Při snižující se hloubce dezénu vytlačují pneumatiky podstatně méně vody. Při dosažení zákonem předepsané minimální hloubky dezénu 1,6 mm klesne odvod vody až na 50 procent. Při aquaplaningu dejte nohu z plynu, žádné točení volantem a co nejméně brzdit.
Jestliže nová pneumatika vytlačuje každou sekundu při rychlosti 80 km/h až 30 litrů vody, klesne odvod vody při dosažení zákonem předepsané minimální hloubky dezénu 1,6 mm až na 50 procent. Z měření společnosti Continental plyne, že při zbytkové hloubce dezénu tři milimetry má pneumatika ještě téměř 80procentní schopnost odvádění vody.
Výrobce pneumatik k tomu provedl různé pokusy s různými druhy pneumatik. Výsledek: Všechny modely pneumatik s klesající hloubkou dezénu ztrácí schopnost odvádět větší množství vody. Proto by se při dosažení hranice tří milimetrů měli řidiči poohlédnout po nových pneumatikách.
K usnadnění orientace spotřebitelů umístili výrobci pneumatik jako například Continental nebo Uniroyal mezi profilové drážky takzvané indikátory opotřebení „pro mokré podmínky“. Jsou to malé výstupky mezi bloky profilu s výškou tři milimetry. Jakmile okolní profil dosáhne výšky tohoto výstupku, je kvůli bezpečnosti všech účastníků silničního provozu nutné provést výměnu pneumatik. Indikátory opotřebení pro mokré podmínky lze nalézt v jedné linii se symbolem dešťové kapky na boční straně pneumatiky.
U nových a zajetých pneumatik vždy při jízdě v dešti platí, že se rychlost musí snížit, aby nedošlo k aquaplaningu. Pokud pneumatika i přesto na vodě uklouzne, musí se ihned dát noha z plynu a vyřadit. Vyhněte se točení volantem nebo brzdění; pokud však hrozí nehoda, začněte ihned brzdit – ve většině případů zadní kola ještě zabírají, abyste snížili rychlost. Jakmile má vozidlo opět kontakt s vozovkou, lze v jízdě pokračovat se sníženou rychlostí.
Komentáře