Žádná jiná část vozidla není tolik podceňována jako pneumatiky. Většina lidí je považuje za obyčejný černý, oválný kus pryže. To je však velké nedorozumění.
Pneumatiky jsou totiž jediným elementem spojujícím automobil s vozovkou. Přenášejí všechny síly působící ve vozidle – a to prostřednictvím plochy odpovídající asi čtyřem pohlednicím. Od jejich zatížitelnosti se odvíjí hrubá hmotnost vozidla, maximální rychlost zatáčení a nejkratší možné brzdné dráhy. Z toho vyplývá, že mohou rovněž často rozhodnout, zda dojde k nehodě nebo zda se jí řidič bude moci bezpečně vyhnout.
Moderní pneumatiky pro automobily jsou rychlejší, širší a chytřejší
Vývoj v oblasti pneumatik zaznamenaný v nedávných letech se do značné míry zasloužil o zvýšení bezpečnosti na silnicích. Mezi roky 1975 a 2000 se brzdná dráha potřebná k zastavení automobilu jedoucího rychlostí 100 km/h zkrátila při jízdě na suché vozovce z 55 na 26 metrů a na mokré vozovce z 85 na 65 metrů. To vše díky intenzivnímu vývoji a špičkovým výrobním technologiím. Výrazné zlepšení zaznamenal jak handling, tak odolnost vůči aquaplaningu a brzdné vlastnosti za mokra. Důležitým aspektem, díky kterému mohlo být dosaženo těchto změn, je rovnoměrný přenos sil mezi pneumatikou a vozovkou. Nejdůležitějšími faktory přispívajícími k tak výraznému zlepšení výkonu jsou velikost a rovnoměrnost kontaktní plochy (velká část kontaktní plochy je v oblasti běhounových bloků s profilem podporujícím odvod vody), vyspělé běhounové směsi a stabilní spodní vrstva pneumatiky s plochými konturami speciálně optimalizovanými pro brzdění. Odborníci z oddělení výzkumu a vývoje ve společnosti Continental jsou přesvědčeni, že brzdné vzdálenosti bude možné do roku 2015 zkrátit o dalších 15 %.
To ale není zdaleka vše. Moderní pneumatiky pro osobní automobily a nákladní vozidla dokážou samy monitorovat tlak vzduchu, opravit drobná poškození a v případě defektu zajistit dostatečnou mobilitu vozidla, abyste mohli pohodlně dojet k nejbližšímu servisu. Takový typ pneumatik označuje společnost Continental jako SSR. Technologie SSR je založena na zesílené bočnici, která i při poklesu tlaku umožňuje s poškozenou pneumatikou pokračovat v jízdě rychlostí do 80 km/h až na vzdálenost 80 km. Ztrátu tlaku okamžitě zaznamenají vysoce citlivá čidla a upozorní řidiče prostřednictvím displeje. Kromě toho jsme vyvinuli technologii ContiSeal (viz obrázek), která utěsní defekty běhounu způsobené předměty až do průměru 5 mm. K tomuto účelu slouží speciální vnitřní vrstva, která brání poklesu tlaku a při běžném používání zachovává standardní výkon pneumatiky.
Zdroj: conti-online.com
Komentáře