Ačkoli technologii EGR používá už většina vznětových motorů osobních a dodávkových vozů, které splňují předpis Euro 4 nebo vyšší, ještě se najdou mechanici, kterým tato tři písmena mnoho neříkají. EGR (anglicky Exhaust Gas Recirculation, česky recirkulace spalin) je jedna ze dvou technologií, které umožňují snížit určité škodlivé složky emisí výfukových plynů vznětových motorů.
Ještě nebyl vyroben zážehový nebo vznětový motor, který by neprodukoval emise škodlivých plynů, jako jsou oxidy dusíku, oxid uhelnatý a nespálené uhlovodíky. Konstruktéři postupně přidávali k motoru filtry, katalyzátory a zlepšovali konstrukci motoru tak, aby emise plynů při spalování co nejméně spalin z hlavy válců a umožňuje znovu přivádět výfukové plyny do sání motoru. Výsledkem je čistější proces spalování vyhovující všem normám na ochranu životního prostředí.
Valeo bylo mezi prvními, jehož konstruktéři na technologii EGR začali pracovat, a na špičce se v této oblasti drží dodnes. Jedním z hlavních aktérů technologie recirkulace spalin je ventil EGR, který má za úkol regulovat množství výfukových plynů zpětně vstřikovaných do motoru. Zpočátku na to stačil pneumatický ventil EGR, kde byla použita membrána ovládaná talířovou pružinou. Se zpřísňujícími se normami Euro 4 a s příchodem nových generací řídicích jednotek motoru se musel průtok výfukových plynů začít ovládat elektronicky.
Na rozdíl od integrovaných modulů EGR (pro Euro 5), kde jsou jednotlivé prvky této technologie vměstnány zatěžovaly životní prostředí. Zatímco emise oxidu uhelnatého a nespálených uhlovodíků jsou snižovány jako produkt procesu spalování, množství produkovaných oxidů dusíku je minimalizováno použitím technologie recirkulace výfukových plynů EGR. Okruh vysokotlakého ventilu EGR je součástí výstupu do kompaktního tělesa tak, aby pracovaly efektivněji, je elektronický ventil osazen v okruhu vedení spalin odděleně od chladiče a škrticí klapky. Chladič pro EGR snižuje teplotu recirkulovaných výfukových plynů, a zamezuje tak nadměrné teplotě v oblasti sání motoru. Škrticí klapka v sání řídí potřebné množství vzduchu pro spalování. Stejně jako se kvůli velkému zatížení opotřebovávají například komponenty motoru nebo řízení, dochází k poruchám a opotřebení také u komponentů systému EGR. Ročně se jen v Evropě mění více než 3 miliony jednotek EGR, což představuje tržní hodnotu přibližně 25 milionů EUR.
Rady expertů Valeo při výměně EGR
• Vyměňte při výměně ventilu EGR také trubky EGR!
• Čistění ventilu EGR není účinné!
• Překontrolujte, zda jsou elektrické konektory EGR správně utěsněny!
• Při výměně ventilu (pneumatického) překontrolujte všechny pneumatické okruhy z hlediska znečištění částicemi sazí!
Projevy závad ventilů a modulů EGR jsou rozmanité. Nejčastějším indikátorem je ztráta výkonu motoru, zvýšená spotřeba paliva a vysoká kouřivost. U moderních systémů jsou některé závady indikovány varovnou kontrolkou prostřednictvím diagnostiky motoru. Je nutné si uvědomit, že komponenty EGR pracují za mimořádně náročných podmínek okolního prostředí. Jsou vystaveny obrovskému kolísání teplot a tlaků a prostředí výfukových plynů nepatří k nejčistějším jak z hlediska mechanických částic, tak chemických sloučenin. Proto jsou závady často způsobeny ucpáním kanálků a ventilů, netěsnostmi chladicí kapaliny v EGR s následkem koroze, poškození snímačů nebo únikem oleje do systému sání. Při vzniku některé z uvedených závad doporučují experti Valeo měnit vždy celý ventil EGR, protože jde o neopravitelný díl. Čištění ventilu EGR rovněž nebývá účinné. Ve většině případů také doporučují vyměnit okolní trubky přívodu a odvodu spalin. U elektricky ovládaných ventilů je nutné zajistit správné utěsnění elektrických konektorů. U pneumaticky ovládaných ventilů je kromě ovládacích vedení nutné překontrolovat rovněž všechny ostatní pneumatické okruhy kvůli znečištění částicemi prachu a sazí.
Valeo nyní nabízí výrobcům vozidel celou řadu ventilů a modulů EGR pro všechny normy od Euro 2 po Euro 6. Řada ventilů EGR sestává ze 40 objednacích čísel zahrnujících 18 ventilů recirkulace výfukových plynů, 8 modulů EGR, 7 chladičů EGR a 7 jednotek škrticí klapky pokrývající více než 280 modelů vozidel pro aplikace ve Francii, Německu, Itálii a také pro asijské aplikace. Všechny díly EGR Valeo jsou vyráběny v kvalitě pro OE a jsou Made in France.
Tipy Valeo
EGR ventily nelze opravovat, je nutné vždy vyměnit celý díl. Chybou bývá pokus o vyčištění ventilu. Ten sice krátkodobě pomůže, ale vozidlo stejně musí v brzké době znovu do servisu. Řada automechaniků řeší závadu zaslepením ventilu EGR. To však má vždy za následek nesprávné řízení spalování a v důsledku toho také nižší výkon a daleko vyšší obsah škodlivých emisí ve spalinách.
Komentáře