Diagnostika elektrických a hybridních automobilů – stojí za to do nich investovat?

, 8. února 2021, 9:40

Oplatí se investovat do vybavení pro diagnostiku a opravy elektrických a hybridních automobilů? Tuto otázku si jistě klade velká část nezávislých servisů. V našem článku budeme na tuto otázku hledat odpověď.

Není pochyb o tom, že investice do zařízení pro diagnostiku elektrických a hybridních automobilů budou ziskové, pokud bude na trhu dostatečný počet hybridních a elektrických automobilů, které potřebují servis. Nadešel už ten čas?

Mnoho médií, nejen automobilových, každoročně představují fantastická data o prodeji automobilů s alternativními pohony. Jedná se vždy o data pozitivní. Údaje o prodeji elektrických a hybridních automobilů ukazují meziroční nárůst o několik desítek nebo dokonce o několik stovek procent. A to navzdory globální krizi způsobené pandemií COVID-19.

Údaje o prodeji nových automobilů s alternativním pohonem jsou proto velmi dobré. Mají však nějaký dopad na práci nezávislých servisů? V současné době ne. Jedná se o nová auta, na která se vztahuje několikaletá záruka výrobce. Většina z nich nemusí navštívit nezávislý servis minimálně 3 a některé dokonce 5 let.

Pro majitele autoservisů jsou důležitá další data. V roce 2020 se do ČR dovezlo asi 150.000 ojetých automobilů. Některá z nich jsou hybridní auta, mezi nimi je také několik elektromobilů.

Nový majitel 20leté Toyoty Prius, 13letého hybridního modelu Honda Civic, 13letého modelu Honda Insight nebo 8letého Lexusu CT200h bude určitě potřebovat pomoc nezávislého autoservisu. Hybridní vozy mají zvláštní servisní požadavky, které platí nejen pro elektrické součásti. Příkladem je automatická převodovka, která vyžaduje pravidelnou výměnu převodového oleje. To je dobrá zpráva pro servisy.

Zákazníci budou potřebovat ještě jednu službu. Tou je kontrola elektrického a hybridního vozu před nákupem. Zákazník, který si chce takové auto koupit, si jej bude chtít pečlivě zkontrolovat v servisu. Tuto službu mohou nabídnout pouze místa s příslušným diagnostickým vybavením. Ale to není jediný požadavek.

Kdo může diagnostikovat a opravovat hybridní a elektrická auta?

Standardní osobní automobil má napětí 12V. Výjimkou jsou součásti systému zapalování benzínového motoru (zapalovací cívky) a takzvaný mild-hybrid s napětím 48V.

Mezitím se může v elektrických instalacích hybridních vozů a elektromobilů vyskytnout napětí až 1.000V. Toto napětí je extrémně nebezpečné pro zdraví a život. Připomínáme – napětí nad 60V (stejnosměrný proud) a nad 25V (střídavý proud) jsou považována za život ohrožující.

Použití nevhodného vybavení pro diagnostiku nebo opravu může mít tragický konec. Může také vést k velmi nákladnému poškození dílů hybridního nebo elektrického vozidla.

Mechanici a diagnostici, kteří mají v úmyslu pracovat s hybridními a elektrickými vozy, by měli:

  • podstoupit odpovídající školení o konstrukci elektrických a hybridních automobilů;
  • získat kvalifikaci opravňující k práci s elektrickými zařízeními s napětím do 1.000V. To vyžaduje speciální kurz zakončený zkouškou. Povolenky se vydávají na dobu 3 let. Po této době by měly být obnoveny.
  • při práci používat ochranný oděv – např. elektrické izolační rukavice, s dalšími rukavicemi, např. koženými;
  • při práci používat speciální elektricky izolované nástroje;
  • používat speciální zařízení pro diagnostiku (například nelze použít běžné standardní multimetry);
  • mít přístup k technickým informacím výrobce vozidla (schémata, manuály oprav, atd.).

Jaké nástroje a zařízení musí mít servis, který servisuje elektrická a hybridní auta? Brzy na toto téma připravíme samostatný článek. Stojí za to si však uvědomit, že nástroje nikdy nenahradí znalosti mechanika.

Počet hybridních a elektrických automobilů se na trhu pomalu, ale jistě stabilně zvyšuje. Stojí za to, připravit se nabízet nové služby pro uživatele hybridních a elektrických vozidel a zůstat v této oblasti před konkurencí.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Honza K., 8. února 2021, 17:21 0 0

Já si myslím, že přezkoušení z vyhl. 50 na paragraf 6 a výš je co tři roky.....

Odpověď

redakce, 8. února 2021, 17:48 0 0

Máte pravdu, je to max. co 3 roky. Děkujeme za upozornění.

Odpověď