V České republice bylo za leden až září 2012 vyrobeno celkem 919.463 ks silničních vozidel. Oproti stejnému období roku 2011 činí nárůst produkce 0,33%. Z uvedeného počtu vozidel bylo 903.831 ks motorových (to je nárůst o 0,41%) a 15.632 ks přípojných (pokles o 4,15%).
Osobních automobilů bylo v ČR za tři čtvrtletí roku 2012 vyrobeno 898.453 ks, což oproti stejnému období 2011 představuje nárůst pouze o 0,30 %. Růst produkce oproti stejnému období minulého roku byl zaznamenán pouze u společnosti HMMC Nošovice (+31,86%), u ŠKODA Auto došlo k mírnému poklesu (-0,77%) a ve firmě TPCA Czech se v září výroba stabilizovala, pokles zůstává na úrovni předchozích měsíců (za 9 měsíců činil -22,46%, v srpnu to bylo -23,17%).
„Situace v tuzemské výrobě osobních automobilů logicky kopíruje vývoj na jednotlivých trzích, zejména pak trhu v Evropě. Současný pokles prodejů na evropských trzích, kde se za tři čtvrtě roku prodalo o 750.000 vozů méně, nutí výrobce k redukci původních plánů, optimalizaci výrobních kapacit a k zaměření na nové modely“, komentuje výsledky ve výrobě osobních automobilů prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.
Autobusů bylo za dané období roku 2012 v ČR vyrobeno 2.342 ks, což představuje pokles produkce o 3,26% (to je o 79 ks autobusů méně). Na uvedeném celkovém počtu se podíleli tři tuzemští výrobci – Iveco Czech Republic (2.043 ks), SOR Libchavy (279 ks) a KH motor Centrum Opava (20 ks).
U nákladních vozidel zaznamenáváme růst výroby o 13,53% (o 125 ks více). Nárůst je dán především zvýšenou produkcí ve společnosti AALM (Avia Ashok Leyland Motors), kde se produkce oproti stejnému období roku 2011 zvýšila téměř o 64%. Do konce září 2012 bylo v ČR vyrobeno celkem 1.049 ks nákladních automobilů, z toho téměř 68 % právě ve společnosti AALM.
Relativně vysoký růst výroby je dosahován u výroby motocyklů, kde firma JAWA Moto dosáhla produkce ve výši 1.987 ks, což je o 92,17% (o 953 ks) více než vyrobila za stejné období roku 2011.
K poměrně vysokému nárůstu výroby o 35,53% došlo též v kategorii přípojných vozidel kategorie O3 a O4, kterých bylo vyrobeno celkem 1.049 ks. Ke zvýšení došlo u obou hlavních výrobců těchto vozidel, jak u firmy PANAV (+68,82%), tak u společnosti SCHWARZMÜLLER (+18,40%). Segment malých přípojných vozidel (kategorie O1 a O2), kterých bylo vyrobeno 14.583 ks, vykazuje za 9 měsíců roku 2012 meziroční pokles produkce o 6,12% (pokles v pololetí 2012 přitom činil 22,51%).
„Prodeje vozidel v Evropě a jejich výroba v ČR jsou spojité nádoby. Výsledky za devět měsíců roku 2012 však ukazují, že automobily vyráběné v ČR patří na evropském trhu k těm značkám, které stále vykazují růst“, dodává Ing. Martin Jahn.
Výroba motorových vozidel v České republice za 1. – 9. měsíc 2012/2011
Kategorie vozidel |
2012 |
2011 |
2012/2011 |
osobní + malá užitková (M1+N1) |
898.453 |
895.728 |
0,30% |
užitková / nákladní, tahače, podvozky (N2+N3) |
1.049 |
924 |
13.53% |
autobusy (M2+M3) |
2.342 |
2.421 |
-3,26% |
motocykly (L) |
1.987 |
1.034 |
92,17% |
CELKEM MOTOROVÁ VOZIDLA |
903.831 |
900.107 |
0,41% |
přívěsy a návěsy (O3+O4) |
1.049 |
774 |
35,53% |
přívěsy a návěsy (O1+O2) |
14.583 |
15.534 |
-6,12% |
CELKEM PŘÍPOJNÁ VOZIDLA |
15.632 |
16.308 |
-4,15% |
Zdroj: Tisková zpráva Auto SAP
Komentáře