Firma Elit přinesla na svých stránkách zajímavou reportáž, kterou provedl portál Auto.sme.LIVE na dvou identických Fabiích na první pohled s identickými destičkami. Firma Elit na základě této reportáže zpracovala svůj zajímavý komentář a zhodnocení.
Na trhu je hodně falzifikátů jak originálních produktů, tak produktů prémiových značek. Podívejte se, v této reportáži, zda vám podezřelé levné nákupy pocházející nejčastěji z Polska a Číny stojí za to.
A netýká se to pouze falzifikátů originálních destiček, ale i falzifikátů prémiových značek jako například TEXTAR, BREMBO, ATE a dalších, kterých je na trhu rovněž spoustu.
Po zhlédnutí reportáže si snad každý udělá jasný obrázek o možných fatálních následcích při použití podobně kvalitních destiček.
Výsledek:
1. delší brzdná vzdálenost studených brzd již u prvního zabrzdění ze 100km/h rychlosti o několik metrů
2. delší brzdná vzdálenost po opakovaném brzdění ze 120km/h o více než 20m
3. Při 12-tém zabrzdění dochází k totální destrukci brzd a téměř nulovému brzdnému účinku
4. Utržení obložení a deformace opěrné desky jedné z destiček a opotřebení zbývajících na polovinu, trvalé poškození kotoučů (zakalení), poškození brzdových třmenů a jejich manžet
A nemusí jít pouze o takovýto extrém, kdy došlo opravdu k totální destrukci a požáru samotných desek a poškození i okolních komponent brzd jako je tomu v tomto testu. I pokud si koupíte jen o trochu lepší destičky než ty, které byly v testu a párkrát s nimi absolvujete pár tvrdších brzdění, případně budete plně naloženi sjíždět delší klesání, může dojít k fatálním důsledkům, ačkoliv ne hned jako tomu bylo v reportáži. Dojde ale k extrémnímu tepelnému namáhání destiček (teploty až 700ºC), což je standard, nicméně při těchto teplotách dochází u nekvalitních brzdových destiček k vypalování a destrukci určitých pojivových materiálů brzdové směsi. Brzdové obložení se pak stane porézní.
A teď si představte, že za pár dní či týdnů pojedete v dešti. Do brzdového obložení a jeho pórů se dostane voda. Voda se póry dostane až na samotnou opěrnou desku a ta začne korodovat. A pak najednou při některém brzdění dojde k tomu fatálnímu. Třecí materiál se v důsledku koroze a střihového namáhání při brzdění zcela oddělí od samotné destičky a neštěstí je na světě. Toto se opravdu stává u spousty značek brzdového obložení s odstupem času po nějakém velkém zatížení a provozu v dešti. Do podobné situace se může dostat každý, kdo si nepohlídal kvalitu montovaných brzd a stav brzdového systému obecně. Máte-li sjeté kotouče nebo brzdovou kapalinu starší než 2 roky, tak vše nastane ještě rychleji.
A možná to nejdůležitější, již i při prvním brzdění za studena je brzdná dráha při 100km rychlosti o několik délek auta delší! To je naprosto fatální a může to rozhodovat o životech pasažérů, případně chodců, matky s kočárem na přechodu atd.
Navíc dodejme, že teplo, které vzniká při brzdění je přímoúměrné druhé mocnině rychlosti. Česky řečeno na konkrétním příkladě to znamená, že teplo uvolňující se při brzdění (přeměnou kinetickou energie rozjetého vozu) je při rychlosti 150km/h větší o 125% než při rychlosti 100km/h. Ne jen o polovinu jak by se laickým pohledem mohlo zdát. Při vyšších rychlostech na dálnici (kamion v levém pruhu) je tedy hraje ještě brzdová vyšší liga, kde často i méně kvalitní originální brzdy mají citelný problém s poklesem účinku.
Ačkoliv jde o ty nejdůležitější komponenty v celém voze vůbec, přesto se mezi motoristy, prodejci a bohužel i servisy nacházejí stále tací, kteří se snaží ušetřit za každou cenu. Dělá-li to neznalý motorista, dá se to ještě pochopit. V případě prodejce dílů nebo dokonce servisu je to ale na pováženou.
Firma Elit z pozice významného distributora autodílů v Česku a Slovensku se sortimentem 8 značek brzdových destiček (TEXTAR, BREMBO, ROADHOUSE, ATE, BOSCH, NIPPARTS, STARLINE, BREMBO SPORT), díky znalosti produktů dalších konkurenčních značek a hlavně znalosti zákulisí skutečných výrobců brzd pro samotné automobilky vám může opravdu zodpovědně poradit, jaké brzdy jsou ty nejlepší. Z výše uvedeného vyplývá, že nemá potřebu preferovat jednu konkrétní značku.
Jaké jsou tedy ty nejlepší a nejkvalitnější brzdové destičky?
1. Samozřejmě ty od originálních výrobců a nemusí být přímo od automobilky samotné, která je stejně jen baličem výrobků svých dodavatelů. I Škoda, Renault, Peugeot, Ford, VW a jiné, musí šetřit. A ačkoliv u lehké Fabie dopadl test originálních desek dobře, výsledky brzdné vzdálenosti vozu s jinými destičkami můžou a jsou samozřejmě ještě lepší. Škoda používá značku Ferodo a Galfer, které jsou známé dobrými parametry za nízkou cenu. Tito výrobci právě proto hrají prim u modelů jako je Fabia, Clio, Peugeot 207 a další, případně je můžete najít na zadních nápravách větších vozů, kde zase “o tolik nejde”.
Již ale nestačí na těžší vozy, kde se situace radikálně mění. A právě ve vozech od střední třídy nahoru, včetně supersportů má největší podíl TEXTAR – značka německého originálního výrobce TMD Friction, který dodává všem velkým automobilkám (přes dodavatele brzdových systémů ATE, BOSCH, TRW), především právě těm, kde výkonové parametry mají prioritu před cenou – tzn. BMW (včetně divize M), Mercedes, Audi, Ferrari, Porsche ale i desítky dalších, včetně Bugatti a jejich modelu 1000K modelu Veyron – nejvýkonějšího sériového vozu na Zemi. Je logické, že u BMW řady 3 má oproti Fabii cena nižší prioritu než výkonnostní parametry brzd.
V aftermarketu, kde se pracuje s mnohem nižšími maržemi než v “originále” může mít ale kvalitnější TEXTAR každý levněji než v originále, kde si automobilky nechávají řádně zaplatit za svoje loga na krabičkách – z něčeho přece žít musejí.
2. Jde-li někomu přece jenom o cenu pak je to španělský ROADHOUSE. Lepší vyvážení vysoké kvality a dobré ceny na trhu zkrátka neexistuje a za tím si firma Elit stojí. Fyzicky jde o destičky největšího aftermarketového výrobce TRW Group. Destičky TRW považované za originální jsou fyzicky stejné právě s Roadhousem. Ten je ale všem zákazníkům k dispozici zhruba o třetinu levněji než právě TRW. V případě TRW jde pouze o marketingové využití “originálního povědomí” o značce, což si spousta zákazníků ráda zaplatí. V originále v brzdovém systému TRW, ale naleznete TEXTAR. Pouze pro aftermarket si TRW vyrábí destičky samo. Trochu zamotané, že? Je to ale tak. Proč tedy platit za něco více než je třeba? Chci-li to nejlepší co existuje (vyjma high performance produktů) chci TEXTAR, chci-li vysokou kvalitou, ale cena je pro mě na prvním místě, chci ROADHOUSE.
Foto: Auto.sme.LIVE
Odkaz na článek na stránkách Elit – ZDE
Odkaz na článek a video na portálu Auto.sme.LIVE – ZDE
Další informace na elit.cz
Anonym, 20. prosince 2011, 0:00 8 -1
hlavne ze sam Elit nakupuje dily v Polsku a pak krmi nas takiva aktualitama....
- merunka
Odpověď
Anonym, 15. března 2013, 11:41 5 0
Plně souhlasím. Jsou to lháři a krmí lidi tím co se jim hodí.
Odpověď
Anonym, 4. června 2013, 23:14 3 0
Super test i když jeho objektivita může být diskutabilní. Každopádně osobně kupuji značkové (ne originální = made in china)... Třeba Bendix. Znáte nějakého výrobce destiček s názvem Škoda? já teda rozhodně ne!
Odpověď
Anonym, 4. června 2013, 23:28 0 0
Další věcí je to, že je nutné kupovat vždy sadu. T.j. destičky i kotouče od stejného výrobce. Někteří mají tvrdé a jiné měkké buďd kotouče nebo destičky. Pokud je namontujete "do kříže" tak to může dopadnout špatně, hlavně pískají a pod. Osobně mám následující zkušenost: originál fiat = životnost destiček cca 20 tis km, ale kotouče vydrží několik destiček. Po výměně za bendix životnost veliká cca 70 tis km, občas malinko zapískají, ale pak je nutné vyměnit jak dstičky tak kotouče.
Možná, kdyby v testu použili celou sadu (kotouč + destička), tak by to dopadlo jinak. A kdo ví jak dlouho hledaly takové šmejdy aby to mohli natočit.
Když jsem jezil do značkového servisu škoda, tak mi nikdy nedokázali sdělit výrobce použitých ND.
Odpověď
Anonym, 21. září 2013, 21:38 1 -2
Koupil jsem na Octavii 1 kotouče Ferodo+destičky Ferodo SL které sice brzdí,ale pískají neskutečně!Rozebral jsem znovu brzdy a zjistil,že místo aby na destičku nalepily takovou tu plastovou podložku tak tam jenom nanesou nějakou vrstvu barvy nebo tmelu či co ,která se po pár set kilometrech otlačí a brzdy začnou pískat!Zatím jsem tu styčnou plochu namáznul spešl vazelínou která jedo 1200stupňů a přestalo to,ale Ferodo už nikdy!Textar před tím byl bez problémů!Holt ne destičkách nešetřit!
Odpověď
Anonym, 31. srpna 2014, 13:02 3 -2
Brembo je prostě Brembo...a hotovo...!? ;-)
Odpověď
Anonym, 8. září 2014, 22:44 0 -1
Brzdovej třmen vysí na hadici, neřešili stav zadních desek, zajímavé je, že na stříbrné fábce je kotouč do červena a na té druhé ne. Na to desky nemají vliv.
Odpověď
Anonym, 29. října 2014, 12:02 1 0
Elit jsou prasat co berou v Polsku, a ti obvykle v číně..když chci polskou kvalitu tak zajdu na allegro a kupiím elit kvalitu za cenu polska..a vyjdu nastejno..o kelly ani nemluvit...účelový článek
Odpověď
Anonym, 9. října 2016, 11:48 0 0
Mám origo komplet ATE na Ladě Kalině, výroba Frankfurt. Kotouče po 6 letech a 60 tkm 1cm od okraje orezlé až hanba, a právě se mi utrhlo už druhé obložení z pakny, takže ATE už mi na auto nesmí stejně jako ruský originál. Destičky jsou víceméně ok a co do brždění to bylo v pořádku (kupodivu), ale zabít se nenechám (není nad hryzlou vzpříčenou paknu, přehřívající celé kolo i kapalinu).
Odpověď
jezekhifi, 27. dubna 2018, 16:28 0 0
Hmm RoadHouse Španěl, a přitom na krabici konkretně Kotouče RH 6618.10 je napsáno Made in P.R.C..
Tak nevím co si mám myslet. Kupováno na brzdy.net.
Odpověď
jezekhifi, 28. března 2021, 17:28 0 0
Tak se omlouvám, ano na krabici brzdových kotouču RoadHouse je sice made in prc, ale to znamená, že ta krabice byla vyrobena v Číně. Jinak je na krabici adresa v Madridu. A to jsou fakt Španělé. No a hlavně je mám už pra pra dávno na autě, a furt to brzdí jak čert.
Odpověď
Luke, 31. října 2018, 21:48 0 0
A co japonské ... Komentář obsahoval reklamu, byl redakcí upraven
Odpověď
Anonym, 11. listopadu 2018, 17:00 0 0
Ono je to v celku jednoduché a logické, Čínské výrobky jsou dotované státem a proto jsou o tolik levnější než z ostatních zemí a kvalitu má hlídat někdo jiný než koncový zákazník. Tedy kvalitou myslím BEZPEČNOST pro nás zákazníky. Když v tomto selhávají všichni odpovědní, proč bychom měli jejich práci přebírat my? Jestli je nějaký výrobek šmejd, ať se vůbec nedostane přes hranice!! Až my budeme brát výplaty v EURECH ale ve stejném poměru k Českým korunám, pak nebudeme nuceni šetřit na všem i na potravinách a lécích. Ne každý může vydělávat na neplacení daní, nebo kráct. Mimochodem, výstupní kontroly už nezaručují nic i u BOSSHE nejsou 100%.
Odpověď
Karel, 19. června 2021, 9:44 0 0
To je ale problém škodovky, kdyby jste si o nich něco přečetli a nepředhazovali je všude, tak mimo jiné zjistíte, že mají velmi špatně rozloženou váhu.
Odpověď