Interview s testovacím inženýrem pneumatik Goodyear

21. října 2010, 0:00

Zima je pro řidiče náročné období. Regis Ossant (34), zkušební inženýr v Inovačním centru Goodyear v Lucembursku, testuje pneumatiky více než šest let. Jen málo lidí rozumí obtížným podmínkám, které mohou řidiči zažít v zimě, tak dobře jako on.

Regis Ossant je jedním z více než 240 zkušebních řidičů společnosti Goodyear – testovacích inženýrů a techniků, kteří najedou několik tisíc kilometrů každý den, po celý rok, 24 hodin denně. Testování je pro tuto společnost hlavní aktivitou, neboť ve svých laboratořích prověří přes 6 000 pneumatik každý rok.

V průběhu minulých šesti let testoval Regis Ossant pneumatiky po celém světě – od Lucemburska přes Finsko až po Nový Zéland. Zeptali jsme se ho, jaké to je být testovacím řidičem, co testování zimních pneumatik zahrnuje a jakou radu může dát běžnému řidiči pro bezpečné řízení v zimě.

Jak vypadá typický den testovacího inženýra?
Obvykle začínáme kontrolou denního programu, počasí a podmínek na vozovce, ve kterých budeme ten den pracovat. Prší? Je testovací okruh suchý, nebo mokrý? Jaká je venku průměrná teplota? Tyto údaje nám pomáhají připravit pneumatiky a testy, které můžeme následně provést. Ve vozidle pad denně strávím asi šest hodin testováním pneumatik.

V našem testovacím centru v Lucembursku ověřujeme u zimních pneumatik hlavně jejich výkon při brzdění na mokru, hlučnost a komfort, neboť počasí zde není dost chladné, aby nám umožnilo extrémní testy. Pro opravdové zimní testování jezdíme na okruhy ve Skandinávii (Finsko a Švédsko) a Švýcarsku, kde provádíme zkoušky pneumatik na ledu a sněhu. Bezpečnost má pro společnost Goodyear nejvyšší důležitost, takže naše produkty testujeme opravdu přísně, abychom zajistili, že poskytují nejlepší možný výkon při nejrozmanitějších podmínkách.

Jak se člověk stane zkušebním technikem?
Většina testovacích inženýrů má vysokoškolské vzdělání technického směru stejně jako já. Začal jsem svou kariéru jako inženýr kvality u významného výrobce automobilů, odtud jsem postoupil ke společnosti Goodyear. K získání této pozice bylo nutné absolvování množství pracovních pohovorů a zkoušku zkušeným testovacím inženýrem společnosti Goodyear, který zhodnotil mé řidičské schopnosti.

Poté, co dostanete tuto práci, začnete dělat „objektivní testy“. Toto jsou testy, jejichž výsledky jsou zaznamenávány počítačem a pak analyzovány. Po získání dostatku technických zkušeností v objektivních testech se můžete posunout k tomu, co nazýváme „subjektivní testy“. Během těchto testů nejsou výsledky zaznamenávány počítačem, místo toho používáme naše odborné znalosti, abychom zhodnotili chování pneumatik za určitých podmínek.

Co testování pneumatik zahrnuje?
Předtím, než je pneumatika schválena jako hodna nést jméno Goodyear, musí projít náročnými testy za všech podmínek. Pneumatiky jsou testovány hlavně v laboratořích a na závodních okruzích. Také měříme opotřebení běhounu na otevřených vozovkách. Mou klíčovou zodpovědností jako zkušebního inženýra je testování pneumatik na okruhu.

Můžete se specializovat na specifickou oblast testování pneumatik?
Ano, co se týká zimního testování, specializuji se na testování pneumatik na ledu. To nyní tvoří až dvě třetiny mé náplně práce v oblasti zimního testování. Zkoušky pneumatik na ledu vyžaduje hodně trpělivosti. Led je extrémně citlivý na všechny parametry povětrnostních podmínek. Malá změna vlhkosti nebo teploty může změnit jeho konzistenci, což znamená, že povrch musí být znovu upraven, aby byl opět hladký a kluzký. Často musíte počkat, než je okruh znovu připraven.

Co je nejnáročnější částí vaší práce v oblasti testování zimních pneumatik?
Často testujeme zimní pneumatiky ve Skandinávii uprostřed zimy, což znamená, že trávíme až tři týdny v naprosté tmě, aniž bychom viděli denní světlo. Kromě tohoto si ještě musíte zvyknout na extrémní chlad. Také při testování pneumatik na Novém Zélandu pracujeme často na noční směny, abychom byli synchronizováni s našimi kolegy v Evropě. Je to vzrušující práce, díky níž se dostanete po celém světě, na některá z nejkrásnějších míst, ale je to také tvrdá práce, jež vyžaduje ohromné soustředění a obětavost.

Existují testy, které jsou specifické pro zimní pneumatiky?
Se zimními pneumatikami provádíme zcela stejné testy jako s letními pneumatikami: brzdění na mokru a na suchu, ovladatelnost, vedení, hlučnost a pohodlí. Ale u zimních pneumatik provádíme navíc rozsáhlé testy výkonnosti na sněhu a ledu. Mnoho lidí neví, že testy na ledu probíhají vždy na plochém a hladkém zledovatělém povrchu, zatímco testy měřící výkon na sněhu zahrnují testy na rovném povrchu stejně jako testy jízdy do kopce.

Jak důležité jsou zimní pneumatiky v zimě?
Je to jednoduché: letní pneumatiky nejsou vyrobeny pro jízdu během mrazivých evropských zim. Obzvláště v severní a střední Evropě a v alpských regionech mohou být zimy dost kruté a jezdit s letními pneumatikami za těchto podmínek je velmi neopatrné. Pokud žijete a řídíte v těchto oblastech, opravdu byste měli své vozidlo vybavit dobrými zimními pneumatikami.

Pro ty, kteří žijí v oblastech s mírnějšími zimami, jsou „celoroční“ pneumatiky vhodnou alternativou. Např. řidiči na severu Německa, ve Velké Británii, nebo řidiči, kteří nepotřebují vozidlo stále či řídí pouze ve velkých městech, mohou uvažovat o celoročních pneumatikách. Je důležité přemýšlet o volbě správných pneumatik ještě předtím, než napadne první sníh. A samozřejmě se ujistěte, že vaše vozidlo je po technické stránce připravené na studené zimní měsíce.

Které jsou nejnebezpečnější situace na zimních vozovkách?
Vidíme to znovu a znovu během našich testů: nejohroženější jsou jízdy do vrchu a zatáčky. Místa jako mosty, kopce, zatáčky, křižovatky a semafory jsou při nehodách již klasická. Tyto úseky zledovatí nejdříve a stanou se kluzkými, a vydrží tak velmi dlouho, dokonce i když se ostatní místa již zdají být v pořádku. A samozřejmě sem patří rovněž lesy: vyšší vlhkost v těchto oblastech významně zvyšuje nebezpečí náledí.

Také byste měli být velmi opatrní, když vjíždíte ze slunečné oblasti se suchou vozovkou do zastíněné oblasti. Vozovka zde může být zledovatělá. Teplotní zóna mezi nulou a třemi stupni nad nulou je jedna z nejnebezpečnějších. Myslíte si, že je vozovka v pořádku, ale teplota jejího povrchu může být ve skutečnosti pod nulou, a silnice je tedy stále ještě zledovatělá.

Jaké jsou největší problémy při řízení v zimních podmínkách?
Neočekávaně špatné povětrnostní podmínky patří k největším problémům, kterým řidiči v zimě čelí. V průběhu sekund se podmínky na silnici mohou naprosto změnit a vozovka začne být nebezpečně kluzká. Řidiči často zažívají náhlé změny počasí mezi lijákem, měkkým sněhem, břečkou a ledem. Mrznoucí déšť, mlha nebo sníh také obvykle způsobují nejvíce nehod. Dodržováním několika základních pravidel a naučením několika klíčových technik mohou řidiči výrazně zvýšit svou bezpečnost.

Jaké je vaše celkové doporučení pro jízdu v zimě?
Za prvé: ujistěte se, že vaše vozidlo i pneumatiky jsou v dobrém stavu.

Za druhé: vždy zkontrolujte předpověď počasí, informace o stavu vozovek a dopravní zprávy. Pokud je vyhlášeno varování před nepřízní počasí, pokuste se odložit jízdu, dokud se podmínky nezlepší.

Za třetí: nezapomeňte, že řízení v zimě vyžaduje trpělivost a zkušenost. Nevyvíjíme pneumatiky, aby lidé mohli řídit rychleji; vyvíjíme je, aby se lidé dostali bezpečně z místa na místo. První pravidlo pro řízení v zimě je snížení rychlosti. Zvyšte odstup, pokud řídíte na kluzkých nebo zledovatělých vozovkách. Vyvarujte se prudkého řízení a brzdných manévrů, řiďte hladce a vždy se dívejte vpřed. Musíte předvídat nové situace, abyste měli dostatek času na co nejrychlejší reakci. Vždy myslete dopředu!

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!