Přinášíme 6 tipů od odborníků ze značky Hepu, jak provádět servis chladicího systému a čeho se vyvarovat, aby nedošlo k poškození jedné z jeho důležitých součástí – vodního čerpadla.
Montáž vodního čerpadla se na první pohled jeví jako triviální operace. V praxi se však ukazuje, že nedbalý přístup k této činnosti může napáchat velké škody. V následujícím textu si připomeneme, na co si dát pozor při servisu chladicího systému a instalaci nového vodního čerpadla.
Přesný výběr náhradního dílu
Nový díl nelze vybrat na základě principu “pokus-omyl”. Musí být vybrán přesně pro konkrétní vůz nebo model motoru. To, že čerpadlo pasuje do montážního místa v bloku motoru, nemusí vždy znamenat, že motor bude pracovat, jak by měl. Často záleží na čísle podvozku/karoserie nebo motoru. Na trhu existují modely automobilů, do nichž jsou montována tři různá vodní čerpadla, která se na první pohled jeví jako identická. Liší se však průměrem oběžného kola a počtem lopatek, což má zřejmý vliv na jejich výkon.
Pokud nechcete mít problémy s příliš vysokou teplotou motoru, věnujte pozornost detailům, v nichž se čerpadla liší, a vždy objednávejte podle čísla VIN nebo kódu motoru.
Nepoužívejte silikon k utěsnění vodního čerpadla
Pro instalaci vodního a olejového čerpadla používejte pouze speciální těsnicí hmoty. Silikon se může dostat na oběžné kolo čerpadla nebo mezi těsnicí kroužky a tím způsobit velké škody.
Pokud si montáž čerpadla bez silikonu nedokážete představit, použijte jej s rozumem: tenký proužek a, což je důležité, napuštění systému a spuštění motoru může proběhnout až po zatuhnutí silikonu.
Nepodceňujte utahování šroubů
Sada momentových klíčů je v současné době naprosto nezbytným vybavením každé autodílny (tedy sada, nikoliv jeden klíč). Nejde jen o to, abyste šrouby hlavy utáhli správným momentem. Stále častěji se přesný utahovací moment vyžaduje při montáži příslušenství motoru. Těleso modulu řídícího průtok chladicí kapaliny, které musí být utaženo s hodnotou 9 Nm, nelze našroubovat “od oka”. To by mohlo skončit prasknutím tělesa.
Pokud nechcete závity přetáhnout, utahujte šrouby vhodným a správně kalibrovaným momentovým klíčem, odpovídající silou, ale také ve správném pořadí – ne po obvodu, ale od středu, šikmo napříč. Na předepsanou hodnotu utahujte až na závěr, po uchycení všech šroubů.
V této souvislosti je vhodné připomenout pravidelnou kalibraci momentových klíčů. Ta je nezbytná k zajištění jejich přesné činnosti podle nastavené hodnoty.
Nepoužívejte kladivo k usazení vodního čerpadla
Kladivo je samozřejmě při mnoha pracích (i u relativně mladých vozů) nezbytností, ale údery kladivem do tělesa čerpadla jej s velkou pravděpodobností zničí (jak hliníkové tělo, tak křehký těsnicí materiál uvnitř).
Čerpadla jsou konstruována tak, aby jejich správná instalace nevyžadovala hrubou sílu. Pokud potřebujete zkontrolovat, zda byla součástka správně zasunuta na místo, lze k tomuto účelu použít gumovou paličku (nebo v krajním případě dřevěnou násadu). Mělo by se to dělat po obvodu a velmi jemně.
Před nalitím kapaliny nikdy vozidlo nestartujte
Po výměně čerpadla a seřízení časování byste neměli startovat motor, aniž byste systém zalili kapalinou, natož abyste s vozidlem ujeli byť jen krátkou vzdálenost. Na krátké vzdálenosti se motor nemusí zadřít, ale těsnění čerpadla ano.
Pouhých 30 sekund provozu bez chlazení a bez mazání způsobí zadření těsnicích kroužků a zesklovatění těsnicích ploch. V důsledku toho bude čerpadlo již od prvních kilometrů netěsné a v nejhorším případě dojde k poškození hlavy.
V systému chlazení nepoužívejte vodu
Někteří zákazníci doporučují zalít chladicí systém vodou. Je však důležité si uvědomit, že k tomu je vhodná pouze správná chladicí kapalina. Pokud systém naplníte vodou, a stačí jen na krátkou dobu, začne se v něm během chvíle usazovat vodní kámen. Když se dostane mezi těsnicí kroužky, čerpadlo přestane rychle těsnit.
Je vhodné upozornit zákazníka na skutečnost, že zdánlivá úspora několika korun na chladicí kapalině může velmi rychle vést k dalším opravám a výdajům nebo dokonce k nákladné generální opravě motoru (nebo například turbodmychadla). Komplexně provedená oprava s použitím kvalitních dílů a provozních kapalin se projeví v budoucím, dlouhém a bezproblémovém provozu chladicího systému.
Komentáře