V tomto díle technických informací od Auto Kelly a SuperVAGu se zastavíme nad tématem readiness kódů. Readiness kódy je dnes velice aktuální a palčivé téma hlavně pro emise a STK. Nejenže legislativa není zcela jednoznačná, ale i práce s readiness kódy skýtá možné komplikace. Podívejme se jak na to u vozů VW a Škoda s diagnostikou SuperVAG.
Co je readiness kód?
Readiness kód, nebo také kód připravenosti emisního systému, je stavový ukazatel jednotlivých komponent ovlivňujících emisní systém. Jeho komponenty a možné stavy jsou dány platnou normou, podle data homologace jednotlivých modelů. Některé funkce (např. spuštění testů jednotlivých komponent) jsou však zaváděny různě, podle výrobce vozidla.
Funkcí dostupnou pro všechny modely a značky je vynulování (reset) nastavených hodnot readiness kódu. Opětovné spuštění testů a nastavení jejich stavů se dle normy provádí za běžného provozu vozidla, ale pro spuštění testů je nutné za jízdy dosáhnout předepsaných provozních podmínek – viz obrázek níže. S dostupnou komfortní funkcí v SuperVagu je možné tyto hodnoty vyčíst a nastavit bez nutnosti zkušební jízdy (platí pro většinu vozidel Škoda a Audi).
Příklad schématu pro pokyny k jízdnímu cyklu:
SuperVAGEM je možné vynutit si diagnostickou cestou spuštění testů i u stojícího vozidla. Zkrátí se tak potřebná ujetá vzdálenost a čas pro provedení všech testů.
Stačí kliknout na komfortní funkce pro čtení a mazání readiness kódů. Naleznete tam i nástroje, jak readiness kód nastavit, aby vám ulehčil práci a ušetřil čas, který byste strávili dlouhým jízdním testem. Některé parametry ovšem na stojícím autě není možné nastavit, například hodnoty týkající se filtru DPF (nelze splnit podmínky pro provedení testu na stojícím vozidle). V tom případě můžete programem SuperVAG nastavit část readiness kódů a zbytek se nastaví během jízdního testu.
Jak na to v praxi
Čtení readiness kódu
Zvolte komfortní funkci programu SuperVAG Readiness and calibration test a SuperVAG kompletně vyčte požadovaná data, včetně identifikace a čtení paměti závad, vše dle požadavků MDČR. Jedním tlačítkem tak zjistíte:
• data indentifikace podle požadků, včetně VIN, CVN, CALID, komunikační normy
• závady, které způsobují rozsvícení kontrolky
• readiness od posledního mazání závad (textově i jako binární kód)
Výsledek lze vytisknout formou protokolu, případně ihned jedním tlačítkem odeslat do emisního programu Dekra.
Příklad vyčteného protokolu
Mazání readiness kódů (v řídicí jednotce Diagnostika emisního systému nebo Elektronika motoru či na protokolu UDS). Navažte komunikaci s Diagnostikou emisního systému. Klikněte
na komfortní funkci Reset readiness kódu. HOTOVO. Nyní se readiness kód smazal a je potřeba jej nastavit předtím, než vozidlo pojede na emisní zkoušku.
POZOR – od výrobce je dáno, že readiness kódy se nastavují jízdním testem. Program SuperVAG nabízí postupy a návody jak u koncernových vozidel VW nastavit některé části readiness kódu.
Nastavení/sestavení readiness kódů (POUZE v řídicí jednotce Elektroniky motoru).
Ve verzi programu SuperVAG 2017.3 je k dispozici komfortní funkce Sestavení readiness kódu. Ta vás provede celým postupem opětovného nastavení kódu a spouští jednotlivé základní nastavení. Postup se liší v závislosti na typu řídicí jednotky motoru.
Požadavky na provedení funkce Sestavení readiness kódu:
• motor na volnoběh
• napětí alespoň 11V
• těsný výfukový systém
• lambda sondy řádně namontovány
• signály brzdového pedálu v pořádku
• pokud možno vymazat paměť závad
• doba běhu motoru alespoň 2 minuty
• teplota chladicí kapaliny alespoň 80 °C
Jak bylo zmíněno, jednotlivé procedury se liší v závislosti na typu řídicí jednotky. Ale stačí splnit výše uvedené podmínky a postupovat dle instrukcí v programu SuperVAG.
Komentáře