Řízené alternátory a jejich specifika

23. března 2012, 0:00

V dnešní době se stále častěji setkáváme s alternátory, jejichž regulátory jsou řízené pomocí řídicí jednotky automobilu. Správnou funkčnost těchto regulátorů není možno odzkoušet klasickými metodami. Připravili jsme pro Vás několik tipů, jak tyto regulátory otestovat.

Regulátory FORD
Regulátor pro vozy Ford, který je na (obr. 1) má tři piny, které se označují jako A – RC – LI.

Na pin A je přivedeno referenční napětí baterie (30) a jelikož je stále pod proudem, tak se velice často stává, že dojde k poškození vodiče ve voze vlivem oxidace.

Pin RC slouží k regulaci napětí regulátoru a je na něj přiveden PWM signál z řídící jednotky vozu, tento signál je zobrazen na (obr.2) a (obr.3) červenou barvou, také je na těchto obrázcích vidět rozdíl mezi nastavením regulace na 13 Voltů (obr.2) a 15 Voltů (obr.3).

Pin LI je použit jako výstupní informace pro obvod vyhodnocující zatížení alternátoru a stav kontrolky nabíjení na panelu přístrojů, na (obr.2) a (obr.3) je zobrazen žlutou barvou a jedná se o spínač k nule.

 

obrázek 1

obrázek 2 – Nastavení 13V 5V/d T 5ms

obrázek 3 – Nastavení 15V 5V/d T 5ms
 

Regulátory COM
Tento typ regulátorů používají převážně nové vozy s vysokými nároky na řízení napájecí soustavy BMW, Mercedes a další.

Regulátor s COM vstupem je schopný pracovat i bez signálu, který na tento vstup přichází z řídící jednotky vozu, alternátor potom pracuje v nouzovém režimu v rozmezí 13,6-14V.

COM vstup regulátoru dostává z vozu datový signál, který určuje hodnotu výstupního napětí alternátoru.

Zobrazení signálu COM je znázorněno žlutou barvou na (obr.4) pro hodnotu 13V a na (obr.5) pro hodnotu 15V, červenou barvou je označen výstup regulátoru pro rotor alternátoru.

obrázek 4 – Nastavení 13V 5V/d T 2ms

obrázek 5 – Nastavení 15V 5V/d T 2ms

Regulátory D-P

obrázek 6

Regulátory s piny D-P se používají ve vozech Mazda, Jeep atd. Tyto regulátory jsou vlastně pouze koncovými stupni a nemají schopnost regulovat napětí bez přítomnosti PWM signálu z řídící jednotky vozu, na pin s označením DRIVER na (obr.6), pin s označením PHASE je výstup z fáze (otáčkový signál).

Pokud se tento regulátor zkouší na testovací stolici, je třeba použít nějaký externí modulátor signálu pro vstup DRIVER, při přímém napojení bude alternátor přebíjet. 

Tento materiál připravila a je zpracován jako technická podpora pro zákazníky firmy Allstar Trading. Neslouží jako autorizovaná technická informace.

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Stenli, 15. ledna 2022, 11:58 0 0

Pěkný přehled. Tyto informace jen tak na internetu pohromadě nejsou. Díky

Odpověď