dTest: Nesmyslný poplatek v autobazarech

25. února 2013, 12:16

Podnikatelé nesmějí uvádět informace o cenách tak, aby budily zdání, že je cena nižší. Některé autobazary příslušná ustanovení zákona vykládají svérázně a mimo uváděnou cenu vozu účtují další skryté poplatky. Časopis dTest nyní vyzval dva největší prodejce ojetých aut k nápravě.

Praxe v autobazarech bývá často následující. Na webových stránkách prodejce je uvedena určitá cena a klienti oprávněně čekají, že stejná suma také odejde z jejich peněženek. Po potvrzení zájmu o vůz a uzavření kupní smlouvy je ovšem překvapí další účtovaný poplatek například za administrativu prodeje či za uzavření kupní smlouvy. „Klienti poradenské linky dTestu pravidelně uvádějí, že po uzavření smlouvy jim byla účtována další částka v řádech několika tisíců, o které předtím nevěděli,“ říká Miloš Borovička, právní poradce časopisu dTest.

Časopis dTest minulý týden vyzval společnosti AAA Auto a Autocentrum ESA, aby o cenách informovaly transparentně a v souladu se zákonem a podobné poplatky odstranily ze svých ceníků. „V tuto chvíli s oběma společnostmi komunikujeme a vysvětlujeme si stanoviska. Prodejce Auto ESA po našem upozornění již web částečně upravil, ale stále ne tak, aby byla ihned patrná konečná cena vozu,“ uvádí Borovička a vysvětluje: „Uváděné poplatky jsou skutečně nesmyslné, je to podobné, jako by si prodejna potravin účtovala zvlášť umístění zboží do regálu a markování na pokladně. Běžný servis a administrativa by měly být uvedeny v konečné ceně zboží.“

Povinnost uvádět ceny transparentně, tedy tak, aby nevzbuzovaly zdání, že jsou ve skutečnosti nižší, ukládá podnikatelům zákon o ochraně spotřebitele. O administrativním poplatku se ovšem většina zákazníků autobazarů dozví až v provozovně. Pouze při důkladném průzkumu webových stránek některých prodejců lze zjistit, že jej zmiňují i ve svých obchodních podmínkách.

Doplňujeme také reakci a citaci generální ředitelky AAA AUTO Karolíny Topolové:

„Obecně si myslíme, že tisková zpráva dTESTU vychází do značné míry z nedostatečné informovanosti o způsobech, jakými informujeme zákazníky o platbách za volitelné služby, související s nákupem automobilu.

Naše společnost transparentně a v souladu se zákonem informuje o všech platbách za služby související s koupí automobilu, a to na svých webových stránkách, na 19 pobočkách po celé ČR a ve veřejně dostupném ceníku. Poplatky za tyto volitelné služby pokrývají odhlášení vozu a vystavení certifikátu Autogarance Carlife, který podobně jako certifikát společnosti Cebia ověřuje VIN automobilu, jeho skutečný datum výroby, odcizení, zda není v leasingu, v exekuci, zda na něm nevázne nezaplacená DPH a zda souhlasí počet najetých kilometrů. Certifikát Autogarance Carlife je v podstatě „průvodním pasem“ automobilu, pro který nakupujeme na základě velkoobchodní spolupráce příslušná data od řady specializovaných firem.

Přesto, že jsou tyto služby volitelné, využívá je 90% našich zákazníků, jelikož jsou komfortní a zajišťují větší pohodlí a bezpečnost koupě vozu. Ceník s těmito službami v minulém roce jako součást Obchodních podmínek úspěšně prošel certifikačním procesem Sdružení obrany spotřebitelů SAOP (Spotřebitelský audit obchodních podmínek). Ani Česká obchodní inspekce při několika svých kontrolách nezjistila žádné porušení zákona.

Tento týden v pátek jsme domluveni se zástupci dTESTU na schůzce, kde budeme prezentovat výše zmíněná fakta a zároveň jim předáme reakci na jejich „Výzvu“. Věříme, že tím bude současné nedorozumění beze zbytku vysvětleno. Proto, abychom vyšli spotřebitelům ještě více vstříc, připravujeme na našem webu změny, které informovanost zákazníků o ceně za volitelné služby ještě zvýší a dTEST s nimi rovněž osobně seznámíme.“
 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 26. února 2013, 11:26 1 0

Není to praxe autobazarů obecně,ale jen v AAA a Auto Esa.Jejich jednání dělá ze zákazníků negramoty.Myslí si,že když už tam jste,tak vás nějaký doplatek cca 5000,-Kč nerozhodí.Nikde jinde jsem se s tím nesetkal.Zdeněk Hodan,Beroun.

Odpověď

Anonym, 27. února 2013, 12:01 0 0

Já jsem zase dost nehezky naletěl u nejmenovaného bazárku. bohužel tam neměli žádné garance nic, takže smůla. příště radši u někoho dlůveryhodného. navíc třeba AAA Auto uvádí i plnou cenu, tak kde je problém?

Odpověď

Anonym, 22. března 2021, 17:19 0 0

Problém je v AAA teď si me prehazuji jak horkej brambor, zadal jsem o cislo smlouvy sCarlife a stale mi posílají tel. spojení. Fakt delaj zlidi blbce. Dodnes jsem nedostal smlouvu o pojištění s Carlife. Martin Samko Chomutov.

Odpověď

Anonym, 2. prosince 2022, 18:19 0 0

od AAA nic nebrat !!!! včera jsem se těžce spálil,na car laif jsem naštěstí nenaletěl,ale dostali mě na zákaznickým servisu a údajné asistenci při nehodě... 8900 a po důkladném přečtení smlouvy jsem zjistil že to vlastně nic nekryje

Odpověď