Třída LMP2 se již od svého představení před více než deseti lety stala kategorií s jedním z nejintenzivnějších konkurenčních bojů v oblasti pneumatik, což vedlo k neustálému vylepšování používaných pneumatik. Původně se pneumatiky měnily při každém tankování, ale ukázalo se, že konkurenční výhodou bude, když vydrží déle než jedno natankování.
Konkurence mezi výrobci pneumatik přináší ve snaze zvítězit mnohá zlepšení. Před pouhými pěti lety se troje natankování na jedné sadě pneumatik Dunlop slavilo jako výrazný krok vpřed. Výkon pneumatik však za těch několik let značně pokročil. V roce 2014 zvládly pneumatiky i přes vysoké teploty povrchu dráhy čtvero natankování. V závěrečné fázi závodu hrála možnost ujet čtyři stinty na jedněch pneumatikách významnou roli při vítězství týmu Jota, k čemuž mu dopomohly pneumatiky vyvinuté v silném konkurenčním prostředí.
Statistické údaje týmu Jota ukazují opakované přezouvání po třech až čtyřech tankováních s minimálním rozdílem ve výkonnosti od začátku do konce. Průměr na jedno kolo při výměně pneumatik po 150 km byl o pouhých 0,17 sekundy rychlejší než průměr kola po ujetí 600 km na jedněch pneumatikách. Všechny týmy Dunlop těžily ze stálé výkonnosti pneumatik během stintů, když se rozdíl mezi jejich nejrychlejším a nejpomalejším normálním kolem závodu (vyjma vyřazovacích kol a kol s nehodami) pohyboval mezi 5,5 a 7,5 km/h u nejlepších týmů.
Zvýšila se nejen odolnost, ale také výkonnost. Před deseti lety, v roce 2005, měl tým RML, vítěz třídy LMP2, průměrný čas na kolo 4:03, zatímco v roce 2014 u týmu Jota to bylo 3:54. Čas nejrychlejšího kola se zkrátil také přibližně o deset sekund: nejrychlejší kolo LMP2 zaznamenal v roce 2005 tým RML s časem 3:47.601, v roce 2014 dosáhl nejrychlejšího času tým Signatech, a sice 3:37.787.
James Bailey, Public Relations and Communications Director, Dunlop Motorsport
„Je pravděpodobné, že v příštím desetiletí dojde ve vývoji pneumatik k posunu: minimalizace a zajištění co nejmenších výkyvů ve výkonnosti během čtvera tankování bez přezouvání zůstane stále v popředí zájmu, ale maximální počet tankování bez výměny řidiče či pneumatik je v zásadě omezen kapacitou jezdce na čtyři stinty. Konstruktéři se budou moci zaměřit na další aspekty, jako jsou výkonnost pneumatik a zpětná vazba závodníkům.“
„Budoucnost pneumatik ovlivní také poptávka po vozidlech s alternativními pohony. Současná elektrická vozidla se přizpůsobují omezením a výrobci vytvářejí robustnější řešení pro součásti sloužící k přenosu výkonu. Konkurenční výhodu získá ten, kdo bude mít pneumatiky zkonstruované tak, aby maximálně využily vyššího počátečního točivého momentu.“
„Snížení hmotnosti pneumatik také zlepší jejich výkonnost. Méně neodpružené hmoty, a tedy nižší zátěž mimo podvozek, zjednodušuje ovládání styčné plochy a zvyšuje přilnavost a výkonnost.“
„Máme radost, že „válka pneumatik“ v LMP2 pokračuje. Pro vývoj pneumatik je to jedna z nejlepších tříd, ať už se učíme z LMP1 nebo vylepšujeme technologie pro mistrovství s jediným dodavatelem, jako např. naše nová pneumatika pro LM-GTE a GTC. Organizace ACO dohlíží na „válku pneumatik“ opravdu pečlivě. Tak se nemůže stát, že by se otevřená soutěž změnila na zbrojařské závody, a výše nákladů se tak pohybuje na udržitelné úrovni pro výrobce pneumatik i týmy.“
Komentáře