Zimní obutí vozidel od 1. listopadu je v České republice prakticky povinné již šestým rokem. Kontinuálně prováděný průzkum společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech potvrzuje, že návyky českých řidičů ohledně výměny pneumatik před zimní sezónou se během této doby postupně zlepšují. Dokládá to i poslední šetření v terénu, které se tento týden uskutečnilo ve dvou lokalitách – v Praze a v Liberci. Současně měření také odhalilo přetrvávající nedostatky, pokud jde o dodržování minimální hloubky dezénu zimních pneumatik.
Zimní pneumatiky mají měkčí směs a zaručují mnohem lepší trakci na sněhu a ledu. Novela silničního zákona z roku 2011 ukládá povinnost používat je v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu a ledu nebo námraza, případně pokud lze takovou situaci během jízdy vzhledem k aktuálním povětrnostním podmínkám předpokládat. Zimním pneumatikám se ovšem řidiči v žádném případě nevyhnou při jízdě po úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“. Bez nich jim v tomto období i v teplém počasí hrozí bloková pokuta do výše 2.000,- Kč.
Česká republika touto legislativní úpravou následovala řadu dalších zemí, v nichž se již osvědčila; z okolních zemí platí například v Německu, Rakousku a na Slovensku. „Novela byla jednoznačně krokem správným směrem. Zimní pneumatiky totiž nejsou efektivnější jen při jízdě na sněhu, ledu nebo namrzlé vozovce, ale podstatně zvyšují bezpečnost provozu také na suché vozovce, protože i na ní letní pneumatiky při teplotách pod 7°C významně ztrácejí na přilnavosti,“ uvedl k tomu Boris Tománek, Consumer & Commercial Marketing Manager společnosti Goodyear Dunlop Tires pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.
V Praze řidiči přezouvají méně a později
Kontrolní tým Goodyear Dunlop Tires Czech v listopadu tradičně kontroluje vozy ve dvou lokalitách – v hlavním městě Praze a ve vybraném podhorském městě, v němž bývají řidiči na zimu většinou podstatně lépe připraveni. To se letos opět potvrdilo, když při šetření v centru Liberce kontrolní tým na začátku tohoto týdne odhalil jen 6 procent vozidel na letních pneumatikách, zatímco v Praze jich v kontrolovaném reprezentativním vzorku zaznamenal třikrát více – 18 procent. I takový výsledek však v hlavním městě, kde řidiči do pneuservisů často míří se zpožděním až po první sněhové nadílce nebo dokonce nepřezouvají vůbec, oproti loňskému měření představuje opět značný pokrok. Pro srovnání: loni bylo v prvním listopadovém týdnu v Praze na zimních pneumatikách jen 67 procent kontrolovaných vozidel a na výsledných více než devadesát procent se podíl vozů se zimními pneumatikami vyšplhal až v průběhu prosince.
„Pozitivní trend dokládá, že povinnost přezouvat na zimní pneumatiky se již českým řidičům i přes několik posledních teplých zim bez výraznější sněhové nadílky dostala do krve a legislativní úprava z roku 2011 se tak v tomto směru osvědčila. K vyššímu stupni vybavenosti vozidel zimními pneumatikami ještě před zimními dovolenými v Praze ovšem jistě přispívá i to, že bez zimních pneumatik nelze v zimě vedle horských úseků jezdit ani po páteřní dálnici D1, stejně jako to, že se nám snad konečně podařilo rozptýlit obavy, že by se zimní pneumatiky při teplejším počasí nadměrně opotřebovávaly, “ komentoval výsledky průzkumu Boris Tománek.
„Ovšem vzhledem k tomu, že už v polovině listopadu se ranní teploty pod nulou vyskytovaly na celém území České republiky a první, i když jen symbolický sněhový poprašek přišel dokonce už před svatým Martinem, nemůžeme být zatím ani přes toto dílčí zlepšení úplně spokojeni,“ dodal.
Liberec: více zimních, ale také významně vyšší podíl nevyhovujících pneumatik
Průzkum současně odhalil přetrvávající rezervy, pokud jde o hloubku dezénu zimních pneumatik, v tomto případě ovšem překvapivě právě u vozidel v Liberci. Zatímco v Praze tým odhalil nižší než minimální hloubku dezénu (4,0 milimetru) jen ve 4,3 procenta případů (a přibližně stejný podíl pneumatik s hloubkou dezénu na této hranici), v Liberci to bylo 8,5, respektive 16,0 procenta všech měřených vozidel. Nevyhovující pneumatiky by řidiče mohly při nástupu skutečně zimních podmínek dostat do velmi prekérní situace, o možnosti postihu ze strany Policie ČR nemluvě. „Výsledky měření lze interpretovat také tak, že v případě poklesu teplot, či dokonce náhlé změny počasí spojené s námrazou či sněžením by každé čtvrté vozidlo ve městě pod horami mohlo představovat potenciální nebezpečí,“ zdůraznil Boris Tománek.
„Na Pražany bych proto apeloval, aby se v následujících letech snažili včas zamluvit termín v pneuservise, na obyvatele Liberce zase, aby větší pozornost věnovali tomu, zda jsou jejich zimní pneumatiky skutečně ještě funkční. Hloubku dezénu si může každý velice jednoduše změřit sám. Minuta, kterou tomu věnuje, může v krajním případě i zachránit lidský život. Nejde totiž přece o pokuty, nebo o to, že pojišťovna má v případě nehody právo odmítnout pojistné plnění, ale o to nejcennější – o zdraví a bezpečnost našich nejbližších,“ uzavřel Boris Tománek.
Goodyear a bezpečnost
Bezpečnost silničního provozu v České republice, stejně jako ve všech ostatních zemích, považuje značka Goodyear tradičně za jednu ze svých vrcholných priorit. Průběžně pokračuje v kampani, jejímž cílem je apelovat na chodce, aby ve svém vlastním zájmu co nejvíce využívali reflexní prvky a byli tak v silničním provozu co nejviditelnější. V dubnu zahájila road show projektu Bezpečná školka, díky němuž se již devátým rokem se zásadami bezpečného pohybu na veřejných komunikacích seznamují stovky dětí školního i předškolního věku. Poslední zastávky road show se uskutečnily na podzim v Třebíči, Liberci a Praze.
Komentáře