FCD.eu: Zblázněná elektronika vozidla a sporadicky vybitý akumulátor

24. října 2012, 0:00

Popis problému: Za jízdy se rozblikaly přístroje a pak zhasly, vozidlo jelo sice dál, ale po zastavení již nešlo nastartovat. Po startu startovacími kabely pak vůz odjel. Od té doby občasné ale časté problémy s vybitým akumulátorem přes noc.

Výrobce: BMW, Model: 5 Series, Rok výroby: 2005, Kód motoru: 30 6D 1, Typ motoru: 3,0 530d, Výkon(kW): 142 kW, Převodovka: Manuální, Palivo: Diesel, najeto(km): 141.345 km

Doposud provedeno bez úspěchu:
Prý již jednou vyměněn akumulátor, ale zákazník se domníval, že jej zničil tím, že se nenakódoval nový akumulátor a že dobíjení probíhalo jako na starém akumulátoru.

Popis aktuální analýzy:
Po nabití akumulátoru a chvilce diagnostiky bez napojené nabíječky bylo vozidlo uzamčeno a stálo v klidu. Po asi 4 hodinách najednou ve vozidle začalo cvakat, chrastit vrčet a klapat na různých místech a toto přestalo až po napojení na nabíječku. Baterie se chovala opět jako hluboce vybitá (napětí 2,3V). Poté následovala výměna akumulátoru za nový.

Vybitím akumulátoru bylo zaneseno do paměti závad asi 30 různých závad a svítilo aktivní řízení a kontrolka diagnostiky motoru, takže bylo nutné vymazat všechny paměti závad a provést několik základních nastavení, aby se závady vymazat vůbec daly.

Nyní byl vůz měřen na dobíjení (nekonvenční signál) a klidový proud přes celou noc (13mA), přičemž se přes celou noc nic zvláštního jako se starým akumulátorem nepřihodilo. Jelikož se zde jedná o sériovou bitovou sběrnici (BSD- jednodrát), má alternátor svou řídící jednotku s vlastní diagnostikou ovládanou řídící jednotkou motoru. Průběh dobíjecího proudy je tedy řízen procesorem a má nekonvenční průběh, který bych potřeboval zkonzultovat, zda je to průběh standardní.

Při opakovaných startech zjištěn vadný průběh potenciálu na bloku motoru. Předběžně se tedy naše analýza opírá o tuto příčinu a následkem vadný akumulátor znehodnocený několikerým hlubokým vybíjením probouzejícího se systému s odběrem ca 9 – 15 A, kdy příčinou mohly být nedotažený spoj mezi kostrou karoserie a motoru.

Vůz bude předán do pozorovacího režimu a akumulátor bude vybíjecími testy zkoušen mimo vozidlo.

Závěr:
Po dobu testování s novým akumulátorem a po opravě kostry motoru se jev "probuzení" všech řídících jednotek odstaveného vozidla s novým akumulátorem již nezopakoval. Přes noc byl klidový proud bez jakéhokoliv přerušení (jen každých 600s 1x500mA puls jinak se proud držel na ca 13mA).

Zákazník volal po týdnu, že informační display se již adaptoval a vše je "v zeleném – OK". Starty motoru jsou mnohem svižnější a závady blikání panelů přístrojů či vybíjení se již neobjevuje. Závěr (?): "Malá příčina, velký dopad…"

Měření dobíjení a stavu akumulátoru probíhalo ze dvou stran
Zajímaly nás hodnoty jak u startéru, tak u alternátoru…

… tak i v zavazadlovém prostoru u akumulátoru

Test akumulátoru
Hlášení "výměna" ukazovalo na akumulátor zničený hlubokým vybitím, přestože ukazoval téměř normální napětí a motor na něj těsně po nabití i slušně startoval…

Napětí na startéru při startu
Při startu s původním akumulátorem padlo napětí na startéru až na 2V, při otáčení kliky startérem byla však hodnota o 5V vyšší, tedy 7V…

Dobíjecí proud – nový akumulátor
Barvy resp.čísla kanálů kanálů:
1 hnědá = Napětí na alternátoru
2 modrá = Dobíjecí proud
3 zelená = BSD – datová sběrnice – jednodrát
Záznam pořízený při: volnoběhu
Popis obsahu obrázku: Dobíjení na obrázku jakoby kolísá, ale jedná se o chybu zanesenou do měření díky místu kostry na karoserii, nikoliv mínus-pól na akumulátoru, který je v zavazadlovém prostoru. Alternátor je plně funkční a systém nehlásí žádné závady.

Kdy je "maličkost" příčinou "velkých problémů"
Od výroby nedotažený spoj na kostře karoserie (kabel mezi karoserií a motorem) se projevoval nenápadně pomalu ale nenechal o sobě vědět přes "špatné starty", nýbrž sporadickým vybíjením akumulátoru přes noc. Řídící jednotky se totiž občas po nějaké době probouzí a zjistí-li systém nějaký chybějící signál, může systém v nouzi spínat některé členy přes nízkoohmické cesty jiných akčních členů. A tak se stane, že např. při odstaveném vozidle se mi najednou v garáži auto rozcvakalo a ze všech koutů se linuly podivné zvuky, přičemž se do paměti závad načítaly ty nejrůznější závady včetně neznámých.

Další obrázky, popisy a komentáře k čánku naleznete ZDE.

www.fcd.eu

 

 

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!