Cebia SUMMARY 2/2012 – část třetí

, 16. července 2012, 0:00

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel – 4. Délka prodeje ojetých vozidel, 5. Počet najetých kilometrů u prodávaných vozidel.

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Cebia se v oboru profiluje již více než 20 let a ročně poskytuje služby pro více než 350.000 vozidel. Díky tomu může nabídnout statistické údaje a informace běžně nedostupné. 

Grafy a statistické sestavy jsou vytvořeny analýzou dat z veřejně dostupných zdrojů uváděných na internetových portálech MDČR, MVČR, SDA a dat zpracovaných v rámci informačních systémů Cebia.

4. Délka prodeje ojetých vozidel
Podle průzkumu realizovaného za období leden až červen 2012 se více než polovina ojetých aut prodá do 30 dnů, průměrná délka prodeje je však 65 dní. Abychom Cebia partnerům pomohla lépe a rychleji prodat vozidla s prověřenou historií, umožňuje jim vytvoření certifikátu Cebia REPORT. Pomocí tohoto certifikátu si zákazník může ihned zkontrolovat skutečný stav tachometru, zda odpovídá VIN a rok výroby a také jestli vozidlo nebylo odcizeno nebo není v leasingu.

Podle posledních zjištění je o vozidla s certifikátem Cebia REPORT 3x větší zájem a doba prodeje se zkracuje o10 dní.

Většina ojetých vozů v ČR je nabízena na portálu Sauto.cz. Ten díky informacím od společnosti Cebia poskytuje možnost selekce prověřených vozů pomocí volby „Vozy s ověřenou historií“ a zobrazuje u každého takového vozu přehledné hodnocení pomocí hvězdiček a náhled na certifikát Cebia REPORT.

5. Počet najetých kilometrů u prodávaných vozidel
Navazujeme na údaje uvedené v minulém čísle Cebia SUMMARY. Zde jsme uváděli, že 5 let staré vozidlo má průměrně najeto 124.440 km, zatímco 10leté vozidlo má pouze 159.312 km, i když logicky by člověk za dvojnásobnou dobu očekával stav kolem 250.000 km. Důvod se nabízí a je dalším dokladem obecně známého nešvaru na našem trhu, že vozidla mají přetáčené tachometry. I z dlouhodobých statistik Cebia vyplývá, že 42% vozidel v ČR má přetočený tachometr. Cebia v letošním roce zkontrolovala již 240.000 vozidel prostřednictvím svého on-line systém AUTOTRACER a ukázalo se, že téměř polovina má přetočený tachometr a to v průměru o 100-200 tis. km. Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v ČR, tak se dá říci, že v ČR jezdí celkově 1 mil. vozidel s přetočeným tachometrem.

Pro ilustraci běžné praxe na trhu, uvádíme pár příběhů a dotazů, které posílají lidé do Cebia.

V březnu 2010 zakoupil pan J. D. v autobazaru ojeté vozidlo s rokem výroby 2005 a stavem tachometru cca 93 000 km. Po přečtení článků v tisku ohledně možnosti prověření vozu pomocí systému AUTOTRACER si zjistil historii stavu tachometru a získal poslední údaj ke květnu 2009 se stavem tachometru 227 000 km. Prosí nás o vyjádření, jakou má údaj z našeho systému právní hodnotu a zda může na základě těchto údajů požadovat odstoupení od smlouvy.

Paní E. S. si koupila 8letý VW Passat v českém autobazaru se stavem tachometru 120 000 km. Při kontrole v servisu zjistila, že vozidlo bylo dovezené z Německa a bylo pravidelně servisované až do stavu tachometru 760 000 km. Přitom tento poslední záznam ze servisu byl těsně před dovozem do ČR. Vozidlo tedy bylo při dovozu do ČR stočeno minimálně o 640 000 km!

Pan M. P. píše: koupili jsme vůz VW Sharan 1.9TDi, rok výroby 2002, stav tachometru 151 000 km. Po cca 230 kilometrech byla nutná kompletní výměna rozvodů a poté auto začalo pravidelně vařit – pravděpodobně prasklé těsnění pod hlavou. Nechali jsme zkontrolovat opravdový stav ujetých kilometrů a poslední zápis v březnu 2008 byl 333 000 km. Kontaktovali jsme bazar, v němž jsme auto koupili, a bude sepsána reklamace. Samozřejmě ve smlouvě ale je, že bazar neodpovídá za skutečný stav najetých kilometrů. Máme nárok na odstoupení od smlouvy?

Těmto lidem už bohužel Cebia pomoci nemůže a svých práv se budou domáhat jen obtížně. Cebia dlouhodobě upozorňuje na nekalé praktiky na trhu ojetých vozidel a doporučuje všem motoristům věnovat dostatek času na jeho prověření před nákupem. Pořízení vozidla by nemělo být být impulsivní záležitostí, jedná se většinou o dost výrazné zatížení rodinného rozpočtu, proto je opatrnost na místě a vyplatí se důkladně zkontrolovat, co vlastně člověk kupuje. Lidé již často provádějí kontrolu vozidla po technické stránce. Zkontrolují si technický stav motoru, brzdy, či zda vozidlo nebylo havarováno, a to buď sami, nebo za pomoci odborníka. Často však nemyslí na prověření původu a historie vozidla. Vystavují se tak větším problémům a rozčarováním, než v případě podcenění technického stavu vozidla. Auto se dá koneckonců opravit, ale když kupíte auto kradené, předělané nebo s vyšším skutečným počtem najetých kilometrů, nic s tím neuděláte…

Cebia SUMMARY 2/2012 – část první
Cebia SUMMARY 2/2012 – část druhá

 

Související články

Cebia SUMMARY 2/2012 – část první
Cebia SUMMARY 2/2012 – část první

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel – 1. Trendy prodejů vybraných značek. Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Cebia se v oboru profiluje již více než 20 let a ročně poskytuje služby pro více než 350.000 vozidel. Díky tomu může nabídnout statistické údaje a informace běžně […]

Cebia SUMMARY 2/2012 – část druhá
Cebia SUMMARY 2/2012 – část druhá

Informace, statistiky a zajímavosti z oblasti prodeje ojetých vozidel – 2. Srovnání individuálních dovozů a prodejů nových vozů, 3. Stáří prodávaných vozidel. Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Cebia se v oboru profiluje již více než 20 let a ročně poskytuje služby pro více než 350.000 vozidel. Díky tomu může […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!