Reakce společnosti Cebia na tiskovou zprávu APPAA

, 13. března 2017, 17:27

Společnost Cebia byla opět zcela neopodstatněně napadena panem Přikrylem z Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA), že šíří klamavé informace. Veškerá zpochybnění však pramení z nepochopení metodiky analýzy, kterou provedla společnost Cebia a z neznalosti možností technologií hromadného zpracování dat. Pokládáme za nešťastné řešení rozeslání tiskové zprávy médiím, místo vyjasnění problematiky přímo s autorem analýzy.
Dne 10. 3. 2017 společnost Cebia vydala tiskovou zprávu, kde publikovala výsledek prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza ukázala, že třetina vozidel ve skutečnosti pochází z jiné země, než uvádí prodejce v inzerci. Zmíněná analýza byla provedena na vzorku 71.358 dovážených vozidel, které byly zveřejněny na inzertních serverech v ČR za poslední 3 měsíce a obsahovaly VIN vozidla.

Cebia má k dispozici vybraná data od výrobců vozidel, v nichž je mimo jiné uvedeno, pro jakou zemi určení bylo vozidlo (VIN) vyrobeno. Tato data Cebia kupuje každoročně pro provoz svého systému CebiCat GT, který identifikuje vozidla podle VIN a díky tomu je schopen velmi přesně stanovit jejich cenu. Údaj o zemi určení se z více než 98 % shoduje se zemí, v níž je následně vozidlo registrováno a provozováno. Toto vyplývá ze zkušenosti společnosti Cebia, která jen za poslední 3 roky prověřila původ více než 150 tisíc vozidel v zahraničí v rámci své služby PROVIN formou dotazu na registry vozidel v zahraničí. Je obecně známou skutečností, že drtivá většina vozidel je vyráběna po objednání zákazníkem prostřednictvím dealerů u výrobce na zakázku a umístění vozidla na trh země, pro který bylo vyrobeno, je tedy více než pravděpodobné.

Poté Cebia provedla porovnání údajů o zemi určení se zemí původu, která byla uvedena v inzerátech u vybraného vzorku. Právě z tohoto porovnání vyplynul rozdíl, kde u 31% vozidel se tyto údaje neshodovaly. Původ vozidla tedy skutečně není možné zjistit ze samotného VIN, ale porovnáním VIN inzerovaného vozidla s informacemi od výrobce. Cílem tiskové zprávy společnosti Cebia bylo upozornit veřejnost na pochybný původ mnoha dovážených vozidel, které jsou nabízeny na českém trhu.

„Musím podotknout, že mě udivuje, že pan Přikryl a jeho asociace opakovaně vystupuje za celý trh s ojetými vozidly, resp. jménem českých autobazarů. Přitom APPAA má jen 54 členů, kteří aktuálně inzerují jen maximálně 4.000 vozidel, což tvoří zhruba 4% všech vozidel inzerovaných v současnosti na hlavních českých inzertních portálech. Počet asociovaných členů APPAA představuje maximálně 10%, ale reálně spíše jen 7% všech autobazarů na českém trhu. Nikdo neví přesně, kolik je v ČR aktivních autobazarů, ale odhadujeme, jejich počet na 500 až 700. Nedávno tato asociace v otevřeném dopise na Ministerstvo dopravy ČR uvedla, že reprezentuje téměř 25% českých autobazarů, což evidentně nemůže být pravda. Já toto považuji za klamání nejen orgánů státní správy, ale celé veřejnosti,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Související články

APPAA se důrazně ohrazuje proti klamavým a nepodloženým informacím společnosti Cebia
APPAA se důrazně ohrazuje proti klamavým a nepodloženým informacím společnosti Cebia

Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) se důrazně ohrazuje proti klamavým a nepodloženým informacím společnosti Cebia o tom, že třetina nabízených ojetin pochází z jiné země, než uvádějí prodejci. Toto tvrzení je podle APPAA lživé a poškozuje celý trh s ojetými vozy v České republice.

Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci
Třetina dovážených ojetin má jiný původ, než uvádí prodejci

Cebia provedla prověření země původu u více než 70 tisíc VIN náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. Analýza ukázala, že třetina vozidel ve skutečnosti pochází z jiné země, než uvádí prodejce v inzerci. Nadpoloviční většina vozidel má deklarovaný původ v Německu, ale reálně pochází ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!