Jak poznat špatný tlumič

, 5. srpna 2009, 0:00

Prudký vítr, silný déšť, změny počasí, to jsou atmosférické podmínky, na které nemá řidič vliv. Majitel vozu však může vytvořit takové podmínky, aby riziko nehody bylo co nejmenší. Automobil bez žádných technických závad je zárukou bezpečné jízdy, a to i v extrémních povětrnostních podmínkách. Testy a názory odborníků potvrzují, že je nutné, aby kontrola tlumičů proběhla pravidelně co 20 000 km, nebo minimálně každý 5-tý rok.

Poryv větru o rychlosti 70 km/h může vozidlo „sfouknout“ při rychlosti 100 km/h o 1 metr, při rychlosti 130 km/h téměř o 4 metry! Nebezpečí hrozí zejména při předjíždění vozidel s velkou plochou, která vystavena větru jako například kamióny nebo dodávková vozidla.
Nebezpečný aquaplaning začíná v případě opotřebených tlumičů již při zhruba 80 km/h, protože kola nepřísahají pevně k vozovce. Vozidlo se nedá udržet pod kontrolou a brzdná dráha se velmi prodlužuje. K dispozici jsou alarmující čísla a fakta, která ilustrují jasně patrné rozdíly mezi opotřebenými a funkčními tlumiči i při nízkých rychlostech.

Za účelem zajištění bezpečného a spolehlivého kontaktu kola s vozovkou TyssenKrupp Bilstein Tuning GmbH připravil komplexní program tlumičů. Speciálně doporučujeme (k dispozici pro téměř všechna vozidla) tlumič Bilstein B6 Sport s technologií Upside-Down. Bilstein Sport B6 v ideální kombinaci se sériovými pružinami. Montáž je cenově příznivá a efektivní z hlediska zvyšování bezpečnosti jízdy. Bezpečnější jsou všechny manévry, jiná rizika jako je aquaplaning může nastat pouze při vyšších rychlostech. Ano, můžete mít kontrolu nad vozidlem, a to i v případě, že silniční podmínky nejsou optimální.

Ekonomicky a bezpečně – ovlivnění atmosférických podmínek

Německé GTÜ varuje před „tykající bombou“. Tlumiče pérování jsou doslova „zařízením tlumící vibrace“. Jedná se o kovové pouzdro, ve kterém pohyblivý píst přejímá zátěž karosérie a tlačí kola pevně k silnici. Potřebnou odolnost zaručuje olejová nebo vzduchová výplň tlumiče při tlaku do 25 barů. Tlumiče se opotřebovávají a stávají se netěsnými, což je způsobeno způsobem jízdy a nerovnostmi vozovky. Jejich účinnost se postupně snižuje takovým způsobem, že nejsme schopni snížení účinku zaznamenat a jsme vystaveni nebezpečí, varuje Sdružení technické kontroly (GTÜ).

GTÜ se odvolává na konkrétní výsledky Ústavu pro výzkum komunikace a životního prostředí: v současné době asi 15% všech automobilů vykazuje opotřebené tlumiče. Více než 50% nehod způsobují vozidla starší 10-ti let, nebo s ujetými více než 150 000 kilometry.
Vadné tlumiče mají negativní dopad na bezpečnost.

Dle analýzy GTÜ je většina řidičů velmi překvapena, že vadné tlumiče prodlužují brzdnou dráhu, a to i při nízkých rychlostech.

Při brzdění je typický efekt „ponoření“ (snižování přední části vozidla). Opotřebené tlumiče snižují přilnavost kol k silnici, stabilitu jízdní dráhy a stabilitu v zatáčkách. To vede k nebezpečnému naklánění, zejména při změně jízdního pruhu a v zatáčkách. Navíc je vozidlo náchylnější na boční vítr. Při akceleraci a překonávání nerovností dochází k charakteristickému kolísání vozidla. Při velkých nerovnostem terénu dochází k ničení tlumičů.

Zjevně poškozené tlumiče mají negativní dopad na řádné fungování elektronických systémů na podporu bezpečnosti, jako je ABS, ASR, DSC, ESP. Kromě toho jsou pneumatiky opotřebovány intenzivněji a nerovnoměrně.

Nelze pominout nižší komfort jízdy, nervózní chování vozu, vibrující volant a prudké brzdění může způsobit, že se řidič dostane do velkého nebezpečí. GTÜ proto radí provádět pravidelné vizuální kontroly na únik oleje, přítomnost nečistot na tlumičích a nepravidelné opotřebení pneumatik.

– Je důležité věnovat pozornost podivným jevům při jízdě (např. skákání kola se silným hlukem a vibrace volantu).

– Pozorovat chování vozidla při brzdění (zda dochází k typickému „noření“ přední části vozu).

– Nejpozději po 60 000 – 80 000 km, nebo při podivné efektech během jízdy, profesionální kontrolu tlumičů v servisu.

– A nezapomeň vždy vyměnit tlumiče v páru!

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!