Obecně platí, že by se zapalovací svíčky měly vždy montovat správným utahovacím momentem. Pro vůz Alfa Romeo Twin Spark je to zvláště důležité, protože zde najdeme dvě různé svíčky, které se dotahují každá jinak.
U motorů Alfa Romeo Twin Spark je každý válec osazen dvěma zapalovacími svíčkami. Dotahují se klíčem o stejné velikosti, ale mají různý průměr závitu, takže vyžadují ze strany mechanika zvláštní pozornost. Důvodem je rozdílný doporučený utahovací moment. Pro menší svíčky M10 činí 15 Nm, zatímco větší M14 se dotahují 28 Nm. Stává se, že se momentový klíč nastaví pouze jednou, takže menší svíčky budou příliš utaženy. To může způsobit vážné poškození.
Proto společnost Bosch doporučuje, abyste před použitím momentového klíče vždy zkontrolovali, jakým utahovacím momentem by měly být svíčky utaženy. Utahovací moment lze snadno zkontrolovat v elektronickém katalogu ESI nebo na obalu svíčky.
Na trhu se objevily elektronické momentové klíče, ale mechanické klíče stále dominují. Jak je vidět, mechanici stále dávají přednost klasickému „cvaknutí“ při dosažení správného utahovacího momentu. Nicméně, bez ohledu na typ použitého klíče, vždy byste měli nejprve určit správný utahovací moment.
Utahovací moment u motorů Twin Spark
- Typ svíčky U xxxx
- Rozměr klíče 16 mm
- Závit 10 mm
- Utahovací moment 15 Nm
————————————————————
- Typ svíčky F xxxx
- Rozměr klíče 16 mm
- Závit 14 mm
- Utahovací moment 28 Nm
Komentáře