K 30. červnu 2010 bylo v ČR registrováno téměř 4,5 milionu osobních automobilů

, 23 července 2010, 0:00

Z údajů Centrálního registru vozidel (CRV) vyplývá, že k 30. červnu 2010 bylo v ČR registrováno 4 475 839 osobních automobilů. Je to o 40 787 ks (o 0,92 %) více než ke konci roku 2009.

Za 1. pololetí roku 2010 bylo přitom poprvé zaregistrováno 89 026 nových osobních automobilů a 63 852 ojetých z dovozu. Z registru vozidel bylo za uvedené období vyřazeno 94 678 osobních automobilů (87 271 ks zrušeno a 7 407 ks bylo vyvezeno).

Z celkového počtu v ČR registrovaných osobních automobilů je 74,02 % vozidel (3 312 872 ks) s benzínovým motorem a 25,88 % s motorem vznětovým (1 158 219 ks).

Podíl firemních osobních automobilů (= vozidla registrovaná na podnikatelský subjekt s IČO) na celkovém počtu v ČR registrovaných osobních automobilů je relativně nízký a k 30. červnu 2010 činil necelých 14%.

Podrobnější údaje o složení vozového parku v ČR ke dni 30. června 2010 budou postupně zveřejňovány na internetových stránkách AutoSAP (www.autosap.cz).

Vývoj prvních registrací nových vozidel v roce 2010 svědčí o vzrůstajícím podílu vozidel se vznětovým motorem. V 1. pololetí let 2005 až 2009 se podíl nových osobních automobilů se vznětovým motorem na prvních registracích pohyboval v rozmezí 25 % až 28 %, za 1. pololetí roku 2010 však stoupl na 39,95 %.

V roce 2010 dochází i ke změně struktury vlastníků při nákupu vozidel. Podíl firemních vozidel na prvních registracích nových osobních automobilů za 1. pololetí 2005 až 2007 byl v rozmezí 46 % až 49 %, v roce 2008 klesl na 39,85 % a v roce 2009 to bylo 41,28 %. Za 1. pololetí 2010 se však tento podíl zvýšil na 55,84 %.

Nutno však uvést, že trh osobních automobilů v ČR byl v letech 2005 až 2009 deformován nákupy malých užitkových vozidel kat. N1 z důvodu nemožnosti odpočtu DPH u osobních automobilů používaných pro účely podnikání (odpočet DPH umožněn až od dubna 2009). Pokud se podíváme první registrace podle vlastníků v součtu za osobní a malé užitkové automobily, tak podíl firemních vozidel se v 1. pololetí let 2005 až 2008 pohyboval v rozmezí 57 % až 62,5 %, v 1. pololetí 2009 poklesl na 48,92 % a za 1. pololetí 2010 to bylo 58,27 %.

Uvedený vývoj, zejména v letech 2008 až 2010, dokumentuje reakci českého trhu na ekonomickou recesi a na změny legislativy (především možnost odpočtu DPH pro firemní osobní automobily).

Zdroj: autosap.cz

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!