Přezout na letní se vyplatí víc než dojíždět zimní pneumatiky

, 14. dubna 2014, 16:23

Klíčovou roli používání správného letního obutí potvrzuje i poslední test Autoklubu ČR. Ten reaguje na trend dojíždět opotřebované zimní pneumatiky v letním období a porovnává jejich vlastnosti s chováním letních nových i opotřebovaných pneumatik. U zvoleného rozměru 195/65 R15 Autoklub ČR hodnotil rozdílné jízdní vlastnosti testovaných pneumatik s důrazem na posouzení vhodnosti užívání zimních „dojížděných“ pneumatik v létě.

Kritéria odpovídala standardnímu nastavení pro suchý a mokrý povrch aplikovanému u plnohod-notných testů pneumatik. Zúčastnilo se 9 kandidátů. Jednotlivé zkoušky srovnávaly celkem 12 kri-térií – 5 na mokré, 4 na suché vozovce doplněné o tradiční měření hlučnosti při 50 km/h a 80 km/h a měření valivého odporu.

Vyhodnocení přineslo první skutečná data o vlastnostech zimních „dojížděných“ třímilimetrových pneumatik. Na rozdíl od laických doporučení se test opírá o hodnoty pocházející z měření objektivně provedených pomocí profesionální techniky.

Suché letní počasí, za kterého test probíhal, přineslo nejmenší rozdíly v měření. I zde však fungují fyzikální zákony a letní pneumatiky prokázaly, že především handling na suchu zvládají lépe než zimní pneumatiky. Uživatelé zimních „dojížděných“ pneu si v létě musí dávat pozor zejména při brzdění na mokru, kdy se brzdná dráha ve srovnání s novými letními pneumatikami prodlužuje až o 20 m a proti opotřebeným letním pneumatikám zhruba o 10 m. V kategorii mokrý handling simu-lující jízdu v dešti v regionálním provozu je nutné na ojetých zimních pneumatikách zpomalit, pro-tože se výrazně posunuje schopnost pneumatiky přenášet boční síly. Nedotáčivost se projeví tak-zvaným odklouzáváním vozidla směrem ven ze zatáčky. Jízda za deště na běžných vozovkách navíc prokázala výhody letních nových a dokonce i letních opotřebených pneumatik v porovnání se zimními opotřebenými. Zimní opotřebené pneumatiky mohou řidiče v létě nepříjemně překvapit svými vlastnostmi při nedobrzdění nebo vyjetí z vozovky.

Jedničkou v brzdění na mokru se stal právě produkt ContiPremiumContact 5, který při rychlosti 100 km/h zabrzdil na 67,2 m, což byla nejkratší brzdná dráha ze všech testovaných pneumatik. Exceloval i na mokrém povrchu zatáčkovité dráhy (handling). Tato letní pneumatika je všestranná a kombinuje pohodlí s maximální bezpečností pro automobily všech tříd. Odpovídá tak specifickým požadavkům ježdění v průběhu jarní i letní sezóny. Nabízí výjimečné vlastnosti díky celé řadě ino-vativních prvků zabezpečujících extrémně krátkou brzdnou dráhu na suchém i mokrém povrchu, bezpečný handling a lepší přenos sil při zatáčení.

Ve prospěch letních modelů hovoří i skutečnost, že úroveň opotřebení zimních pneumatik je v teplých měsících vysoká a výrazně také roste spotřeba paliva. ContiPremiumContact 5 díky prv-kům snižujícím valivý odpor přinášejí ekonomický a ekologický benefit tím, že napomáhají úspoře paliva.

Účelem testu bylo upozornit řidiče na úskalí a bezpečnostní rizika spojená s dojížděním zimních pneumatik. Vlastnosti pneumatik opotřebených na hloubku dezénu 3 mm prokázaly výrazné rozdíly ve srovnání s pneumatikami novými. Z testu vyplynulo, že i letní opotřebená pneumatika má v létě lepší vlastnosti než opotřebená zimní.

Zásadní vliv na bezpečnost při jízdě na opotřebených pneumatikách má přizpůsobení rychlosti a stylu jízdy neplnohodnotným podmínkám. Určitě se tedy vyplatí včas a pravidelně přezouvat. Například síť pneuservisů BestDrive nabízí komplexní služby včetně odborného poradenství při případném výběru nových pneumatik i následné uskladnění, a to vše na více než 160 místech České republiky.

Související články

Letní pneumatiky ContiSportContact 5 s přehledem vítězí v mezinárodních testech
Letní pneumatiky ContiSportContact 5 s přehledem vítězí v mezinárodních testech

Společnost Continental vyhrála s pneumatikami ContiSportContact 5 P redakční test letních pneumatik pro sportovní vozy o rozměru 19 palců zveřejněný v březnovém vydání specializovaného německého motoristického magazínu AutoBild sportcars. Pneumatika se umístila na první příčce v kategoriích s názvy „honba za nejlepším časem na kolo“, „grip na mokrém povrchu“ a „brzdná dráha“ v porovnání s […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!