Systém recirkulace výfukových plynů má přímou souvislost s emisemi, a proto má rozhodující význam při projektování moderních spalovacích motorů. Úkolem systému recirkulace výfukových plynů je přivádět výfukové plyny obtokovým potrubím zpět do sacího systému a dodat je do palivové směsi, aby došlo ke snížení emisí NOx, které jsou pro člověka toxické. AGR moduly, zodpovědné za tuto činnost, mívají často problémy a motor VAG 1.6 TDI, dobře známý také z Octavie, je toho příkladem.
Systémy recirkulace výfukových plynů moderních spalovacích motorů mají modulární konstrukci. Konstrukčně integrují řídicí a výkonné systémy a pro zvýšení účinnosti mají vlastní systém chlazení. Příkladem takového modulu je modul febi č. 100562 (OE č. 03L 131 512 DQ) určený pro koncernové motory 1.6 TDI (66 kW) s označením CAYB, které se montovaly například do vozu VW Golf VI (5K1) vyráběného od 02/2009 do 11/2012, obr. 1.

Nesprávná funkce systému recirkulace výfukových plynů u motoru 1.6 TDI (66 kW) s označení CAYB se projevuje následujícími chybami, které je možné diagnostikovat:
- P040000 – chybná funkce systému recirkulace výfukových plynů,
- P040100 – omezený průtok výfukových plynů systémem,
- P040200 – zvýšený průtok výfukových plynů systémem,
- P040300 – chybná funkce ventilu recirkulace výfukových plynů umístěného v AGR modulu.
Na tyto chybové kódy má vliv funkčnost elektromagnetického ventilu, obr. 2, který je zodpovědný za podtlakovou regulaci průtoku výfukových plynů do chladicího systému AGR modulu.

Elektromagnetický ventil pro ovládání chladicího systému AGR modulu má dvoukolíkový elektrický konektor. Diagnostika spočívá v organoleptické kontrole ventilu, elektrické instalace a pojistek na možné mechanické poškození a vyhoření. Ve dvoukolíkovém konektoru je pin 1 zodpovědný za napájení.
Napájecí napětí mezi kolíkem 1 (+) a zemí na straně kabelového svazku (svazek odpojen) a při zapnutém zapalování by mělo být mezi 12 a 15 V.
Poté se zkontroluje hodnota odporu mezi kontakty ventilu. Měření odporu se provádí při vypnutém zapalování a odpojeném elektrickém svazku. Hodnota odporu by se měla pohybovat mezi 25 a 45 Ω. Provoz ventilu je založen na modulovaných signálech. Charakteristiku U = f(t) řídicích signálů lze zkontrolovat pomocí osciloskopu připojeného mezi kontakty 1 a 2 konektoru elektrického systému při běžícím motoru. Činnost elektromagnetického ventilu ovládání chladicího systému AGR modulu je zřetelně slyšitelná.
Nesprávná funkce ventilu i přes dosažení výše uvedených parametrů může být známkou závady ventilu, poškození řídicího modulu, zkratu nebo přerušení napájecího obvodu.
Spolehněte se na náhradní díly febi v kvalitě odpovídající OE. Kompletní sortiment dílů motoru společnosti bilstein group a více technických informací najdete v online katalogu na adrese: www.partsfinder.bilsteingroup.com.
Značka febi je součástí skupiny bilstein, která zastřešuje několik dalších silných značek. Více informací je k dispozici na adrese: www.bilsteingroup.com.
Komentáře