Goodyear: Pouze 15 % českých řidičů vnímá pneumatiku jako faktor ovlivňující spotřebu paliva

29. července 2010, 0:00

Průzkum Goodyear Good Driver 2010 na téma „Výběr pneumatik a jejich vliv na spotřebu paliva“ ukázal, že pouze 15 % českých řidičů uvažuje o pneumatice jako o jednom z faktorů, který ovlivňuje spotřebu paliva. Potvrdil tak nezkušenost českých řidičů v oblasti možností snižování spotřeby.

Přitom se o nižší spotřebu paliva snaží 91 % českých řidičů. Průzkum byl realizován společností Goodyear Dunlop Tires v průběhu června.

I v letošním roce pokračovala společnost Goodyear Dunlop Tires v realizaci průzkumů chování a znalostí řidičů pod názvem Goodyear Good Driver. Zatímco v roce 2007 se průzkum zaměřil na solidaritu řidičů, o rok později na zkušenosti řidičů s defektem pneumatiky a loni na téma aquaplaningu, letos bylo tématem vnímání pneumatiky jako jednoho z faktorů ovlivňujících spotřebu pohonných hmot.

„Spotřeba paliva je jedním z klíčových technických parametrů automobilů, který mohou zásadně ovlivnit právě pneumatiky. Proto jsme se rozhodli oslovit české řidiče, abychom zjistili, jak vnímají ovlivnění spotřeby paliva právě pneumatikami,“ vysvětluje cíl průzkumu Boris Tománek, Marketing & PR Manager ze společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech.

Hlavní otázkou průzkumu bylo, jaké tři základní faktory ovlivňují nejvíce spotřebu paliva automobilu, tedy ověření, zda vůbec čeští řidiči vědí, že pneumatiky mají vliv na spotřebu paliva. Pouze 15 % respondentů potvrdilo, že pneumatiky či míra jejich nahuštění ovlivňuje spotřebu paliva. Celých 90 % dotázaných uvedlo jako hlavní faktor způsob jízdy (rychlost, jízda brzda-plny aj.), 28 % respondentů vliv prostředí (město, mimo obec, kolona), 25 % typ motoru, 22 % technický stav automobilu a 18 % hmotnost vozidla. Překvapivých 7 % řidičů nevědělo nebo vůbec neodpovědělo.

Průzkum se zabýval rovněž otázkou, zda je snižování spotřeby paliva pro řidiče důležité. A jak výsledky potvrzují, většina řidičů snižování spotřeby paliva nebere na lehkou váhu. Dvě pětiny řidičů se rozhodně snaží snižovat spotřebu svého automobilu (39 %), polovina se pak snaží snižovat spotřebu, ale nesmí je to nijak výrazně omezovat. Spotřebu neřeší pouze 9 % řidičů. V průzkumu byl tento ukazatel porovnán i mezi řidiči, kteří jezdí téměř denně či několikrát týdně, a řidiči, kteří usedají za volant méně často. Snižování spotřeby paliva v tomto případě považují za důležité řidiči, kteří jezdí častěji (91 % respondentů versus 81 %).

Podle názorů řidičů mezi první tři parametry, které nejvíce ovlivňují spotřebu paliva, patří způsob jízdy, profil trasy a hmotnost vozu a nákladu. Tlak vzduchu v pneumatikách je na čtvrtém místě – rozhodně ovlivňuje spotřebu paliva podle 51 % řidičů a spíše ovlivňuje spotřebu dle 40 % řidičů.

Pokud bychom se měli zaměřit na faktory, které jsou pro řidiče při výběru pneumatiky nejvíce důležité, jedná se o životnost pneumatiky, její cenu a vliv na spotřebu paliva. Celkem 96 % řidičů potvrzuje ukazatel životnosti pneumatiky, 91 % řidičů souhlasí s ukazatelem ceny a 86 % řidičů poukazuje na vliv na spotřebu paliva. Dále 81 % respondentů považuje za důležitý tvar a hloubku dezénu, 80 % výsledky testů, 75 % hlučnost a jen 62 % značku pneumatiky. Mezi jednotlivými věkovými skupinami není v důležitosti většiny faktorů významný rozdíl, výjimku tvoří segment „starších řidičů ve věku 55 až 70 let“, kteří oproti ostatním řidičům považují za důležitější právě značku pneumatiky a její vliv na spotřebu paliva.

A jaká plynou z tohoto průzkumu ponaučení pro řidiče? „Výzkum nám bohužel potvrdil, že čeští řidiči si neuvědomují, že i díky pneumatikám mohou ovlivnit spotřebu automobilu, a to dvěma způsoby. Za prvé je důležité hlídat si správný tlak v pneumatikách, který mý výrazný vliv na spotřebu − negativně se projevuje zejména pokud je nižší, než má být. A za druhé by se neměl podceňovat samotný výběr pneumatik – správnou volbou jsou ty, jež vykazují nízký valivý odpor, a tudíž napomáhají nižší spotřebě díky svým konstrukčním vlastnostem a použité běhounové směsi,“ uzavírá Boris Tománek.

Tato kritéria splňuje například vysoce výkonná pneumatika Goodyear EfficientGrip, která díky technologii FuelSaving nejen snižuje spotřebu pohonných hmot, ale zároveň je i šetrnější k životnímu prostředí. Z nezávislých testů výkonnosti prováděných německou organizací TÜV SÜD Automotive vyplynulo, že pneumatika Goodyear EfficientGrip poskytuje v porovnání s průměrným výkonem čtyř hlavních konkurenčních pneumatik o 13 % lepší valivý odpor a o 1,9 % nižší spotřebu paliva.

Průzkum Goodyear Good Driver 2010 realizovaly pro společnost Goodyear Dunlop Tires Czech agentury Temper Communication a Ipsos Tambor v červnu letošního roku. Celkem se do výzkumu zapojilo 500 řidičů, z toho 290 mužů a 210 žen ve věku 18 až 70 let. Průzkum Goodyear Good Driver 2010 navazuje na aktivity společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech v minulých letech. Loni se uskutečnil průzkum Goodyear Good Driver 2009, který byl zaměřen na aquaplaning, předchozí ročník Goodyear Good Driver 2008 zkoumal zkušenosti českých řidičů s defektem pneumatiky, o rok dříve proběhla akce Goodyear Good Driver 2007, jejímž cílem bylo porovnat solidaritu českých, slovenských a maďarských řidičů v situaci, kdy žena potřebuje pomoci při defektu pneumatiky.

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!