Letní prázdniny se rychle blíží a miliony řidičů se chystají vyrazit dovolenou. Před zahájením cesty je důležité zkontrolovat také pneumatiky. Čtyři části běhounu velikosti pohlednice jsou jediným spojením s vozovkou a s větším nákladem při cestě na dovolenou a vysokými letními teplotami jsou vystaveny značné zátěži.
Z toho vyplývá, že pneumatiky s dostatečným dezénem a správným tlakem jsou nejlepší formou „cestovního pojištění“. Zároveň správně nahuštěné pneumatiky pomáhají udržovat minimální spotřebu paliva. Má-li být pneumatika bezpečná, dezén by měl mít hloubku alespoň 3 mm.
Tlak vzduchu musí být upraven odpovídajícím způsobem, jinak může dojít k poškození pneumatiky a v nejhorším případě můžete skončit i s prázdnou pneumatikou. "Faktor hmotnosti naloženého vozu je velmi důležitý," vysvětluje Dr. Andreas Topp, expert na pneumatiky Continental. "Tlak vzduchu by měl vždy být měřen, když je vozidlo plně naložené." Tlak by měl být také měřen na studených pneumatikách. Správné huštění předních a zadních pneumatik se obvykle liší. Hodnoty doporučené výrobcem lze nalézt na vnitřní straně uzávěru palivové nádrže, na sloupku dveří či v přihrádce nebo v návodu k obsluze.
Výhodnou investicí do bezpečnosti na prázdninových cestách je nová letní pneumatika značky Continental – ContiPremiumContact 5. Tento nový univerzální model nabízí krátké brzdné dráhy na suché i mokré vozovce, nízký valivý odpor, vysoký kilometrový výkon, precizní handling a vynikající jízdní komfort. Nová letní pneumatika, určená pro vozidla všech kategorií, od malých vozů až po luxusní limuzíny, se vyrábí v 26 různých verzích pro ráfky o rozměru od 14 do 17 palců a je schválena pro rychlosti až do 270 km/h. Zkušební měření prokázala zřetelná zlepšení, kterých bylo dosaženo ve srovnání s předchozím modelem. Zatímco brzdné vzdálenosti za mokra se nyní zkrátily o 15% a valivý odpor se snížil o 8%, kilometrový výkon se zvýšil o celých 12% a jízdní komfort o 5%. Ve srovnání s předchozím modelem došlo také ke zlepšení jízdních vlastností.
Technici se v případě pneumatiky ContiPremiumContact 5 rozhodli pro obzvláště velké bloky ramenní oblasti. Tento dezén byl vyvinut původně pro sportovní pneumatiky a nabízí výjimečnou přilnavost především při zatáčení. Důvodem je maximalizace šířky kontaktní plochy pneumatiky v nosných plochách ramenní oblasti pneumatiky. Výsledkem je stabilizace profilu dezénu – řidiči proto mohou očekávat maximální přilnavost při zatáčení. To představuje významnou bezpečnostní výhodu, která má zásadní vliv při prudké změně směru, např. při úhybném manévru. Aby došlo ke zkrácení brzdných vzdáleností, využili konstruktéři takzvané 3D hrany. Díky těmto příčným drážkám v blocích dezénu se bloky nestáčejí dovnitř. Proto je k dispozici větší plocha pro přenos brzdných sil. Bloky dezénu mají doplňkové lamely, takže vozidlo lze zastavit rychle a bezpečně, a to dokonce i na mokrých vozovkách. Za mokra navíc hrany bloků pronikají vodním filmem na vozovce podobně jako stěrače. Výsledkem je ještě kratší brzdná dráha především na suché a mokré vozovce.
Za mokra musí pneumatiky odvádět spoustu vody z oblasti kontaktu s vozovkou. U pneumatik ContiPremiumContact 5 se o to starají takzvané „aqua drážky“ v obvodových pásech pneumatiky. Toto provedení zajišťuje rychlý odvod vody dokonce i ve vysokých rychlostech, aniž by bylo nutné snižovat tuhost pneumatiky, která je důležitá pro udržování přímého směru a precizní handling.
Aby bylo možné dosáhnout výjimečně nízkého valivého odporu, zvýšila se tuhost ramenní oblast i obvodová tuhost pneumatiky. To snižuje vnitřní pohyb dezénu, čímž dochází ke snížení ztrát energie při pohybu vozidla a značnému snížení valivého odporu. Vývojáři rovněž dosáhli průlomu ve vývoji, pokud jde o provedení bočnice pneumatiky ContiPremiumContact 5. Kombinace pružné konstrukce ramenní oblasti pneumatiky a zesílené oblasti patky zajišťuje optimální flexibilitu a zvýšenou stabilitu bočnice. Jízda je proto výrazně pohodlnější, s perfektním handlingem a nižším valivým odporem.
Moderní pneumatiky musí splňovat vysoké nároky na bezpečnost a spolehlivost, ale navíc musí být také tiché. Proto jsou do ramenní oblasti pneumatiky ContiPremiumContact 5 zabudovány takzvané protihlukové lamely. Tyto malé pryžové segmenty vytvářejí můstek mezi jednotlivými bloky a tím snižuj provozní hluk vznikající při odvalování na asfaltu. Díky těmto lamelám mohou zůstat bloky dezénu otevřené směrem ven. To zlepšuje odvod vody za mokra a snižuje riziko aquaplaningu.
Komentáře