Mechanici často při běžné údržbě nebo opravě přehlížejí dvě části systému HVAC: topení a vnitřní ventilátor. Vzhledem k tomu, že jsou umístěny v modulu HVAC za přístrojovou deskou, jsou méně viditelné než jiné komponenty. I tak by neměli být opomíjeny. Topení a vnitřní ventilátor nejsou rozhodující pouze pro optimální výkon HVAC modulu, ale také pro pohodlí a bezpečnost cestujících.
Topení a vnitřní ventilátory mohou ve srovnání s jinými součástkami vypadat jako jednoduché díly, ale nenechte se zmást. Oprava obou může být časově náročná a nákladná. Nezapomeňte do své každoroční kontroly zahrnout topení a vnitřní ventilátory, zejména před začátkem zimní sezóny. Zjistěte více o tom, jak topení a vnitřní ventilátory fungují a proč je důležité používat pouze produkty prvotřídní kvality, když je čas je vyměnit.
Topení
Topení jako je integrální součást chladícího systému, řídí pohodlí v kabině tím, že do ní dodává teplý vzduch. Ve většině vozidel je umístěn za palubní deskou nebo v modulu HVAC. Horká chladící kapalina z bloku motoru prochází topením, ohřívá nasávaný vzduch vháněný na jeho povrch vnitřním ventilátorem, který pokračuje do kabiny. Kromě vyhřívání kabiny pomáhá také odstraňovat kondenzaci na sklech vozidla, čímž výrazně zlepšuje viditelnost a bezpečnost při jízdě.
Důležité vědět o topeních a vnitřních ventilátorech
- Nečistoty ve středu nebo trubkách výměníku topení se mohou hromadit a případně blokovat průtok chladící kapaliny a snižovat účinnost topení. Mezi běžné zdroje nečistot patří:
- minerální usazeniny z vody používané místo chladící kapaliny,
- sediment z nekvalitních chladících kapalin,
- nesprávné směsi chladící kapaliny,
- zbytky z utěsňovačů jako nouzové opravy chladícího systému.
- Opotřebený nebo rozbitý termostatický ventil může omezit průtok chladící kapaliny a zabránit správnému fungování topení.
- Koroze z vlhkého prostředí může vést k netěsnosti jádra topení.
- Netěsnosti mohou způsobit pokles hladiny chladící kapaliny, což vede ke špatnému výkonu topení a případnému rozsáhlejšímu poškození ostatních součástí motoru.
V závislosti na modelu vozu se typická doba výměny topení pohybuje mezi dvěma až třemi hodinami. V ojedinělých případech to může trvat i dvojnásobný čas.
Vnitřní ventilátory
Vnitřní ventilátory zajišťují proudění vzduchu přes sání do výměníků tepla jako je topení a výparník. Když vzduch prochází výměníky tepla, tak ventilátor může distribuovat teplý nebo studený vzduch po celé kabině. Vnitřní ventilátor je obvykle umístěn v HVAC modulu mezi kabinou a motorovým prostorem.
Vnitřní ventilátor je potenciálně náchylný k poruše kvůli svým plastovým prvkům, které jsou křehké. Navíc jako elektrické zařízení je citlivý na poruchy v elektrickém systému vozidla.
Důležité vědět
- Ucpaný nebo vadný kabinový vzduchový filtr může výrazně snížit životnost ventilátoru.
- Nejčastější příčiny problémů s vnitřním ventilátorem pocházejí z poruch v elektrickém systému vozidla, omezeného průtoku v systému sání vzduchu a nesprávné montáži.
- Vnitřní ventilátory ve vozidlech používaných pro komerční činnosti – taxíky, nákladní automobily a autobusy se opotřebovávají výrazněji kvůli počtu najetých kilometrů a pracovní době, kdy jsou provozovány.
- V závislosti na modelu auta může obvyklá doba výměny ventilátoru trvat dvě až tři hodiny. V ojedinělých případech to může trvat i dvojnásobný čas.
Kvalita versus cena
Levný produkt se může na první pohled zdát lákavý, proto pozor. Vyberte si kvalitní díly, abyste si udrželi pověst kvalitního mechanika/obchodu a zajistili si spokojené zákazníky.
Nekvalitní vnitřní ventilátory mohou být hlučné popř. se navzájem rušit s elektronikou automobilu nebo rádia. Kromě toho může nefunkční nebo neefektivní vnitřní ventilátor rychle způsobit poruchy klimatizačního systému včetně přetížení a poruchy kompresoru. Bez dostatečného proudění vzduchu přes výparník nedojde k požadované změnu stavu chladiva, což vede ke špatnému výkonu systému a vystavuje klima kompresor k nasátí chladiva v kapalném stavu nebo přetížení. Výměna topení nebo vnitřního ventilátoru znamená zásah do palubní desky, dokonce někdy je nutná její kompletní demontáž. Tato práce je časově náročná a nákladná, což není pro žádného majitele auta příjemná situace. Výměna originálního dílu za nekvalitní díl je velkým rizikem pro nekvalitní opravu, tím pádem nespokojeného zákazníka a pošramocenou pověst.
Sortiment topení Nissens zahrnuje více než 350 položek, které odpovídají 1.000 čísel originálních dílů a pokrývá 80 % vozového parku. Více než 320 modelů vnitřních ventilátorů Nissens odpovídá 1.100 číslům originálních dílů a pokrývá 70 % vozového parku.
Komentáře