Za 1. pololetí 2010 bylo podle údajů firem v ČR vyrobeno celkem 559 093 ks vozidel, což je o 18,04 % více než ve stejném období roku 2009. Celkově došlo ke zvýšení tuzemských prodejů i exportu vozidel.
Největší a rozhodující podíl na tomto výsledku má výroba osobních automobilů (včetně vozů kat. N1), kterých bylo vyrobeno 556 706 ks, což je o 18,28 % (o 86 039 ks) více než za 1. pololetí roku 2009. Tento nárůst je dán zvýšením produkce u všech výrobců osobních automobilů; HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech) Nošovice o 83,68 % (+ 41 839 ks), ŠKODA Auto o 16,73 % (+ 41 111 ks) a TPCA Czech o 1,76 % (+ 3 087 ks). Firma KAIPAN vyrobila 6 ks vozidel (to je nárůst o 50 %). Nutno však uvést, že v 1. čtvrtletí roku 2009 byla výroba ve ŠKODA Auto výrazně ovlivněna nižší poptávkou (omezení výroby) a ve firmě HMMC Nošovice docházelo v roce 2009 k postupnému náběhu výroby.
V 1. pololetí roku 2010 bylo vyrobeno 579 ks nákladních automobilů (pokles produkce celkově o 7,36 %). V této kategorii byl zaznamenán relativně vysoký nárůst výroby ve firmě AVIA Ashok Leyland Motors (+ 52,63 %), produkce firmy TATRA Kopřivnice oproti stejnému období roku 2009 naopak poklesla (o necelých 21 %). U obou výrobců však došlo k nárůstu exportu (AVIA = + 148,78 %, TATRA = + 117,54 %).
Rovněž tak ne příliš potěšitelný vývoj nastal ve výrobě autobusů, kterých bylo za prvních šest měsíců roku 2010 vyrobeno 1 228 ks, což je o 327 ks méně než ve stejném období roku 2009 (pokles v souhrnu o cca 21 %). Nárůst výroby o 3,82 % byl zaznamenán pouze u SOR Libchavy, u ostatních výrobců autobusů došlo k poklesu.
Dále bylo za hodnocené období v ČR vyrobeno 229 ks motocyklů, což znamená pokles produkce o 38,44 %.
Důsledky ekonomické recese stále přetrvávají i u výrobců přípojných vozidel (přívěsy a návěsy) kategorie O3 a O4 (PANAV, SCHWARZMÜLLER), kterých bylo vyrobeno celkově 351 ks, což znamená pokles výroby v souhrnu o 17,41 %.
Zdroj: autosap.cz
Komentáře