Direct Injection Power 3 – Čistič sání & ošetření palivového systému benzín

1. března 2010, 0:00

Direct Injection Power 3• okamžitě čistí systém sání vzduchu a sací ventily • zlepšuje startování motoru • obnovuje pravidelný volnoběh motoru a akceleraci • optimalizuje výkon a kroutící moment • omezuje spotřebu paliva a emise výfukových zplodin

1. ÚVOD

a) Proč benzínové motory s přímým vstřikováním?
Benzínové motory s přímým vstřikováním byly zavedeny, aby umožnily:
• úsporu paliva
• zlepšení kroutícího momentu a výkonu pro plynulou jízdu
• snížení emisí výfukových plynů pro splnění přísné specifikace EURO4 / EURO5.

b) Jaký je rozdíl mezi standardním vstřikovacím systémem a přímým vstřikováním u benzínových motorů?
V benzínovém motoru se standardní vstřikovací soustavou nasává píst vzduch přes sací potrubí a sací ventily. Do tohoto proudu vzduchu je v sacím potrubí vstřikováno palivo před tím, než přijde do spalovacího prostoru. Palivo a vzduch jsou smíchány.

Tato směs vstupuje přes sací ventil do spalovacího prostoru. Směs je stlačována. Na konci komprese je tato směs zažehnuta zapalovací svíčkou, což vede ke spalování.

Vstřikovací trysky fungují při tlaku kolem 3,5 baru.

V benzínovém motoru s přímým vstřikováním nasává píst vzduch přes sací potrubí a sací ventily. Vzduch vstupuje přes sací ventil a přichází do spalovacího prostoru. Pístem je stlačován pouze nasátý vzduch. Na konci komprese je vstřikováno palivo přímo do spalovacího prostoru.

Palivo a vzduch se během velmi krátké doby ve spalovacím prostoru smíchají. Tvar hlavy pístu je speciálně upraven tak, aby napomáhal lepšímu promíchání směsi. Zapalovací svíčka zažehne vzniklou směs, což vede ke spalování. Vstřikovací trysky fungují při tlaku od 30 do 100 barů.

2. VÝROBCI

DISI (Direct Injection Spark Ignited) motory, nebo-li zážehové motory s přímým vstřikováním pro vozidla s benzínovými motory byly zaváděny: VW / Audi / Seat / Škoda FSI® od 2002, VW Lupo FSI® od 2000, Mitsubishi GDI® od 1997 Nissan od 1998, Toyota SIDI od 1998, BMW 2002/2003, DaimlerChrysler CGI® od 2002 Alfa Romeo (Fiat) 2002/2003, Renault IDE od 1999.

A následující výrobci automobilů jsou v experimentální fázi před zavedením: Opel (GM) GM, Ford Deutschland PSA (Peugeot / Citroën), Porsche.

3. PROBLÉMY

Aby se ve velmi krátkém čase, který je před zážehem k dispozici, docílilo dobrého smíchání směsi vzduch / palivo, byly vyvinuty dva systémy vstřikování.

Poměry směsi kolísají v závislosti na spalovacím režimu od hodnoty λ = 1 (tj. směs vzduch / palivo 14,7 / 1) až po hodnotu λ = 1,6 až 3 (tj. velmi chudá směs 50 / 1-při nízké zátěži motoru). Při spalování takto chudé směsi je systém choulostivější na znečištění sacích ventilů a vstřikovacích trysek.

Mnoho vstřikovacích systémů je již také kombinováno s AGR technikou (tj. zpětné vedení výfukových plynů), aby se snížil výfuk NOx plynů. Společně s PCV (odvětrání klikové skříně) se vrací až 30 % výfukových plynů do systému sání, což vede k větším usazeninám na sacím ventilu.

Pro zlepšení spalování a kvality zážehu se používá vyšší kompresní poměr. To může, spolu s uhlíkatými a kapalnými usazeninami ve spalovacím prostoru, vést k riziku poškození.

Z důvodu krátké doby, která je k dispozici pro vstřikování, smíchání a zapálení paliva, je v tomto případě čistota vstřikovacích trysek o mnoho důležitější, než u standardního systému vstřikování benzínu.

Nahromadění nečistot na sacích ventilech a ve spalovacím prostoru má za následek méně efektivní míšení vzduchu s palivem, což následně vede ke zhoršenému spalování.

Vícebodové, vysokotlaké vstřikovací trysky jsou choulostivější na regulaci.

Řidič pociťuje:
• výrazné problémy při startování
• nedostatečnou akceleraci
• ztrátu výkonu
• zvýšenou spotřebu paliva
• zvýšené emise výfukových plynů

4. ŘEŠENÍ

Perfektní vyčištění motoru se u DISI motorů skládá ze dvou částí:

• DIP3 – Sprej intenzivní ošetření
>> DIP3 sprej (na schématu vyznačeno oranžovou barvou) čistí “suchou část” motoru: sběrné sací hrdlo a sací ventily

• DIP3 – kapalina preventivní nebo dodatečné ošetření
>> DIP3 ošetření kapalinou (na schématu vyznačeno žlutou barvou) čistí “mokrou část” motoru: palivovou soustavu

DIP3 – kapalina

Wynn DIP3 je chemické ošetření benzínových motorů s přímým vstřikováním, které čistí palivovou soustavu a omezuje vnitřní opotřebení motoru.

Doporučuje se pro všechny nové a použité benzínové motory s přímým vstřikováním.

PREVENTIVNÍ NEBO NÁSLEDNÉ OŠETŘENÍ

Vlastnosti
• Čistí vstřikovací trysky, obnovuje ideální rozprašování vstřikovacími tryskami a udržuje jejich optimální funkci.
• Udržuje sací ventily a systém recirkulace spalin v čistotě a zlepšuje akceleraci.
• Omezuje tvorbu usazenin ve spalovacím prostoru.
• Obnovuje výkon motoru a udržuje jej v dobrém stavu, umožňuje stejnoměrný volnoběh.
• Odstraňuje a omezuje problémy při startování.
• Omezuje výfuk CO- a HC- zplodin.
• Omezuje vnitřní tření mezi díly motoru (hlava válců) a redukuje tím spotřebu paliva.
• Je neutrální vůči katalyzátorům.

Návod k použití
• Nalít do benzínové nádrže. Jedna lahvička o obsahu 500 ml ošetří 50 litrů benzínu.
• Ošetření opakovat každých 10.000 km.

Použití
• Každých 10 000 km nebo jako následné ošetření společně se sprejem.

DIP3 Sprej – čistič sání a ventilů

Wynn’s DIP3 je produkt ve spreji, který byl vyvinutý k čištění sání vzduchu u benzínových motorů s přímým vstřikováním. Doporučuje se používat Wynn’s DIP3 při servisním intervalu, aby se udržovalo sání, sací ventily a řídící ventil AGR benzínových motorů s přímým vstřikováním v čistotě.

INTENZIVNÍ OŠETŘENÍ

Vlastnosti
• Okamžitě a důkladně čistí systém sání vzduchu a sací ventily.
• Silný proud rozstřikování podporuje čisticí účinek.
• Rozpouští laky a usazeniny.
• Snadné použití, čištění trvá jen 5 minut.
• Demontáž částí motoru není nutná.
• Obnovuje a udržuje výkon motoru.
• Odstraňuje problémy se startováním.
• Zlepšuje akceleraci.

Návod k použití
1. Nechat zahřát motor. Vyjmout vzduchový filtr.
2. Motor nechat běžet při 2000 U/min.
3. 200 ml produktu v intervalech nastříkat do sacího hrdla.
4. Během stříkání otáčky motoru poklesnou. Počkat, než zase stoupnou na 2000 U/Min.
5. Je-li to nutné, přidat plyn, aby se zabránilo dušení motoru kvůli spalování bohaté směsi.
6. Motor nechat běžet několik minut na volnoběh.
7. Během této periody asi 5 až 10 minut přidávat plyn. Nepřekročit 3000 U/min!
8. Po posledním přidání plynu nechat motor minimálně jednu minutu běžet na volnoběh.
9. Vypnout motor. Namontovat filtr zpět.

Použití
• Při každé údržbě (15 000 km).

Upozornění!
Pro přímé a účinné čištění benzínových motorů s přímým vstřikováním lze použít také přístroj Wynn’s Fuel Serve a produkt Injection System Purge. Na základě technologie palivového systému budou v tomto případě vyčištěny pouze vstřikovací trysky a spalovací prostor.

5. VÝSLEDKY ZKOUŠEK

Výsledky zkoušek čištění pomocí DIP3 Sprej

a) Mitsubishi Carisma 1,8 GDI motor 82 000 km.
Reklamace: • větší problémy při jízdě a startování.
Problém byl po jednom vyčištění pomocí DIP3 čističe sání odstraněn. Sací ventily byly zkontrolovány pomocí mikrokamery WynnCam. Kontrola endoskopem po 2 týdnech: ventily jsou stále čisté.

b) Mitsubishi Space wagon 2.0 GDI motor 112 000 km.
Reklamace: • větší problémy při jízdě a startování.
• nepravidelný volnoběh (750 rpm), obzvlášť při teplém motoru.
• hlučné klepání při přidání plynu.
• zhoršení běhu, jestliže se zapne klimatizace.
Bylo provedeno ošetření DIP3 čističem sání.

Po ošetření:
Pravidelný volnoběh (800-850 rpm), také při teplém motoru. Klepání motoru při přidání plynu bylo odstraněno. Motor běží klidně, i když je zapnuta klimatizace.

Výsledky zkoušek čištění motoru pomocí DIP3 kapaliny

Zkoušky s ošetřením pomocí DIP3 Direct Injection Power 3 byly provedeny na 3 motorech. Čištění vstřikovacích trysek bylo zkoušeno se standardními palivy a srovnáno s konkurenčními produkty.

zkušební motor 1
Mitsubishi Carisma GDI®
objem 1,8 litru 4 válec
silniční test: 7500 km, 1/3 městský provoz, 1/3 silnice, 1/3 dálnice

zkušební motor 2
objem 2,0 litru 4 válec (Daimler)
test: na zkušebním motoru: 100 hodin, CEC F-05-A-93, podmínky (M102E- cyklus)

zkušební motor 3
objem 1,4 litru 4 válec (VW)
test: na zkušebním motoru: 100 hodin, CEC F-05-A-93, podmínky (M102E- cyklus)

Materiál dodala firma Top Oil Services k.s.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!