Přibližně dvacet procent ojetých vozidel prodávaných v ČR má při prodeji nesprávně uvedený rok výroby, a často je to důsledek úmyslného falšování. Pozměněné údaje mohou zakrývat nejen skutečné stáří, ale i technický stav vozu, či dokonce legalizovat ukradená auta ze zahraničí.
Česká republika je pokládána za „pračku automobilů“, kde s novou identitou mizí auta ukradená v celé Evropě. Pozměňují se údaje o zemi původu, roku výroby, datu uvedení do provozu i technickém stavu.
Kupující, který si neověří údaje v dokladech, riskuje nejen své peníze, ale také bezpečí. Přibližně 16% ojetin ze zahraničí totiž vykazuje podstatné závady při prověřování původu a 18% dokonce neprojde kontrolou originality. Pokud si navíc zákazník takto pořídí kradené vozidlo, hrozí, že mu při kontrole v ČR nebo i v zahraničí bude bez náhrady zabaveno. „Proto je třeba v první řadě prověřit původ vozidla a důvod jeho odhlášení v zemi, kde bylo před dovezením do ČR registrováno,“ radí Lukáš Zelený a dodává: „Lze tak odhalit, že vozidlo bylo vyřazeno z registru z důvodu totální havárie, případně že bylo dříve registrováno v jiném státě, kde bylo odcizeno, a země původu byla následně zfalšována.“
Pro ověření informací o vozidle lze využít službu Cebia REPORT, která umožňuje zkontrolovat stav tachometru, provést kontrolu v databázi odcizených vozidel, závazků u leasingových společností, správnosti VIN a roku výroby. Dokladovou prověrku původu je vhodné kombinovat s fyzickou prohlídkou za asistence odborníka.
Nejméně rizikové jsou automobily původem z České republiky, s jasnou a prověřenou historií včetně najetých kilometrů, řádně vedenou servisní knihou až do doby nedlouho před prodejem, nehavarované (nutno vždy ověřit důkladnou fyzickou prohlídkou), s reálnou tržní cenou a prodávané přímo původním majitelem.
Komentáře