Letošní zima bude už třetí v pořadí, kdy platí ze zákona povinnost za určitých podmínek provozovat automobil se zimními pneumatikami. Ty jsou jedním z předpokladů bezpečné jízdy, protože podstatně zvyšují stabilitu vozidla a zkracují brzdnou dráhu za nízkých teplot.
„Zimní sezóna se nezadržitelně blíží a většinu motoristů čeká přezutí letních pneumatik za zimní. Vzhledem k právní úpravě zimního provozu se snažíme poskytnout motoristům určitá vodítka jak si počínat“, uvádí Magda Pančochová, marketingová manažerka sítě servisů BestDrive. „Ve spolupráci s Českým hydrometeorologickým ústavem sledujeme dlouhodobé statistiky teplot v naší republice. Například loni na přelomu září a října byla průměrná teplota kolem 11° Celsia. I když zákon ukládá přezout až k 1. listopadu, neprohloupí ten, kdo přezuje dříve. Srážky na podzim bývají četnější a zimní pneumatiky zvyšují bezpečnost jízdy i na mokré vozovce. Kromě toho se řidič vyhne frontám, které vznikají v servisech s blížícím se termínem povinnosti mít na voze zimní pneumatiky“, dodává.
Zákon udává povinnost provozovat automobil se zimními pneumatikami od 1. 11. do 31. 3., pokud:
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytnout souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
V souvislosti s touto zákonnou povinností si mnoho řidičů klade téměř Hamletovskou otázku, „přezout či nepřezout“ a hledají jak to vyřešit co nejlevněji. Na internetu lze najít různé levné pneumatiky, lze si také levně pořídit pneumatiky ojeté nebo protektorované, které nabízejí především zastrčené servisy. Než se však řidič rozhodne pro takové řešení, měl by si uvědomit, že pneumatiky zajišťují styk automobilu s vozovkou čtyřmi plochami o velikosti dlaně. Tak velkou či spíše malou plochou se auto dotýká silnice samozřejmě i třeba při stotřicetikilometrové rychlosti.
Faktem je, že trh se zimními pneumatikami je v České republice větší než trh s letními plášti. Udává se, že až 65% pneumatik, které se u nás ročně prodá, jsou zimní. Nicméně, ne každá zimní pneumatika dosahuje potřebných bezpečnostních parametrů. Velmi dobrým vodítkem jsou pro řidiče testy pneumatik v renomovaných zkušebnách. Například německý ADAC v září zveřejnil výsledky testů dvou rozměrů zimních pneumatik – 185/60 R15 a 225/45 R17. Na špici se umístily pneumatiky renomovaných světových výrobců. Naopak, poslední místa v žebříčku obsadily pneumatiky pro českého řidiče neznámých značek. Co je však ještě zajímavější – díky cenové politice na trhu s pneumatikami je rozdíl v ceně nejlepší pneumatiky v testu a té nejhorší relativně zanedbatelný. Pokud přezujete celé auto na pneumatiky, které v testech dopadly nejhůř, můžete ušetřit jen zhruba 1.000 Kč (rozměr 185/60 R15: rozdíl mezi prodejní cenou vítěze testu – pneumatika Continental ContiWinterContact TS 850 versus cena pneumatiky, která se v testech umístila nejhůř – Marangoni 4 Winter E+). Mluvíme tedy o ceně vstupenky do multikina pro celou rodinu versus prvotřídní bezpečí pro tu stejnou rodinu po několik zim.
Fenoménem posledních let je i prodej ojetých plášťů. Odborné odhady uvádějí, že trh s ojetými plášti může činit až 500.000 kusů ročně. I naše servisní síť BestDrive pociťuje tento zájem – zejména ze strany obchodníků, kteří u nás poptávají a chtějí od nás nakupovat ojeté pláště. Tomu se samozřejmě bráníme, veškeré ojeté pláště ze servisní sítě BestDrive končí ekologickou likvidací.
Tento trh vzkvétá samozřejmě kvůli ekonomické situaci, ale především je to následek neznalosti českých řidičů. Naše interní průzkumy říkají, že pro zákazníka jsou důležité především užitné vlastnosti pneumatiky reprezentované v první řadě bezpečností. Cena pneumatik není prvořadá. Ojeté pneumatiky mohou být cenově zajímavější než nové, na druhou stranu jejich historie je neznámá, užitné vlastnosti i bezpečnost sporné – většinou v přímé úměře zbytkové hloubce jejich dezénu a stáří. Už nikdo nezjistí jak byly ojeté pneumatiky používané. Původní vlastník se k nim mohl chovat „macešsky“ – mohou být opravované po defektu. Nebo mohla být při provozu poškozena vnitřní konstrukce pneumatiky. Každopádně, zákazník, který si koupí ojeté pneumatiky, vždy riskuje. Ani dříve hodně oblíbené osobní protektory nejsou v dnešní době cenově efektivní řešení.
V portfoliu pneumatik na českém trhu zákazník najde řadu značek – od nejlevnějších budgetových až po dražší prémiové značky. Například tradiční česká značka Barum přináší velice dobrý poměr mezi výkonem pneumatiky a její cenou. Dobrý pneuservis dokáže vždy vyjít zákazníkovi vstříc – i tomu, který chce při pořízení pneumatik ušetřit. Při pořizování pneumatik pro svůj vůz by měl však každý řidič myslet vždy na to, že pneumatika je to jediné, co automobil spojuje s povrchem vozovky. Bezpečí a lidské zdraví jsou to nejdůležitější. Bezpečí v autě se dá ovlivnit nejen volbou stylu jízdy, ale i správnou volbou pneumatik. Tak proč šetřit zrovna na nepravém místě?
Pokud si majitel vozu přijede pro pneumatiky do profesionálního kamenného pneuservisu, jako je například BestDrive, vyhne se určitě problémům uvedeným výše. BestDrive a nejen on, prodává pouze kvalitní pláště osvědčených značek. Vyškolený personál profesionálně pomůže s výběrem nejvhodnější pneumatiky pro daný vůz, styl jízdy i peněženku. Pneumatiky okamžitě namontuje a vyváží, kdežto při jejich koupi na internetu si na to kupující musí najít servis. Co se týká cen pneumatik i pneuservisu, profesionální pneuservisy informují o ceně zákazníka vždy předem. V drtivé většině případů nabízí cenu pneuservisu komplexní – bez dalších příplatků za spotřebovaná závaží, ventily a další spotřební materiál. Na pneumatiky poskytujeme komplexní ochranu pneumatik proti poškození i záruku 24 měsíců s možností vyřízení reklamace ve kterékoliv z našich 170 poboček po celé republice. Rovněž odebereme zdarma ojeté pneumatiky. Ty nekončí pohozené v přírodě, ani nejsou předmětem dalšího obchodu – ekologicky je likvidujeme. Součástí každé montáže pneumatik je vizuální kontrola podvozku a upozornění na případné nedostatky. Při výměně pneumatik v BestDrive zákazník nemrzne ve vratech dílny, ale stráví tento čas v čekárně s wifi připojením a skleněným průhledem do dílny. A pokud jde o ceny, už dávno neplatí, že síťové pneuservisy žádají horentní sumy. Jistě, je to nepatrně dražší, než nákup leckdy problematických pneumatik od bezejmenných dodavatelů, ale za to získá zákazník především výrazně lepší záruky bezpečí a jistoty na cestách i v neposlední řadě daleko větší komfort při servise na jednom místě.
Řidič by si měl být vědom hlavně toho, že zimními pneumatikami příprava auta na zimu teprve začíná. Samozřejmostí by měla být speciální zimní prohlídka automobilu – se zaměřením na kontrolu světel, autobaterie a kapalin ve vozidle. Rezervní zásoba kapalin do ostřikovačů je pro hodně řidičů už samozřejmostí. Totéž platí i u sněhových řetězů – u těch doporučujeme každopádně vyzkoušet si jejich nasazení předem tak, tak abyste jejich montáž na sněhu zvládli bez problémů.
Deset tipů pro přezutí:
– Výměna letních pneumatik za zimní pneumatiky by se měla provádět v podzimním období, pokud venkovní teplota trvale klesne pod 7˚ Celsia.
– Základní pravidlo zimního obutí je označováno 4×4, tedy čtyři stejné pneumatiky s hloubkou dezénu vyšší než čtyři milimetry.
– Pneumatika nejvýrazněji ovlivňuje brzdnou dráhu vozidla. Brzdná dráha zimních pneumatik je při nízkých teplotách až o třetinu kratší než brzdná dráha pneumatik letních.
– Zimní pneumatika má běhounovou směs, která při nižších teplotách neztrácí elasticitu, a tak dokáže zachovat dostatečnou adhezi k vozovce.
– Čím menší hloubka dezénu, tím vyšší je riziko aquaplaningu, tedy ztráty přilnavosti k vozovce vlivem vody.
– Dezén zimní pneumatiky je optimalizovaný pro použití v zimních podmínkách – běžná česká zima je hlavně o studených mokrých silnicích, plískanici a sněhové břečce. Propracovaný systém dezénových drážek i lamel zajišťuje vynikající přilnavost i v zimním období.
– Pokud je to možné, je vhodné využít pro huštění pneumatik inertní plyn. Ten brání předčasnému stárnutí pneumatik i disků a prodlužuje tak jejich životnost. Zároveň snižuje spotřebu pohonných hmot a zlepšuje komfort a bezpečnost jízdy.
– Vhodné je využít rozšířené záruky na pneumatik pro případ jejich neopravitelného poškození. Cesty v zimě jsou plné výtluků a výmolů. Pokud dojde k poškození pojištěné pneumatiky, řidič novou získá se slevou odpovídající zbytkovému dezénu poškozené pneumatiky.
– V rámci předsezónního přezouvání je žádoucí si dát prověřit i technický stav vozidla.
– Včasným přezutím se ušetří nejen čas, nervy, ale mnohdy i peníze.
Komentáře