Průvodce hodnocením žárovek

7. ledna 2011, 0:00

Světlo je jeden z nejstarších bezpečnostních prvků, který se kdy do motorových vozidel nebo motocyklů montoval. Dnes si žádný řidič nedovolí vyjet na silnici ve tmě bez plně funkčních světel. Lidé ovšem často zapomínají, že světla patří k bezpečnostnímu vybavení auta.

Velmi zřídka tráví stejný čas sběrem kompletních informací o dostupných produktech na trhu před nákupem auto/motožárovek, jako to dělají například u pneumatik. Nicméně pokud jde o kvalitu a výkon mezi prodávanými typy žárovek, existují zde významné rozdíly. Výkon automobilových světlometů na evropském trhu je regulován Evropskou hospodářskou komisí (ECE) se sídlem v Ženevě (schvalovací předpis ECE-R37). Vedle schvalovacích předpisů a norem existují i další kritéria, podle kterých můžeme rozlišovat kvalitní a nekvalitní žárovky.

 

Rizika nekvalitních žárovek
Špatně vybraná žárovka slibuje vyšší výkon, než skutečně dává, spotřebovává více energie, než je nutné, a nesměruje paprsek tam, kam je potřeba. Představuje nebezpečí pro řidiče, protože nezajišťuje optimální osvětlení vozovky. Vedle toho může ohrožovat další účastníky silničního provozu tím, že je oslňuje. Může dokonce docházet k poškození světlometu nebo samotného vozidla v případě, že se žárovka nadměrně zahřívá.

Světelný výkon
Hlavním úkolem auto/motožárovek je osvětlovat silnici před řidičem tak, aby měl za tmy zajištěnou dostatečnou viditelnost, měl přehled o trase vozovky, případných překážkách, dopravním značení a dalších účastnících silničního provozu daleko dopředu. I když žárovky splní předpis ECE, může se stát, že nesplní tento hlavní úkol. Podle ECE musí např. autožárovka H7 mít minimální světelný tok 1 350 lumenů. Přesto se na trhu setkáváme s žárovkami se světleným tokem nižším než 1 000 lumenů. Důvodem je kolísavá kvalita produktů – hlavně od asijských neznačkových výrobců, kteří prodávají za ceny, které jsou hluboko pod značkovými produkty. ECE totiž nesleduje výrobu a záruku kvality.

Spotřeba elektřiny
Vedle nedostatečného světelného výkonu může světlo z nekvalitních žárovek zároveň spotřebovávat příliš velké množství energie. Opět jde především o neznačkové produkty, které mají vyšší spotřebu, než je uvedená na obalu. Vedle zvýšené zátěže pro baterii a alternátor toto může vést i k většímu zahřívání celé elektroinstalace. Takto neúčinné žárovky mohou dokonce světlomet přehřát a způsobit několikatisícové škody.

Barva světla
Současným trendem jsou auto/motožárovky vyzařující světlo barvou podobné tomu dennímu. Lehce namodralý odstín známe z xenonových světel, často se ale používá i u halogenových žárovek. Dosahuje se ho úpravou vnějšího povrchu žárovky. Rozdíl v kvalitě je patrný v tloušťce vrstvy povrchové úpravy, která by neměla přespříliš ovlivňovat světelný výkon. Filtrování světla totiž vždy vede k určité ztrátě výkonu světelného zdroje. Charakteristickým rysem kvalitní žárovky je to, že i s povrchovou úpravou její světelný výkon zůstává na předepsaných 1 350 lumenech.

Šíření světla a oslňování
Kvalitní auto/motožárovky musí zajistit ideální osvětlení silnice. Žárovky nižší kvality však mohou šířit světlo i do oblastí, kde z něj řidič nemá žádný užitek. Rozptýlené světlo míří na okraj vozovky, protijedoucí účastníky nebo bezprostřední okolí před autem. Často oslňují protijedoucí řidiče. Kvalitní žárovky také šíří určité rozptylové světlo, ale kontrolovaně, například aby byla zvýšena viditelnost dopravních značek na krajnici z větší dálky. Díky své konstrukci a umístění žhavicího vlákna v žárovce mohou kvalitní žárovky nabídnout delší světelný kužel, který dopadá daleko před vozidlo. Naopak oblasti, které řidiče primárně nezajímají – např. přímo před autem nebo mimo zorné pole, jsou potlačeny právě pro využití většího množství světla na vzdálenější zóny.

Materiál dodala firma Osram – osram.cz.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!