V České republice se ročně prodá na trhu s náhradními díly odhadem 350 tisíc ocelových kol. V posledních letech se však na českém trhu nabízí stále více nekvalitních kol asijského původu.
V TÜV Austria (Sdružení pro technickou kontrolu) se v září 2012 podrobila předepsaným testům kola indické výroby, která byla zakoupená na trhu s náhradními díly, a to včetně značkových prodejců automobilů v České republice. Jednalo se o kola ve čtyřech nejprodávanějších položkách, jež se podílí celou jednou třetinou na celkových prodejích ocelových kol v ČR, konkrétně o kola
pro Škodu Fabia (Roomster) ve 14 a 15 palcích a Škodu Octavia I a II v 15 palcích.
Kola během testování vykázala řadu závad. Nejzávažnější zjištění jsou:
• ani jedno z kol neuspělo v pevnostním testu – u jednoho z kol test dokonce ani nemohl začít z důvodu příliš nízké strukturální pevnosti kola! Další dvě kola praskla po dosažení pouhých 23% a 35% minimálního počtu cyklů, která musí absolvovat bez poškození;
• mezi ráfkem a diskem kola jsou nekvalitní svary – to může způsobit únik vzduchu z pneumatiky;
• středový otvor kola i otvory pro šrouby jsou nepřesné (ovalita) – to může vést k povolení a ztrátě šroubů;
• kolem ventilového otvoru jsou ostré otřepy – ty mohou poškodit ventil;
• disk má špatný tvar – ten může znemožnit montáž kola na vozidlo z důvodu kontaktu kola s brzdičem;
• kolo nadměrně hází.
Na automobil patří homologovaná litá kola
Další testy ocelových kol asijské provenience na jiná vozidla ukázaly navíc tyto vady:
• na disk a límec byla použita uhlíkatá ocel a nikoliv předepsaná vysokopevnostní;
• dosedací plocha u šroubů je kuželová místo kulové – to může vést k povolení a ztrátě šroubů;
• pevnostní test byl opakovaně zastaven kvůli vypadnutí šroubů.
Produkty zavedených evropských výrobců (KFZ-ALCAR, KPZ, SRD), kteří většinu své produkce na aftermarket vyrábí ve stejných výrobních závodech a na stejných výrobních linkách jako kola do prvovýbavy, podstupují pravidelné testy v nezávislých zkušebnách. To je pro motoristy záruka bezpečného užívání.
Pro mnohé bude asi překvapivé, že třetina litých kol prodaných v ČR není schválená k jízdě po veřejných komunikacích. Na internetu, v mnoha pneuservisech a v řadě tiskových inzerátů se nabízejí nehomologovaná litá kola. Jsou levnější, než kola homologovaná a tak je řada motoristů koupí a používá. Je však třeba se jim obloukem vyhnout. Proč? Protože tato kola neprošla předepsanými pevnostními a nárazovými testy a zástavbovou zkouškou na vozidlo a není tak zaručena jejich bezpečnost. Jistotou je lité kolo s odlitou značkou KBA nebo E s číslem schválení na jeho čelní straně. Motorista by k zakoupeným litým kolům měl vždy požadovat TYPOVÝ LIST, ve kterém je uvedeno přesné typové označení jeho vozidla včetně výkonu motoru a rozměrů pneumatik, a protokol TÜV. S takovými koly motorista neriskuje žádné problémy. S homologovanými koly nebude mít majitel vozu problém na STK ani při kontrole technického stavu na silnici. V případě uplatňování pojistné události se nemusí obávat krácení nebo odmítnutí pojistného plnění od pojišťovny z důvodu použití nehomologovaných součástí na svém vozidle.
V případě nehody, která bude mít souvislost s nehomologovanými koly či koly neodpovídající kvality, se může vystavit riziku právního postihu i pneuservis, který kola namontoval na automobil. Obchodní zájmy se nesmí stavět nad zákony, ochranu zdraví a bezpečnost silničního provozu.
Každý máme vlastní odpovědnost a úspora několika stokorun při nákupu nehomologovaných litých kol nestojí za ohrožení bezpečí vlastní rodiny i všech ostatních účastníků silničního provozu.
Z výše uvedeného vyplývá jednoduchá rada na závěr: „Jezděte bezpečně na bezpečných kolech!“
Zdroj: Tisková zpráva Alcar Bohemia
Komentáře