Zlomený ventil na konci dříku

, 10. srpna 2020, 16:20

Po opravě hlavy válců došlo k poškození ventilu? Často je to způsobeno nesprávným nastavením nebo přeskočením ozubeného řemene. Mohou být příčinou také vady materiálu?

Popis situace

Po opravě hlavy dojde v krátkém čase ke zlomení ventilu v blízkosti zámku (obr. 1). Týká se to zejména ventilů s průměrem dříku 7 mm a méně.

Prasknutí ventilu díky nesprávné montáži
Obr. 1

Příčina poškození

Poškození je nejčastěji způsobeno nesprávně nastaveným časováním nebo přeskočením ozubeného řemene. V důsledku toho píst narazí na pohybující se ventil, který ještě není uzavřený (obr. 2). Píst a vačkový hřídel pak vyvíjejí velkou sílu na dřík ventilu. Díky své konstrukci a místu montáže působí na ventil v místě dolní drážky velmi vysoký ohybový moment. Protože se ventil může ve vodítku ohnout jen nepatrně, u drážky praská a láme se.

Síly působící na nesprávně zamontovaný ventil
Obr. 2

Další příčiny poškození:

  • Dříve poškozené, ohnuté zdvihátka ventilů
  • Vychozená vodítka ventilů
  • Ohnuté ventily
  • Ohnuté vahadla
  • Nesprávně namontované ventilové zámky/pružiny
  • Nebyla dodržena doporučená doba po instalaci nových hydraulických zdvihátek.

Závěr

Prasknutí ventilů na konci dříku jsou vždy důsledkem nesprávné montáže nebo nepříznivých pracovních podmínek. Materiálové vady jako příčina poškození se mohou vyloučit.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Bílý Boris, 18. září 2020, 12:11 0 0

Přesně toto se mi stalo, a byl jsem dost překvapený, ale bohužel jsem se nestotožnil ani s jedním z duvodu ,ktery je zde ve vašem blogu popsán. Stalo se mi to hned u třech ventilu naráz, na motoru 1,8T 110 kW, vw GOLF. Zustava mi tedy neobjasněná záhada. Každopádně děkuji alespoň za to že nejsem jediný komu se to stalo. Diskutoval jsem o tom s více mechaniky, ale nikdo o tom nikdy neslyšel, natož aby se jim to stalo.

Odpověď