dTest: Česká republika je „pračkou“ kradených aut ze zahraničí

22. listopadu 2013, 11:35

Přibližně dvacet procent ojetých vozidel prodávaných v ČR má při prodeji nesprávně uvedený rok výroby, a často je to důsledek úmyslného falšování. Pozměněné údaje mohou zakrývat nejen skutečné stáří, ale i technický stav vozu, či dokonce legalizovat ukradená auta ze zahraničí.

Česká republika je pokládána za „pračku automobilů“, kde s novou identitou mizí auta ukradená v celé Evropě. Pozměňují se údaje o zemi původu, roku výroby, datu uvedení do provozu i technickém stavu.

Kupující, který si neověří údaje v dokladech, riskuje nejen své peníze, ale také bezpečí. Přibližně 16% ojetin ze zahraničí totiž vykazuje podstatné závady při prověřování původu a 18% dokonce neprojde kontrolou originality. Pokud si navíc zákazník takto pořídí kradené vozidlo, hrozí, že mu při kontrole v ČR nebo i v zahraničí bude bez náhrady zabaveno. „Proto je třeba v první řadě prověřit původ vozidla a důvod jeho odhlášení v zemi, kde bylo před dovezením do ČR registrováno,“ radí Lukáš Zelený a dodává: „Lze tak odhalit, že vozidlo bylo vyřazeno z registru z důvodu totální havárie, případně že bylo dříve registrováno v jiném státě, kde bylo odcizeno, a země původu byla následně zfalšována.“

Pro ověření informací o vozidle lze využít službu Cebia REPORT, která umožňuje zkontrolovat stav tachometru, provést kontrolu v databázi odcizených vozidel, závazků u leasingových společností, správnosti VIN a roku výroby. Dokladovou prověrku původu je vhodné kombinovat s fyzickou prohlídkou za asistence odborníka.

Nejméně rizikové jsou automobily původem z České republiky, s jasnou a prověřenou historií včetně najetých kilometrů, řádně vedenou servisní knihou až do doby nedlouho před prodejem, nehavarované (nutno vždy ověřit důkladnou fyzickou prohlídkou), s reálnou tržní cenou a prodávané přímo původním majitelem.

Související články

dTest: Rizika při nákupu ojetého vozu a jak se jim vyhnout
dTest: Rizika při nákupu ojetého vozu a jak se jim vyhnout

V České republice roste počet aut zakoupených v bazarech. S koupí ojetého vozu jsou však spojeny mnohé nástrahy, za nimiž stojí nejčastěji snaha prodejců maximalizovat zisky. V sázce jsou nejen finance či bezpečí, hrozit může i zabavení vozidla. Rizikům se však dá vyhnout. dTest připravil pro kupující návod, jak na to. „Na jedno prodané nové […]

Cebia: V Německu je 30% ojetin stočených (+video)
Cebia: V Německu je 30% ojetin stočených (+video)

Společnost Cebia upozorňuje, že podle německého automobilového klubu ADAC má v Německu 30 procent ojetých vozidel stočený tachometr. Celková škoda způsobená běžným motoristům při pořízení ojetého auta se tak ročně odhaduje na 6 miliard eur (téměř 164 miliardy korun). Lidé se domnívají, že stáčení tachometrů je ryze českým fenoménem a dovážejí si neprověřená ojetá vozidla […]

Reakce Cebia na článek „Auta zbouraná na šrot ožívají v bazarech. Splácaná do naleštěných ojetin“
Reakce Cebia na článek „Auta zbouraná na šrot ožívají v bazarech. Splácaná do naleštěných ojetin“

Společnost Cebia se důrazně ohrazuje proti zatažení do kauzy popisované ve článku „Auta zbouraná na šrot ožívají v bazarech. Splácaná do naleštěných ojetin“, který byl publikovaný v deníku Právo a na serveru Novinky.cz. Zmiňovaný certifikát, tedy OSVĚDČENÍ Cebia REPORT, principiálně nikdy nezkoumá a neosvědčuje fyzický stav vozidla. "Jedná se evidentně o konkurenční boj mezi autobazary,“ […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!