Cebia SUMMARY 2/2012 – část druhá

16. července 2012, 0:00

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel – 2. Srovnání individuálních dovozů a prodejů nových vozů, 3. Stáří prodávaných vozidel.

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Cebia se v oboru profiluje již více než 20 let a ročně poskytuje služby pro více než 350.000 vozidel. Díky tomu může nabídnout statistické údaje a informace běžně nedostupné. 

Grafy a statistické sestavy jsou vytvořeny analýzou dat z veřejně dostupných zdrojů uváděných na internetových portálech MDČR, MVČR, SDA a dat zpracovaných v rámci informačních systémů Cebia.

2. Srovnání individuálních dovozů a prodejů nových vozů
Sledujeme také trendy prodejů ojetých automobilů v poměru k novým. Zajímavé je, že do roku 2009 převažoval dovoz ojetých osobních automobilů nad registracemi nových vozidel. Na počátku finanční krize se ale poměry obrátily a nyní lidé víc kupují nové než dovážené ojeté vozy. V období recese poklesl dovoz ojetých osobních automobilů na cca 145 tis. (o 86 tis. méně než v r. 2008). V posledních 3 letech stagnuje počet dovezených ojetých vozů, zatímco prodeje nových rostou.
 

* dovezená ojetá vozidla prvně registrovaná v ČR

3. Stáří prodávaných vozidel
Jak jsme vás již informovali v Cebia SUMMARY 1/2012, nejprodávanějším segmentem jsou vozidla ve stáří 3 až 5 let. Takto stará vozidla si zákazníci chtějí kupovat nejčastěji, skutečné stáří však může být jiné. Podle našeho průzkumu má totiž 20 % ojetých vozidel prodávaných v České republice nesprávně uvedený rok výroby. Zákazníci tak často kupují vůz starší, než skutečně chtějí a přicházejí tak o peníze.

Abychom zabránili tomuto klamání zákazníků, přišli jsme na trh ojetých vozů s jednoduchou, dostupnou a rychlou službou ověření skutečného roku výroby pomocí SMS. Podrobnosti této služby jsou uvedeny zde.

Jedním typem případů je stárnutí nového auta při jeho distribuci. Vozidlo mohlo, poté co sjelo z výrobní linky, stát delší dobu na skladě nebo jezdit na převozních značkách před uvedením do provozu. Vozidlo je pak po několika letech strávených například na odstavném parkovišti prodáno jako nové. Toto umožňuje legislativa, díky níž se již od roku 2001 v technických průkazech neuvádí skutečný rok výroby, ale datum prvního uvedení vozidla do provozu. Ve skutečnosti se obě data od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou nejsou ani rozdíly o pět nebo šest let. Pro ilustraci jeden příběh našeho zákazníka:
Před nedávnem jsem si domů přivezl nové auto koupené u značkového prodejce. Náhodou jsem se dozvěděl o službě ověření roku výroby přes SMS textovou zprávu. Nic jsem od toho nečekal a myslel jsem, že u úplně nového auta ani žádná odpověď nepřijde. Ale těch pár korun jsem se rozhodl obětovat. Přišla mi odpověď, že auto bylo vyrobeno už v březnu 2011. Trochu jsem znejistěl a obrátil se na prodejce, který mi auto prodával. K mému údivu mi uvedené datum potvrdil. Když jsem se ohradil, co mi to prodali, tak mi s klidem odpověděli, že to je v pořádku. Že nikde ve smlouvě mi negarantují datum výroby, že to ani není podstatné, protože dokud auto nebylo uvedeno do provozu, tak je pořád nové. S tím ale zásadně nesouhlasím, protože až ho budu prodávat, tak kupce bude velmi zajímat datum výroby. Takže mám teď pocit, že jsem se nechal napálit…

Mnohem závažnějším a i častějším případem je pozměňování údajů v dokladech dovezených vozidel prováděné některými dovozci, díky nimž si tito nepoctivci přijdou navíc na desítky tisíc korun během několika málo minut. Jak k manipulaci s údaji dochází? Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uvedeno datum první registrace 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat. A protože všude se nějaký „známý“ najde, vozidlo zde zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne.

Opět příběh: jeden externí spolupracovník Cebia se rozhodl po návratu z dovolené vyměnit své dosluhující vozidlo za podstatně novější ojetinu. Vybral si Citroen C4, který mu už před dovolenou nabízel jeho kamarád. Protože sám používá systém prověření roku výroby od Cebia, prověřil si tedy i toto vozidlo. Dotazem zjistil nejen správný rok, ale i měsíc výroby, z čehož vyplynulo, že vozidlo je o 1 rok a 3 měsíce starší, než za které bylo vydáváno. Vozidlo si nakonec přeci jen koupil a byl velmi spokojen, protože dostal 20 tisíc korun slevu…

 

Související články

Cebia SUMMARY 2/2012 – část třetí
Cebia SUMMARY 2/2012 – část třetí

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel – 4. Délka prodeje ojetých vozidel, 5. Počet najetých kilometrů u prodávaných vozidel. Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Cebia se v oboru profiluje již více než 20 let a ročně poskytuje služby pro více než 350.000 vozidel. Díky tomu může […]

Cebia SUMMARY 2/2012 – část první
Cebia SUMMARY 2/2012 – část první

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel – 1. Trendy prodejů vybraných značek. Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Cebia se v oboru profiluje již více než 20 let a ročně poskytuje služby pro více než 350.000 vozidel. Díky tomu může nabídnout statistické údaje a informace běžně […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!