Malá, ale šikovná, to je volnoběžka Valeo

3. prosince 2014, 15:04

Alternátorová volnoběžka je v současnosti povinnou součástí dodávek alternátoru. V minulosti nebylo pravidlem, že alternátory byly vybavovány volnoběžkami, ale nyní je tomu naopak. Co je důvodem? Především menší rozměry motoru a úroveň acyklického chodu.

Alternátory mění mechanickou energii na elektrickou; výroba energie je závislá na otáčkách. Otáčky alternátoru odpovídají trojnásobku otáček motoru, což znamená, že při 3.000 otáčkách motoru za minutu se alternátor otáčí s 9.000 otáčkami za minutu.

Mechanická energie je přenášena z klikové hřídele motoru na alternátor, kompresor klimatizace, vodní čerpadlo, hydraulické čerpadlo prostřednictvím tzv. pomocného řemenového pohonu. Jakékoliv abnormální namáhání tohoto řemenu způsobuje pokles účinnosti a zvýšení opotřebení. Typickou závadou řemenového pohonu je prokluz řemenu způsobený buď stárnutím řemenu, jeho nadměrným napnutím nebo překročením kroutícího momentu a namáhání řemenu v důsledku poruchy nebo zablokování poháněných dílu. Opotřebení řemenu může vést až k jeho roztržení, což má za následek vážné poškození mnoha důležitých funkcí.

Funkce spalovacích motorů je charakteristická střídáním fází komprese a spalování. Cyklická změna tlaku uvnitř válce způsobuje kolísání rychlostí otáčení, tzv. acyklický chod. Ten způsobuje nerovnoměrné otáčky (torzní vibrace). Zrychlení a zpomalení rotace je přenášeno na řemenový pohon. Setrvačnost poháněných dílů neumožnuje sledovat tato náhlá zpomalení a změny točivého momentu působící na řemen, což vede k jeho prokluzování.

Proč alternátorové volnoběžky Valeo?
• Pro vyšší životnost řemenového pohonu: Chrání systém řemenového pohonu odfiltrováním torzních vibrací přenášených z motoru.
• Pro jízdní pohodlí: Zlepšuje vlastnosti řemenového pohonu (hluk/vibrace/těžký chod).
• Pro vyšší účinnost systému, úsporu paliva a snížení emisí CO2: Zamezuje opotřebení třením v důsledku prokluzování řemenu.

Menší motory a acyklický chod
Acyklický chod se vyskytoval již u prvních spalovacích motorů, není tedy žádným novým fenoménem. Požadavky na snížení spotřeby paliva a předpisy o ochraně životního prostředí (Euro 4/5/6) nutí všechny výrobce automobilů k používání menších objemů motoru. „Downsizing“ zahrnuje snížení zdvihového objemu při zachování úrovně výkonu motoru. To je možné docílit prostřednictvím turbodmychadla a technologií přímého vstřikování s vysokým tlakem (zážehové i vznětové motory).

Downsizing má přímý dopad na zvýšení úrovně acyklického chodu; tento jev se nejvíce projevuje u tříválcových motorů. Nárůst acyklismu vedl k masivnímu využívání metody spojení chránící součásti hnacího ústrojí. Stejně jako spojkové systémy čelí podobným problémům s filtrací torzních vibrací i převodovky.

Nejvyšší setrvačný moment v řemenovém pohonu
Rotory alternátoru mají nejvyšší setrvačný moment v celém řemenovém pohonu a ten se také přenáší na řemen. Jedním způsobem, jak „oddělit“ rotor od řemenu je přidat zařízení, které odpojí hřídel rotoru během zpomalení rotace; to je úkolem alternátorové volnoběžky.

Alternátorové volnoběžky jsou jednosměrným rotačním zařízením, některé z nich přenášejí rotaci na alternátor ve směru hodinových ručiček, jiné proti směru hodinových ručiček, v závislosti na systému řemenového pohonu.

Alternátorové volnoběžky umožnují dosáhnout „volnoběžného chodu“ alternátoru, pokud řemen náhle zpomalí. Tím se preventivně zamezí prokluzu řemenu, sníží se vibrace, opotřebení a pískavé zvuky.

Související články

Valeo: Technologie EGR pod lupou
Valeo: Technologie EGR pod lupou

Ačkoli technologii EGR používá už většina vznětových motorů osobních a dodávkových vozů, které splňují předpis Euro 4 nebo vyšší, ještě se najdou mechanici, kterým tato tři písmena mnoho neříkají. EGR (anglicky Exhaust Gas Recirculation, česky recirkulace spalin) je jedna ze dvou technologií, které umožňují snížit určité škodlivé složky emisí výfukových plynů vznětových motorů. Ještě nebyl […]

Oblíbený Kit 4P Valeo pro mnohem více vozidel
Oblíbený Kit 4P Valeo pro mnohem více vozidel

Dvouhmotový setrvačník je navržený ke zvýšení momentu setrvačnosti převodu bez navýšení hmotnosti, kterou je třeba pohybovat (hmotnost setrvačníku), jinými slovy, k vyrovnání setrvačnosti mezi převodovkou a setrvačníkem. Určité aplikace však čelily problémům spojeným s dvouhmotovým setrvačníkem a jejich výsledkem byla brzká výměna velmi drahého setrvačníku a spojky. Přednosti a výhody dvouhmotového setrvačníku však mají svůj […]

Cibié Super Oscar LED (+video)
Cibié Super Oscar LED (+video)

Legendární značka Cibié, patřící skupině Valeo, má tu čest prezentovat novou kategorii 12 dodatečných reflektorů řady Super Oscar LED, určených nákladním vozidlům. Doba halogenů je navždy pryč, začala éra reflektorů založených plně na technologii LED. Hodnota síly světelného toku činí 700 lm (standardní verze) nebo 1200 lm (volitelná), svítivost dosahuje hodnoty 75.000 cd (standardní verze) […]

Spojka Valeo Kit 4P místo dvouhmotového setrvačníku
Spojka Valeo Kit 4P místo dvouhmotového setrvačníku

Někteří výrobci tvrdí, že není možné při výměně spojky nahradit DMF žádným alternativním řešením, protože hrozí poškození motoru a převodovky. Je tomu tak opravdu? Během vývoje nového modelu auta nejprve vzniká motor a převodovka, potom specializovaný dodavatel navrhuje vhodnou spojku, která musí zajistit jejich bezproblémovou činnost. Vzrůstající požadavky výrobců vozidel byly důvodem vzniku dvouhmotových setrvačníků […]

Valeo ClimFilter™ Supreme – v Evropě první pylový filtr neutralizující alergeny
Valeo ClimFilter™ Supreme – v Evropě první pylový filtr neutralizující alergeny

Alergií na pyl trpí v současné době 30% populace v Evropě a každý rok počet lidí s alergií roste. Alergeny způsobující alergie jsou aktivní po celý rok, ve stále se prodlužující pylové sezóně jsou ale stále intenzivnější. Tvorbu alergenů podporuje také nákladní doprava, městské znečištění a další chemické látky vznikající v důsledku měnícího se klimatu […]

Valeo Silencio®, špičkové dovednosti pro vaši bezpečnost
Valeo Silencio®, špičkové dovednosti pro vaši bezpečnost

Pro vlastní bezpečnost měňte lišty stěračů pravidelně. Řidiči obvykle mění lišty stěračů každé 2 nebo 3 roky. Ale lišty stěračů jsou klíčové pro lepší viditelnost, a tudíž i pro bezpečnost. To je důvod, proč se doporučuje vyměnit lišty stěračů minimálně jednou ročně. Ve špatných povětrnostních podmínkách, jako jsou extrémní vedra, mrazy nebo déšť, by se […]

Nové motorky na otevírání oken, stěrače a světlomety Valeo
Nové motorky na otevírání oken, stěrače a světlomety Valeo

Firma Valeo rozšiřuje nabídku součástek do osobních automobilů o nové motorky do mechanismu elektrického otevírání oken, stěrače a světlomety. Nabídka elektrického otevírání předních bočních skel byla rozšířena o nabídku pro Renault Kangoo II/Grand Kangoo II// Kangoo Express II 11/07-04/13. O šest nových výrobků se rozšířila i řada pohonů do mechanismu stěračů zadních skel. Jsou určené […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!