozatím 200 km. Elektromobil ERA byl navržen studenty helsinské univerzity Metropolia.

U elektromobilů spotřebují podstatnou část energie pneumatiky, proto jsou rozhodujícím faktorem vývoje: čím nižší valivý odpor pneumatiky mají, tím delší je dojezd elektromobilu. Důležitou roli při konstrukci elektromobilu však hrají i bezpečnostní vlastnosti pneumatik. Energeticky úsporné pneumatiky musí zajistit rovněž spolehlivou přilnavost na mokrém povrchu, vysokou odolnost vůči vzniku aquaplaningu, přesnou ovladatelnost vozidla, dostatečnou nosnost a tichou jízdu. Přestože je velmi obtížné skloubit dobrou přilnavost na mokrém povrchu s nízkým valivým odporem, ekologické pneumatiky Nokian tento zdánlivý rozpor překonávají a své vynikající bezpečnostní vlastnosti na mokru, stejně jako nízký valivý odpor opakovaně dokazují v četných testech pneumatik různých časopisů.

Úsporné vysokorychlostní pneumatiky Nokian Z G2 nabízejí sportovní jízdní výkon a dle testů pneumatik jsou „velmi doporučované“
Elektromobil ERA jezdí na vysokorychlostních pneumatikách Nokian Z G2 225/40 ZR 18 s nízkým valivým odporem. Tyto pneumatiky, které nabízejí zážitek ze sportovní jízdy rovněž na jiných vozidlech, jsou již standardně v prodeji, nejedná se tedy o žádné prototypy. V aktuálních testech letních pneumatik dosáhla pneumatika Nokian Z G2 excelentních výsledků: renomovaný německý časopis Auto Zeitung zaměřující se na sportovní vozidla ji hodnotí jako „velmi doporučovanou“, německý automobilový klub ADAC pneumatiku Nokian Z G2 v testu letních pneumatik Ultra High Performance 2009 klasifikoval jako „obzvláště doporučovanou“. Vyznamenávaná je rovněž off-roadová varianta pro SUV vozidla pneumatika Nokian Z SUV, a to německým časopisem Auto Bild allrad jako „příkladná“ a německým časopisem Auto Zeitung v rámci testu pneumatik pro SUV vozidla uskutečněného v roce 2011 jako „velmi doporučovaná“. U místních prodejců pneumatik jsou pneumatiky Nokian výhodné i v montáži na ráfcích.

Ekologická pneumatika Nokian Z G2 na sportovním elektromobilu ERA má nízký valivý odpor a dle testů pneumatik je „velmi doporučovaná“.

Nokian Tyres z Finska je průkopníkem ve vývoji pneumatik s jedinečnými vlastnostmi a ohleduplných k životnímu prostředí. Hlavním cílem tohoto specialisty na pneumatiky je hledání nových ekologických řešení pro budoucnost. Sportovní elektromobil ERA je pro firmu Nokian ideální možností, jak prezentovat své vize v oblasti pneumatik pro elektromobily a zelené automobily a v oblasti technologií budoucnosti. „Důležitou součástí vývoje pneumatik Nokian jsou nejtěžší testy v extrémních podmínkách. Testování našich hranic nám může přinést nové poznatky,“ zdůrazňuje manažer vývoje Juha Pirhonen. „Proto chceme také zjistit, jak naše energeticky úsporné vysokovýkonné pneumatiky obstojí v těžké zkoušce na e-miglia rallye.“

„Cílem projektu prototypu ERA je dokázat, že elektromobily jsou již dnes reálným řešením a že mohou být zároveň velmi efektivní, rychlé a praktické,“ vysvětluje Sami Ruotsalainen, vedoucí projektu a hlavní inženýr na helsinské univerzitě Metropolia. „Naši studenti mají vysokou šanci pracovat v rámci studia s nejnovějšími technologiemi a předvést jejich možnosti veřejnosti. Na e-miglia rallye chceme ukázat, že náš sporťák dokáže jet na předních pozicích i na nejtvrdší rallye.“

Rallye je dlouhé 800 km, je zcela bez emisí a jeho trať vede z Mnichova do St. Moritz napříč čtyřmi alpskými zeměmi: Německem, Rakouskem, Itálií a Švýcarskem.

Protože se elektromobil ERA nachází teprve ve stádiu prototypu, není ještě stanoven termín sériové výroby a zároveň nemohou být v tomto okamžiku poskytnuty doplňující údaje k jeho ceně.

nokiantyres.cz

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!